Зад волана на най-малкия кросоувър в гамата на Kia
Марката Kia с големи и непоколебими крачки оформя новия си профил. Затова и не е изненада, че Stonic посреща своя водач и неговите спътници с добре обмислена ергономичност. Големи и класически семпло оформени контролни уреди, самостоятелен, изправен монитор с практични бутони за директен избор и въртящи се регулатори, както и стигащ до детайлите добър контрол и управление на функциите очакват човека на шофьорското място. Той е настанен върху сравнително малка седалка с малко къса за хора с дълги крака долна част, но добре оформена и приятно стегнато тапицирана. Впечатлението за качество? Ами... няма как да не забележим големите повърхности от твърда пластмаса, които напомнят, че имаме работа с ценово оптимизиран мини SUV. Изработката сама по себе си обаче е безупречно солидна.
Ако пътувате отзад, ще откриете голяма и комфортна задна седалка и достатъчно място. Вярно е, че главите на по-високите пътници са доста близо до скосените краища на тавана, но това не трябва да се надценява - на Stonic вероятно рядко ще му се налага да превозва четирима пълнолетни на дълги разстояния. В задната част се побират от 352 до 1155 литра.
Хармонична трансмисия с два съединителя
Стартираме малкия трицилиндров турбомотор със 120 к.с. – и веднага чуваме енергичния му глас. Малко повече шумоизолация не би била излишна, защото още от празен ход и при обороти за всекидневно шофиране се чува неговата хармонична песен. В замяна на това двигателят проявява жизненост и готовност за изява, ускорява модела на Kia за малко над 10 секунди до 100 км/ч и импонира с приличен капацитет за междинно ускоряване. Трансмисията с два съединителя e сред сравнително новите опции за модела и хармонира много добре с параметрите на мотора и изважда наяве най-доброто от възможностите му.
Лекота на управлението
Като цяло шофирането е белязано с изключителна лекота. Всичко се извършва плавно и това важи не само за поведението на пътя. Stonic е пъргав и спонтанен, и остава подчертано кротък в граничната зона на сцепление. Това се заплаща с известни дефицити в комфорта на возене, но подскачането по неравности не е нетипично за повечето представители на класа.
Добро оборудване и седем години гаранция
Наборът от асистиращи системи, например за спазване на лентата и за умора на водача серийно, за автомобил в мъртвата зона и т.н., са впечатляващи за класа; същото важи и за серийното оборудване на изпитвания модел, включващо камера за заден ход, Apple CarPlay и Android Auto, както и отопление на седалките и темпомат. Срещу доста разумна цена получавате жизнерадостен малък автомобил, на който нищо съществено не му липсва и който със седемгодишната си гаранция предполага доста безгрижна експлоатация и добри шансове за продажба на старо.
Текст: Божан Бошнаков