От десетилетия насам желанията на американските клиенти влияят върху производството на автомобили по целия свят. През последната година обаче ситуацията се промени коренно.
Широкото разпространение на екстри като климатика и автоматичната трансмисия, поставките за чаши и разточителните SUV модели се дължи именно на щатския вкус, коментира електронното издание autonews.com. Но появата на нови ключови потребители в световен мащаб вече измества насочеността към удовлетворяване на американските претенции.
Китай замени САЩ на трона на най-големия автомобилен пазар и производителите опитват да спечелят клиентите в азиатската страна. Така предпочитанията на китайците започнаха да диктуват дизайна и екстрите в моделите предлагани на останалите пазари по света, дори и в САЩ.
И това не е случайно. Китай изпревари САЩ като най-голям автомобилен пазар с увеличение на продажбите за 2009 спрямо 2008 г. с 46% до 13.64 милиона продадени автомобила. Само за първите четири месеца на тази година продажбите там са скочили с цели 72% до 4.61 млн. Някои анализатори очакват темповете на растеж да се успокоят, докато друга голяма част от тях предвиждат покачване с между 20 и 30% за цялата година.
Сред предпочитанията на китайските потребители са просторните задни седалки и удължено междуосие, технологичните екстри като жакове за iPod и видео екрани, консервативни цветови решения, изобилие от хром и всеки автомобил, който притежава величествен вид.
За удовлетворението на новия си основен таргет General Motors дори създаде план за удовлетворение на китайското влияние в американски стил. „Наричаме го К-фактор“, обяснява главният директор на дизайнерския екип в компанията Ед Уелбърн при представянето на последната линия на Buick, разработена от студиото на производителя в Шанхай.
„Той е повлиян от характерните нефритени скулптури, калиграфията и древните изкуства в страната“, допълва Уелбърн на автомобилното изложение в Пекин, където GM показа 37 модела и няколко концепта. „К-фактор се изразява с характерни линии, започващи от фаровете и свършващи в стоповете, детайлни колела и деликатно изваяна радиаторна решетка.“
Според Уелбърн идеален пример за новата китайска мода е моделът на Buick LaCrosse, който ще се предлага по целия свят.
GM и останалите производители нямат голям избор и трябва да се посветят в изпълнението на китайските желания. Тяхното удовлетворение става все по-значимо с неутолимия и нарастващ глад на местния автомобилен пазар.
Клиентите в цял свят може да усетят удобството на по-големите задни седалки не само в продуктте на GM, а и в тези на всички производители, участващи на огромния китайски пазар.
Тенденцията се налага, защото в азиатската страна голяма част от собствениците на автомобили се возят отзад и разполагат с частен шофьор. Така логично те искат повече комфорт и екстри, изразяващи се в полулегнала позиция с повече място за краката, екрани в подглавниците на предните седалки с възможности за управление на мултимедията, както и индивидуални решения за настройките на климатика.
„Китай затруднява всички в бизнеса с предизвикателството как да направим задната седалка също толкова атрактивна колкото предната“, обяснява маркетинговият директор на Ford Джим Фарли.
Луксозните марки отговарят на това желание с пускането на модели с по-дълга база или с увеличаване на пространството отзад. За вече приключилото автомобилно изложение в Пекин BMW представи по-дълга версия на своята пета серия, а Mercedes направи същото със своята E-класа. Тези автомобили са специално разработени за китайския пазар, но имат потенциала да се превърнат в световна тенденция.
Маркетинговият директор на BMW Йън Робъртсън припомня как първоначално американският екип на компанията е отказал да получи създадената за Китай по-дълга версия на Rolls-Royce Phantom. За разлика от клиентите в Азия, тези в САЩ предпочитат да карат своите автомобили, а освен това и моделът на аристократичната марка е достатъчно голям и широк отвътре. Въпреки това сега BMW продава с успех дългия Phantom в Америка.
„Представихме модела на местния пазар по-скоро като експеримент, но веднага дългата база завзе 10-15% от поръчките. Тогава научихме важния урок, че идеите от един регион могат да се приложат в друг. Променящите се желания на потребителите не бива да бъдат подценявани“, обяснява Робъртсън, цитиран от autonews.com.
Китайските желания не важат само за премиум сегмента. Пример за това е новият 1.0-литров двигател на Ford от фамилията EcoBoost, разработен специално за младите шофьори в страната, които желаят малък и ефективен автомобил. Моторът ще бъде представен на всички пазари на марката, като дори ще бъде внедрен в моделите за САЩ.
Mazda превърна своя компактен модел 2 от хечбек и в седан, защото китайските клиенти предпочитат този тип каросерия. Идеята се оказа много добре приета и компанията увеличи производството за цяла Азия.
„Масовите производители на автомобили като Hyundai, Volkswagen и Buick са изправени под натиск за вкарването на повече екстри в моделите си. Те са силно конкурирани от местните компании BYD и Geely, които предлагат продуктите си на по-ниски цени“, обяснява анализаторът на азиатския и тихоокеански пазар Джей Скот Лапрайс. Според него тази тенденция ще се разпространи и ще бъде от полза на клиентите по целия свят.
„Китайските марки успяват много бързо да се адаптират към местното търсене. Чуждите компании, особено тези в ниския и средния клас, ще трябва просто да предлагат повече екстри“, категоричен е Лапрайс.
анонимен
mnogo hubava statiq!