Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Класически автомобили: Какво се крие зад маркировката?

07.07.2021 12:10

Точки и чертички по скоростомерите на автомобили от близкото и далечното минало

Тези маркировки на скоростомера са толкова прости, колкото и гениални. При класическите автомобили те са екстра, която никога не може да се счупи.

Имало едно време ... – така започват приказките, но това, което искаме да ви разкажем тук, е изключително реално. Историята ни връща във времената, когато изцяло цифровите арматурни табла  все още не са били създадени. Механичните уреди в автомобилите предоставяли информация за скоростта, нивото на горивото и оборотите на двигателя. Невинаги обаче – защото много класически автомобили трябвало да се справят с живота без оборотомер. За да компенсират този дефицит, производителите някога са имали просто и гениално решение.

Може би вече сте се запитали защо на скоростомерите е имало допълнителни маркировки под формата на точки, линии или римски цифри. Това е един вид дисплей с точка на превключване или информация за това докъде може да стигне дадена предавка. Ако стрелката на скоростомера премине една от маркировките, това е най-късният момент за превключване на следващата предавка. В Mercedes например са използвани римски цифри при W 123 или W 124. Volkswagen предпочели точки в първия Golf, докато при BMW прости чертички посочвали препоръката за смяна на скоростите още при „новата класа” 1500.

Малък съвет за всичко

Разбира се, сега бихте могли да кажете: „Що за глупост, нали можете да чуете мотора, когато призовава за следващата предавка“. Ние също бихме се съгласили с това безрезервно, но не всички имат това отношение към автомобила, което ние и вие споделяме. За онези, които не слушат много внимателно, маркировките са недвусмислена индикация и в същото време екстра, която никога не се чупи. Как може да е толкова лесно!

Малък съвет за любителите: В бъдеще, когато надникнете в класически кокпит, можете да видите колко предавки има трансмисията от броя на тези допълнителни маркировки. Между другото: Те  може да бъдат открити и при някои автоматични модели. Там те също предоставят информация за броя на предавките и диапазона на отделните степени. Ако автоматичната система има ръчен режим, маркировката ще ви каже кога би било полезно да фиксирате някоя предавка. Mercedes-Benz 500 E (W124) е красив пример за такъв автомобил.

Заключение

Бихте ли си помислили, че класиката от 70-те години има нещо като индикатор за превключване на скоростите? Малка маркировка – страхотна функционалност. Вие не само знаете колко предавки разполагате, но и докъде стига всяка от тях. Умно решение!

 

Текст: Патрик Ланг

Коментари
comments powered by Disqus