Първи впечатления от обновения голям SUV на Škoda
Навярно по света има хора, които не пият друга вода освен Евиан или пък Перие. Може би има и такива, които се качват на своето Ferrari, за да отскочат за хляб до супермаркета. Трети пък разхождат семейството сред природата с огромния Rolls-Royce Cullinan. По принцип би било чудесно всички да ползват само продукти от престижни марки, но обикновените хора не правим така – от една страна защото не е възможно, а от друга, защото съвсем не е необходимо. Затова изборът на повечето хора и в повечето случаи е разумен, практичен и обоснован.
Големият Kodiaq е голям бестселър. Макар да е първи за чехите в този клас, той притежава всички основни характеристики на чешката марка - надежден и практичен, с оптимално съотношение между качества и цена, както и с множество интелигентни решения, които облекчават всекидневието. Сега, четири години след дебюта, на сцената излиза обновената версия с претенции да бъде още по-практична и ефективна, но и значително по-комфортна.
Срещам се за първи път с новия Kodiaq в красивите френски Алпи. Отвътре изглежда огромен дори и за седемместен кросоувър, но впоследствие с изненада разбрах, че общата дължина надхвърля съвсем леко тази на Octavia комби и е по-малка от същия вариант на Superb. Очевидно ефикасна компановка, която прави Kodiaq удобен както за дълги пътешествия със семейството, така и за провиране по тесните градски улички.
Атлетично излъчване. Kodiaq определено излъчва самочувствие, но не му липсват и основания за това. Офроуд стилът е подчертан, колелата достигат диаметър 20 цола и имат оригинални допълнителни елементи, които подобряват аеродинамиката. Лакираният в черно заден спойлер също подпомага добрата обтекаемост. Предните светлини са по-тясна форма и динамичен силует, LED технологията е част от серийното оборудване, а за първи път се предлага и възможност за матрична изцяло LED система. Специалните нива на оборудване са ясно отличими от стандартните – при Sportline се забелязват черни визуални акценти, луксозната версия L&K е с повече хром, а в версията RS има подчертано спортно излъчване.
Интериорът бележи качествен скок като материали, изпълнение и ергономия. Седалките предлагат перфектна ергономия с възможни функции за масаж, облицовки с перфорирана кожа, отопление и вентилация. Допълнителните контрастни шевове са стилни, а опцията за индиректно LED осветление внася настроение на борда. Възможно е Kodiaq да се оборудва допълнително и с изцяло цифров блок на контролните прибори зад волана Digital Cockpit с 10.25-инчов екран с пет обновени графични показания с възможност за индивидуални настройки. Инфоразвлекателната система предлага гласово управление и 9,2-инчов сензорен екран в центъра на арматурното табло, а озвучаването вече се осъществява чрез 10 тонколони и субуфер.
Версията с три реда седалки на Kodiaq предлага удобно настаняване на до седем души, а петместният стандартен вариант обемът на багажника може да варира между впечатляващите 835 и направо невероятните 2 065 литра.
Гама от пет двигателя с мощност от 150 до 245 к.с. Двата дизелови агрегата 2.0 TDI се предлагат във варианти със 150 и 200 к.с. в стандартна комбинация със седемстепенна DSG и SCR система за третиране на отработилите газова с два катализатора и двойно дозиране на AdBlue за контрол на азотните окиси. Разходът на гориво също е оптимизиран чрез намаляване на теглото на коляновите валове и системата за терморегулация при двата TDI агрегата, по-мощният от които използва по-леки алуминиеви бутала и водно охлаждане на турбокомпресора.
Последното поколение бензинови EVO двигатели на групата VW в Kodiaq са значително по-ефективни от своите предшественици благодарение на многобройните технически решения, насочени към повече икономичност и екологичност. Налягането при впръскване например е увеличено до 350 бара за по-ниски хидравлични загуби и икономия на гориво, а 1.5 TSI използва система ACT, която автоматично изключва два от цилиндрите в режим на ниско натоварване. Високите нива на оборудване предлагат и прогресивно кормилно управление с променливо предавателно отношение в зависимост от ъгъла на завиване, което гарантира по-добър контрол при висока скорост, още по-добра динамика в завой и по-малко усилие във волана.
Спортната топверсия RS вече използва новия бензинов 2.0 TSI на мястото на предишния дизелов битурбо. Мощността е нараснала до 245 к.с., а максималният въртящ момент от 370 Нм се достига още при 1 600 оборота. Новият агрегат и новата седемстепенна DSG скоростна кутия са олекнали общо с над 66 килограма, осигурявайки важна допълнителна предпоставка за по-добра динамика и нисък разход. Числата са красноречиви - Kodiaq RS ускорява от 0 до 100 за 6.5 секунди а максималната му скорост е увеличена на 234 км/ч.
Налице са и всички необходими системи за безопасност и комфорт. Комплексът Travel Assist включва до осем различни системи за асистенция на водача, използващи както данни от радарни сензори и видеокамери, така и информация от навигацията. Пасивната безопасност се осигурява от общо девет въздушни възглавници.
Simply Clever. Оригиналните идеи отдавна са важна част от идентичността на чешката марка. И при обновения Кodiaq стъргалката за лед е поставена изключително удобно от вътрешната страна на капака на резервоара, а когато навън вали като из ведро, можете просто да изтеглите чадъра от гнездото в облицовката на предната врата и да излезете спокойно. Наливането на течност за чистачки вече е много по-проста и чиста задача благодарение на удобната фуния - само 3 от общо 45-те наглед дребни хитрости и удобства, с които Kodiaq облекчава по необикновен начин живота на обикновените хора.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новият Kodiaq не е просто фризиран, за да е по-модерен. Промените са сериозни - в задвижването, в качеството на материалите и изпълнението, в използваните технологии. Резултатът е добре конструиран универсален SUV с много добра динамика, практичен и удобен, но вече и много по-комфортен. И на разумна цена, следваща чешката печеливша формула.
Текст: Борислав Цаков
Снимки: Skoda, Борислав Цаков, Mирослав Николов