Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Škoda Superb iV: Две сърца

24.06.2020 08:18

Тест на първия Plug-in хибрид на чешката марка

Доста често след фейслифта на даден модел се появява все един и същи тривиален въпрос: Как всъщност можем да познаем обновения вариант от пръв поглед? При Superb III това може да стане по два основни отличителни белега: LED фаровете вече достигат до самата решетка, а на задницата емблемата на марката се допълва от широка надпис Škoda. За да познаете отстрани обаче трябва много внимателно да се запознаете с особеностите в дизайна на джантите и LED светлините, тоест тук вероятността да се справите със задачата само с един поглед е малка.

Няма как обаче да сбъркате, ако на задницата откриете надпис „iV“, или пък ако отпред е включен заряден кабел Тип 2: Superb iV е първият модел с хибридно задвижване на Skoda и е наличен и в двата каросерийни варианта. Задвижващият тракт е директно заимстван от VW Passat GTE: 1,4-литров бензинов двигател със 156 к.с., 85-киловатов електромотор (115к.с.) и 13-киловатчасова акумулаторна батерия, разположена под задната седалка; 50-литровият резервоар е разположен над многозвенното окачване на задния мост. Независимо от по-високото си дъно, багажникът  на iV все още побира повече от приличните 485 литра, а пред задната броня е предвидена и практична ниша за съхраняване на зарядния кабел.

Шест предавки и в електрически режим

Между напречно монтирания четирицилиндров турбомотор и трансмисията с два съединителя (DQ 400E) е разположен целият хибриден модул, включително електродвигателя. Двигателят се активира с помощта допълнителен разделящ съединител, което на практика означава, че дори в електрически режи DSG избира най-подходящите обороти.

По време на теста електрическото задвижване успя да стигне за изминаването на 49 километра – при ниска външна температура (7 °C) и настроена на 22 градуса климатична инсталация – това се равнява на разход на електроенергия от 21,9 кВтч на 100 километра. По този начин iV може да изминава повечето ежедневни къси отсечки изцяло на ток, стига между тях да има възможност и достатъчно време за зареждане: на нашия 22-киловатов Wallbox Тип 2 iV се нуждаеше от два часа и половина, за да зареди 80 процента от капацитета на батерията. С цел щадене на батерията, зареждането на останалите 20 процента трае допълнителни 60 минути. А колко дълго трае зареждането в нормален домакински контакт? Около шест часа.

В това отношение други хибридни модели се справят по-бързо: Mercedes A 250 например зарежда 15,6-киловатчасовата батерия със 7,4 кВт за около два часа. За разлика от Superb той може да се зарежда и наистина бързо: 80 процента за 20 минути. Което обаче реално не е правило за класа – да речем прекият конкурент BMW 330e са нуждае от точно толкова време за зареждане, колкото и Skoda.  В нашия архив с данни откриваме също така и че 330e изразродва средно 22,2 кВтч. Времената за ускорение при двата модела също е близки: от място до 50 км/ч: Skoda даже печели с 3,9 срещу 4,2 секунди. А до 100 км/ч? 12,1 срещу 13,9 сек.

iV предлага наистина приятни динамични показатели на ток или поне така стоят нещата в градски условия. Педалът на газта може да бъде натиснат чак до достигането на кикдаун бутона, без при това да бъде активиран бензиновия двигател. Трансмисията преминава на шеста степен при около 50 км/ч – и над тази скорост мощността на синхронния електромотор с постоянно възбудени магнити вече престава да бъде достатъчна за наистина енергично ускорение. Ако решите да правите по-резки маневри над това темпо само на ток, ще ви трябва наистина доста време. Ако превключвате ръчно, нещата се случват с една идея по-бързо.

Системната мощност на двата двигателя достига 218 к.с., а ускорението до 100 км/ч с помощта на двете машини става за 7,6 секунди. А какво натоварване позволява батерията, преди да се наложи да се активира ДВГ? Важно е например да се знае, че в хибридния режим на работа се залага не само на рекуперация, но и част от енергията на бензиновия мотор се използва за зареждане на батерията. Информация за това колко ток се зарежда или изразходва можете да видите на дигиталното табло редом с разхода на бензин. В нормални условия електромоторът служи като източник на допълнителна тяга, който специално при ниски обороти компенсира времето за реакция на турбокомпресора на бензиновия агрегат. Ако изберете режима за съхранение на заряда на батерията – желаното за запазване ниво на заряда се избира от инфо-развлекателната система – може да усети доста приятно, макар и не чак брутално ускорение при пълна газ.

Достатъчно чевръст дори без Boost функция

Реално пълното изпразване на акумулаторната батерия е почти невъзможно – дори по шосета с повече завои фазите на ускорение не са достатъчни за целта, пък и хибридният алгоритъм на работа продължава да черпи от енергията на двигателя с вътрешно горене за осигуряването на необходимия заряд. Ако искате батерията да остане почти „на нула“, трябва да се качите на магистралата – тук въпреки Boost индикатора на електромотора му е доста по-трудно да подпомага своя бензинов събрат за по-дълго време и съвсем скоро ще видите надпис, който ви уведомява, че Boost функцията в момента не е налична. Това на практика означава, че вече не разполагате с пълната системна мощност от 218 к.с., макар че все още можете да достигнете максималната скорост от 220 км/ч – само че без функция за зареждане на батерията.

Трябва да отбележим, че нормираните ни отсечки за екологично шофиране започват от бензиностанция при празна батерия – разходът отчете 5,5 литра на 100 км – така iV е по-икономичен само с 0,9 л/100 км от бензиновия дериват с предно задвижване и 220 к.с.

Между другото, сцеплението е винаги на ниво – дори при отривисто потегляне от светофар. По пътища със завои iV се ускорява чевръсто при излизане от завоите, без да претендира за спортен характер. Неговата коронна дисциплина е най-вече комфортът. Ако превключите в означения с облаче режим на окачването ще получите мека возия, но и осезаемо поклащане на каросерията. Superb продължава да изумява с изключителния простор за краката на пътниците от втория ред (820 мм, за сравнение E-класата предлага всичко на всичко 745 мм). Отпред седалките са с една идея твърде високо монтирани, но това не ги прави по-малко уютни – особено в съчетание с регулируемия подлакътник, чиято ниша за предмети подобно на жабката е климатизирана.

Интересна новост е режимът на рекуперация, в който по-рядко се налага да ползвате спирачката. Изисква се обаче привикване със самия спирачен педал, който с помощта на спирачния асистент доста плавно преминава от рекуперация към механично спиране (Brake-Blending), но субективно усещането от необходимостта от натиск върху него варира. И понеже сме на вълна критика: новата инфо-развлекателна система е изцяло лишена от бутони, поради което управлението й по време на шофиране е доста по-затруднено, отколкото беше досега. Щеше да бъде добре и ако задния капак можеше да се отваря и затваря с бутон от интериора.

Но да се върнем към добрите отзиви – новите матрични LED фарове (серийно от ниво на оборудване Style) се справят чудесно с работата си – напълно в унисон с общото представяне на автомобила.

ОЦЕНКА

Superb iV предоставя всички предимства на един Plug-in хибрид – а по всички останали параметри си остава комфортен и просторен като всеки Superb. Бихме си пожелали единствено по-прецизно усещане от спирачния педал и по-кратки времена за зареждане.

Каросерия
+   
Изключително просторен отвътре, особено на втория ред седалки
      Гъвкаво вътрешно пространство
      Висококачествена изработка
      Множество интелигентни решения за всекидневието
–    
Намален спрямо стандартни версии на модела товарен обем

Комфорт
+   
Комфортно окачване
      Климатикът работи добре и в електрически режим
–    
С една идея твърде висока позиция на седалките отпред
   
Двигател/силово предаване
+    
Култивирано задвижване
      Достатъчно голям пробег на ток (49 км)
      Плавно преминаване от електрически на хибриден режим
–   
  Дълги времена за зареждане

Поведение на пътя
+   
Сигурно поведение в завои
      Прецизна кормилна уредба
–    
Клатене на каросерията в комфортен режим

Безопасност
+   
Чудесни LED светлини и отлично функциониращи асистиращи системи
–    
Асистентът за спазване на лентата се намесва излишно грубо

Екологичност
+  
Възможност за изминаване на отсечки с нулеви локални емисии
     Високо ниво на ефективност и в хибриден режим

Разходи
+   
Разумна за подобен тип автомобил цена
–    
Въпреки това доплащането спрямо стандартните версии е високо

Текст:
Божан Бошнаков

Коментари
comments powered by Disqus