Audi A6 Avant, BMW 5 Touring и Mercedes E-класа T-модел мерят сили в сравнителен тест
Независимо че клиентите ги купуват в дискретни сиви тонове, големите, мощни дизелови комбита на Audi, BMW и Mercedes са ярки примери за сила, комфорт и универсални възможности.
Сигурно ви се е случвало да изпитате онази съпроводена с неспокойно радостно очакване наслада от момента, в който трилитровият дизел вече е изпаднал в равномерно плътно боботене, индикаторът обещава 1000 или повече километра до следващото зареждане, фината кожа на седалките гали тялото ви, а вие копнеете за някоя съвсем далечна дестинация, която няма нищо общо с магазина за строителни материали в Щутгарт-Цуфенхаузен. Всеки от трите комби модела, принадлежащи към горния клас – Audi A6, BMW Серия 5 и Mercedes E-класа, които с разточителното си оборудване струват доста над 80 000 евро, внушава тъкмо това усещане. Отсега можем да признаем, че и тримата участници в теста са мощни, изключително тихи, първокачествени комбита, съответно и разликите в точките ще са малки и в крайна сметка решението за покупка сигурно ще зависи от това, кой на кого се е харесал повече.
Audi: благородно и тежко
Започваме с най-младия от групата, A6 Avant. Той изглежда солиден, дори почти агресивен с мощната си предна решетка, с водещите към задната част линии на добре очертаните ръбове и с изпъкналите калници и въртящите се в тях големи 20-цолови джанти с гуми Michelin Pilot Sport 4, за които трябва да се доплатят 2800 евро. И днешното поколение има вид на красива творба на дизайна с малки ограничения по отношение на полезните качества – тъй като при дължина 4,94 метра може да поеме най-малко багаж. Капацитетът от 565 до 1680 литра отговаря горе-долу на нивото на VW Golf Variant, а фактът, че в „петицата” Touring не се побира много повече, не прави нещата по-добри. При това добре оборудваният тестов автомобил е с полезен товар от само 474 кг, тъй че ако петима възрастни се наслаждават на превъзходните седалки, ще могат да вземат със себе си само ръчен багаж.
Но пък е почти без значение на какви разстояния ще пътуват. Вариантът 50 TDI на Avant се предлага серийно с двойно предаване, а в теста участва и с допълнителни козове във вид на спортен диференциал (1500 евро) и завиващи задни колела (1900 евро). Това носи точки при оценката за сцепление, но и доста килограми, за които допринасят 48-волтовата бордова електрическа мрежа на дизеловия V6 със стартер-генератор и литиево-йонната батерия. Тестовият автомобил тежи 2086 кг, с 213 кг повече от модела на BMW. Сериозна работа.
Естествено, това тегло се забелязва и при движение. С пневматичното си окачване Audi лежи плътно на пътя и спазва желаната посока, умело „изравнява” големи и малки неравности и предава към купето по-малко тласъци от BMW. Въпреки четирите завиващи колела обаче на А6 му липсва последната доза спонтанност при влизането в завой и той не се дирижира така прецизно, както неговите по-леки и чевръсти конкуренти.
Като друг слаб момент се очертава трилитровият дизел. 286 к.с., 620 Нм въртящ момент и осемстепенен автоматик с хидротрансформатор звучат добре, но V6 моторът дразни със слабостта си при потегляне и доста нерешителната автоматична трансмисия, която превключва доста припряно – понякога с две степени наведнъж. И като следствие: комбито на Audi или изобщо не върви, или буквално скача напред. Само човек, който кара кротко и управлява предавките на ръка, би могъл да е доволен от такова задвижване. Казано съвсем честно – за автомобил от подобен формат това не е убедително решение.
BMW: мощно и икономично
А че всичко може да е далеч по-добро, доказва моделът на BMW. Малко по-ниската си мощност 530d компенсира със значително по-малко тегло (със 104 кг по-лек от E 350 d), превъзходно настроена шестстепенна автоматична трансмисия (Steptronic Sport, 250 евро), както и с впечатляващо равномерно разгръщане на мощността на редовия шестцилиндров мотор. Така 530d издухва на спринта двамата си конкуренти и не допуска да го изпреварят при междинното ускоряване. А фактът, че благозвучният, лишен от вибрации агрегат със самовъзпламеняване с разход в теста 7,7 л/100 км черпи най-малко гориво от 66-литровия си резервоар, доказва още по-красноречиво блестящите качества на този силов тракт.
Разбира се, моделът на BMW се справя добре и със завоите. Макар и със задно предаване, подобно на Audi, той е въоръжен с адаптивни амортисьори и завиващи задни колела (общо 2440 евро), което не намира отражение в еластичен комфорт на окачването, но допринася за впечатляваща управляемост. Истинска радост предизвиква незабавното, прецизно и все пак лишено от напрежение справяне със завоите и увереното следване на желания курс при бързо шофиране. Ако пък вътре са монтирани и комфортните седалки с много видове настройки (от 1640 евро), осигуряващи в еднаква степен удобство и странична опора, 530d носи наслада и при движение извън магистралите.
Естествено, при цялата си динамика Touring би трябвало да предлага останалите качества, присъщи на едно голямо комби. Въпреки че сам по себе си товарният обем, вариращ от 570 до 1700 литра, не е особено голям, добре обмислени детайли, като самостоятелно отварящото се задно стъкло, капакът на пода с газов амортисьор и прибиращо се под него ролно покривало на багажника, както и разделителната мрежа (екстра), помагат при подреждането на товара.
Похвала заслужава освен това и познатата система за управление на функции iDrive с въртящ и натискащ се контролер, която сега е станала още по-добра в комбинация с ясно видимия сензорен екран плюс управление с гласови команди. Колкото и широкообхватни да са интегрираните функции в сферата на навигацията, режимите на движение и свързаността, тук те могат да се управляват значително по-лесно, отколкото в Audi с двата му сензорни екрана, които силно отклоняват вниманието на водача. Също и Е-класата, която подобно на BMW разчита на въртене и натискане на контролер, отстъпва на „петицата” в това отношение. Освен това чувствителните сензорни полета върху волана на Mercedes изискват доста чувствителни пръсти.
Mercedes: голям и от класа
Мнозина може би ще сметнат Т-модела за доста консервативен, но ако го покарате по-дълго, няма да искате да се разделите с него. Защо? При една и съща външна дължина комби моделът има най-голям товарен обем в сравнение със съперниците си (640–1820 литра), най-висок полезен товар (628 кг), а при сгъната задна облегалка предлага равна като тепсия товарна площ с дължина два метра. И на пътниците си моделът предоставя обичайното за класа място, единствено малко по-тънката долна част на задната седалка леко накърнява усещането за комфорт.
С подобна балансираност се отличава и поведението на пътя. Известно е от по-рано, че с доставяното по желание пневматично окачване на четирите колела (1785 евро) моделите на Mercedes от този клас поглъщат равнодушно неравности от всякакъв вид и предлагат първокласен комфорт за дълги пътувания. Обаче непринудеността, с която този голям автомобил със задно предаване се шмугва между пилоните и се носи по завоите – без никакво завиване на задните колела, – беше неочаквана за нас. Колкото и спокойно да се държи във всекидневието надарената с добър усет кормилна уредба, дори при енергично преодоляване на завоите тя подкрепя водача с много прецизна работа.
На E 350 d не му липсва и добре контролирана тяга. Макар новият трилитров шестцилиндров редови мотор да не звучи така красиво, както дизелът на BMW, той отдава своите 600 Нм още при 1200 об./мин. Със съответната свирепа сила тежкият Benz се устремява напред още от ниски обороти и не показва умора чак до максималната си скорост. В това време деветстепенният автоматик превключва нагоре и надолу целенасочено, бързо и плавно.
Тук Mercedes ни изненада още повече с най-ниската си базова цена, като BMW е наравно с него по отношение на разходите като цяло и така успява да опази крехкото си точково предимство до самия финал. От своя страна Audi губи още точки заради скъпите си екстри, без да печели с тях заслужаващи споменаване преимущества в поведението на пътя. Така за него остава третото място – и възможности за някои подобрения.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ахим Хартман