Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Компанията Opel празнува своя 160-ти юбилей

12.04.2022 12:49

От шевни машини и велосипеди до съвременни електрически превозни средства

През 2022 г. Opel празнува много специална годишнина. В продължение на 160 години марката с емблемата “Blitz”, в превод «светкавица» прави иновациите достъпни за широката аудитория. Това стартира като идея от създателя на марката Адам Опел още с основаването на компанията през август 1862 г., а по-късно се продължава от петимата му сина и съпругата му Софи, която енергично участва в по-нататъшното развитие на компанията и следователно може да се счита за първата жена управител на фирма за производството на шевни машини, велосипеди и автомобили.

Предлагащ на клиентите си модерни иновации, съчетани с традиция и вложени емоции, Opel, производителят на автомобили е останал верен на този ангажимент и до днес. Opel създава множество модели - от легендарните 4/12 PS "Laubfrosch", Kadett и Kapitän до настоящите бестселъри каквито са Astra, Mokka и Corsa, която също празнува юбилей тази година - своя 40-ти рожден. Точно както Opel е пионер през 20-те години на XX век с въвеждането на технологията на монтажната линия, производителят на автомобили сега е на път да се превърне в марка за устойчива мобилност, която от 2028 г. ще разчита изцяло на електрически превозни средства в Европа.

"Opel предоставя мобилност на хората от 160 г. Днес, наследниците на основателя Адам Опел сме водени от същия дух: технологии и иновации за всеки, независимо дали това се отнася за шевни машини, велосипеди или автомобили. Всичко това правим с ясен поглед върху бъдещето, винаги готови да се изправим пред нови предизвикателства. Много бестселъри от богатата история на Opel, както и настоящите ни модели, повечето от които вече са електрифицирани са в основата на това което ви представяме. От 2028 г. Opel ще бъде изцяло електрическа марка в Европа. В Opel сме добре подготвени за следващите 160 години", заявява изпълнителният директор на Opel Уве Хохгешурц.

Началото: От шевни машини до най-големия производител на велосипеди в света

Историята на успеха на марката започва в края на август 1862 г. когато Адам Опел сглобява първата си шевна машина в Рюселсхайм, поставяйки основите на младата компания Opel. Производствените резултати бързо се увеличават, като не е за пренебрегване факта, че Opel удовлетворява индивидуалните желания на своите клиенти и проектира шевни машини по техните специфични изисквания. Още през 1868 г. Адам Опел и служителите му се преместват в нова фабрика. Компанията бързо се развива и се превръща в един от най-големите производители на шевни машини в Германия, като започва износ за цяла Европа.

След шевните машини марката Opel стартира следващия си успешен стълб в бизнеса с производството на велосипеди. През 1886 г. в Рюселсхайм е създаден първият велосипед - което прави Opel един от първите производители на колела в Германия. Скоро гамата от модели се разширява, за да включва триколки и "Sicherheits-Niederräder" ("сигурен велосипед с ниски колела"). През 1888 г. е открита първата фабрика, специално създадане за производство на велосипеди. Opel бързо възприема модерните технологии като пневматични гуми, сачмени лагери и главини, имплементирайки ги във велосипедите си. От 1894 г. създава велосипеди, специално предназначени за жени. Историята на успеха продължава десетилетия. През 20-те години на 20-ти век Opel напредва още повече и става най-големият производител на велосипеди в света.

Нов старт през 1899 г.: Достъпна мобилност с усъвършенствана технология и производство

Решаващата стъпка за развитие в историята на компанията – управлявана от петимата сина наследили я след смъртта на Адам Опел – е началото на автомобилното производство през 1899 г. правейки Opel пионер в тази индустрия и един от най-традиционните производители на автомобили в света. Автомобилното производство в завода в Рюселсхайм започва с историческия модел на Opel “Patent-Motorwagen System Lutzmann”. През 1906 г. са произведени 1000 автомобила. Поредният успех идва през 1909 г. с легендарния „4/8 PS "Doktorwagen". При цена от 3 950 марки, автомобилът е наполовина по-евтин спрямо тези на луксозните конкуренти. Така Opel предоставя възможност на по-голяма част от населението да притежава собствено мобилно средство.

Въвеждането на поточна система за производство през 1910 г. също има значителен принос в успехите на марката.

Opel е първия германски производител, който въвежда широкомащабно производство с помощта на технологията на поточна монтажна линия. Първият автомобил, който е произведен на монтажната линия в Германия през 1924 г., е 4/12 PS Laubfrosch, боядисан в зелено за асоциация с наименованието «жаба». Само три години по-късно, Opel 4 PS, с базова цена от само 2 980 марки, вече не е скъп луксозен артикул за единици, а се позиционира като надеждно и достъпно транспортно средство за мнозина. В същото време, благодарение на рационалното производство, автомобилът става по-достъпен от година на година - и с непрекъснато нарастваща производителност. Търсенето на Opel продължава да расте, а през 1931 г. моделът с 1,2-литров двигател става първият истински "автомобил на хората".

Последващата революция в производството е скоро след това. През 1935 г. новият модел Olympia става първото германско масово произвеждано превозно средство с единно изцяло стоманено тяло, което благодарение на ниското си тегло осигурява подобрена ефективност при шофиране и нисък разход на гориво. За първи път новият дизайн дава възможност на така наречения "брак" между корпус и енергийните агрегати. По този начин целият производствен процес е по-бърз и по-ефективен, проправяйки пътя за навлизане на методът в масово производство.

Със сърце и ум: Иновативни хитове и нови класове автомобили

През десетилетията Opel многократно привлича общественото внимание към себе си представяйки нови модели и варианти на превозни средства, като създава и истински шедьоври. Най-трайната и традиционна линия е на модел Kadett.

Първата версия на модела излиза на пазара през 1936 г. През 1962 г. Kadett А става милион-оборотен модел: като компактен автомобил той е движещата сила зад германското "икономическо чудо", а 12-тото поколение – от 1991 г. под името Astra – продължава да гарантира, че иновациите намират своя път в компактния клас. Opel съзнателно запазва традициите си. Например, страничните "хриле" в новия Astra хечбек напомнят на по-ранните Kadett поколения.

Моделите известни като Astra и Insignia Sports Tourer стартират производствената линия преди няколко десетилетия с наименованието Caravan. Тук също Opel има легендарна роля. През 1953 г. автомобилостроителят представя Olympia Rekord Caravan, смес от "автомобил и ван", първoто широкосерийно комби от германски производител. Opel си гарантира място сред "големите фигури" в автомобилния сектор. Първият следвоенен Opel е 1,5 тонен камион Blitz, който напуска фабриката през 1946 г. Днес лекотоварните търговски превозни средства Combo, Vivaro и Movano, които вече са и електрифицирани, са практични, имат голям обем на натоварване и са идеалния партньор за всеки бизнес. Последният дори идва в две версии без CO2: акумулаторно-електрическият Vivaro-e и транспортера на водородни горивни клетки Vivaro-e HYDROGEN.

Opel има огромен успех и с по-малките модели. На първо място това е модел Corsa, който тази година празнува своята 40-годишнина. Още с излизането на пазара този автомобил става любим на клиентите и се превръща в най-продаваното превозно средство в своя сегмент. Това продължава и до сега, когато моделът се предлага и в електрифициран вариант Corsa-е.

Opel започва производство и на нов клас превозни средства през 1991 г. - модел Frontera, "превозно средство за семейства, със задвижване на всички колела осигуряващи висока проходимост". Frontera дебютира на Автомобилното изложение в Женева и предизвиква огромен интерес сред посетителите. Компактният Opel Frontera Sport първи въвежда понятието, което сега е широко известно като джип.

Моделът с пет врати и дълга колесна база става е предвестник на модерните офроуд автомобили. Преди около 30 г. се превръща в лидер на пазара и предизвиква бум сред потребителите интересуващи се от задвижване на четирите колела.

През 1999 г. Opel отново демонстрира как съчетава сърцето и ума с иновативни решения. Със Zafira и концепцията Flex7, Opel определя новия сегмент със седемместен компактен ван. За първи път седемместен модел би могъл да бъде трансформиран в двуместен с голяма зона за товар само за миг- без да се налага да се отстраняват седалки.

Безопасност и комфорт за всички: Въздушни възглавници, фарове Intelli-LuxLED® Pixelи AGR седалки Intelli-Lux®

Безопасността и комфортът във всички класове превозни средства винаги са били сред най-важните приоритети за Opel. От 1930 г. моделите с единна структура на каросерията Olympia, Kadett и Kapitän стават по-стабилни и по-леки. Rekord C също е новатор за марката – при старта на производството през 1967 г., тя е първият модел на Opel, който има пружина на бобината на задната ос и предни дискови спирачки. Освен това предпазната кормилна колона става стандарт за моделите на Opel още през 1968 г.

През 1991 г. Astra е оборудвана с модерни системи за безопасност - защита от страничен удар и обтегачи за предпазните колани. През 1995 г. Opel е първият германски производител на автомобили, който въвежда предпазни въздушни възглавници за водачът и пътникът до него като стандарт за всички нови автомобили.

Opel продължава да инвестира в развитието на осветителни технологии в средните, компактните и малките класове автомобили, които преди това са били налични само за превозни средства в по-високите класове. През 2003 г. Opel е първият производител на превозни средства, който въвежда AFL (Адаптивно предно осветление), динамични светлини за завиване и 90-градусови адаптивни светлини в средния клас; през 2008 г. следващото поколение светлини, AFL+ прави своя дебют в модел Insignia. През 2015 г. Opel Astra е първият, който разполага с адаптивните светлини Intelli-Lux LED® Matrix Light. Последното поколение светлинна технология Pixel Light с общо 168 LED елемента, сега осигурява съобразено със ситуацията, прецизно осветяване в моделите Insignia, Grandland и новата Astra, гарантирайки максимална осветеност на пътя без да заслепява другите участници в движението.

В допълнение към безопасността, водачите на Opel могат да разчитат и на пълен комфорт в автомобилите. Ергономичните седалки, налични в много модели, са не само регулируеми по много начини и предлагат опции, включващи функции за вентилация и масаж – те също са сертифицирани от Aktion Gesunder Rücken e.V. (Асоциация "Здрави гърбове").

"Само летенето е по-хубаво": Спортни автомобили, които събуждат емоции

Емоциите, които някои изключителни модели автомобили могат да пробудят не могат да се сравнят с нищо друго. Такъв модел е Opel Manta GSe ElektroMOD. Новият, електрифициран автомобил отдава почит на легендарната Manta от 70-те и 80-те години на 20-ти век. Още тогава Manta A вдъхновява със своя дизайн и характерна решетка, която днес краси и отличава всички нови модели на Opel, от Mokka до новия Grandland, позната като Opel Vizor.

Ключов момент от историята на марката е производството на уникални модели. През 1965 г. Opel представя експерименталния GT, първият концептуален автомобил от европейски производител на автомобили, на автомобилното шоу IAA във Франкфурт. Моделът разчупва стандарта за конвенционален дизайн. Само три години по-късно първата серия Opel GT стартира производствена линия. Иновативността, уникалният дизайн и атрактивната цена направиха GT истински хит, който и днес все още е мечтан автомобил за любителите на автомобили.

През 1990 г. Opel Calibra се присъединява към този отбор. Със своята уникална клиновидна форма даваща оптималната аеродинамика, комбинирана с мощни двигатели, произвеждащи до 150 кВт/204 к.с., с максимална скорост до 245 км/ч моделът бързо става любим на клиентите.

Спортни автомобили са част от историята на марката Opel. Тестовете за постигане на най-високи скорости предизвикват огромен интерес. Най-зрелищният пример е на 23 май 1928 г. когато Фриц фон Опел, най-големият внук на Адам Опел достига скорост от 238 км/ч с RAK 2 на писта Авус край Берлин.

Преди почти пет десетилетия Валтер Рьол поставя Opel начело в моторните рали спортове. През 1974 г. той и помощник-пилотът Йохен Бергер стават Европейски рали шампиони в Ascona SR, а през 1982 г. заедно с Кристиан Гайстьорфер, той печели Рали Монте Карло с автомобил модел Ascona 400 изправяйке се срещу сериозна конкуренция от рали автомобили с четири-задвижващи колела. В края на сезона Рьол печели титлата на Световното рали първенство.

Opel Corsa-e Rally в момента доказва, че топ ефективността и екологичната съвместимост не са взаимно изключващи се. С малкия електрически модел Opel е първият производител, който разработва автомобил с батерии, който се състезава в ADAC Opel e-Rally Cup. Първият в света шампионат за електрически автомобили, който стартира от 2021 г. и освен че печели огромна аудитория и предизвиква интерес сред зрителите, демонстрира бъдещето на марката.

За околната среда: Пионер в разработките на алтернативни технологии

Opel е наясно с отговорността си към околната среда и предприема съобразни действия за нейното опазване. Още през 1985 г. Opel представя Corsa 1.3i, първият европейски малък автомобил с тристранен каталитичен конвертор. През пролетта на 1989 г. е първият европейски производител, който оборудва всички модели от малки автомобили до големи лимузини със системата за допълнителна обработка на вредните газове като заложен стандарт в автомобилите.

Opel разработва електрификацията на автомобилите преди много години. Още през 1971 г. е представен модел Elektro GT. Opel продължава ролята си на пионер и в серийното производство на електрифицирани превозни средства. С Opel Ampera, който е обявен за "Автомобил на годината 2012" в Европа, традиционната марка създава нов сегмент на европейския автомобилен пазар. Ampera е първото електрозадвижвано превозно средство подходящо за ежедневна употреба с обхват на пробега от около 500 километра. Opel Ampera-e, напълно акумулаторно-електрически компактен автомобил е представен през 2016 година. Едно зареждане на литиево-йонната батерия 60 kWh осигурява обхват на шофиране до 520 километра (според NEDC). През 2019 г. Opel показва пред публика новият модел  Corsa-e, първият изцяло електрически компактен автомобил на марката, с който  електрическата мобилност става достъпна за много клиенти в цяла Европа.

Гамата от електрически модели на Opel – от плъгин хибриди и акумулаторно-електрически – продължава да расте оттогава, като по план до 2024 г. всички модели ще бъдат налични и в електрифицирани варианти.

Последното допълнение към обхвата на моделите с нулеви емисии е новият ван с горивни клетки Vivaro-e HYDROGEN. Неслучайно Vivaro-e служи като технологичен носител за иновативната концепция за задвижване на марката. Stellantis и Opel са натрупали много опит за повече от две десетилетия развитие на водородни технологии – от проучване за реализиране на HydroGen1 до тестовия HydroGen4.

Коментари
comments powered by Disqus