с асистенти срещу разсейване и срещу навлизане в насрещното движение
С експерименталния си концептуален модел „Визия Нула” (Vision Zero Vehicle) ZF прави крачка към бъдещето на автономната мобилност и движение без (локални) емисии. В това е и смисълът на названието – нула пътни инциденти и нула отработили газове.
Двата нови асистента, приложени във „Визия Нула”, са устройство, което следи за разсейване на водача, и помощна система, предотвратяваща навлизане в насрещно движение.
Driver Distraction Assist държи водача под око
Според изследвания на Allianz само през миналата година вследствие на отклоняване на вниманието на водача по германските пътища са загинали около 350 души – с 94 повече, отколкото поради шофиране в нетрезво състояние. За САЩ данните са още по-стряскащи – там през 2015 г. загиналите заради разсейване са 3477, а според едно миналогодишно проучване хората зад волана са с отклонено внимание през повече от половината (52 процента) от времето на шофиране. Тогава те често се занимават с мобилните си телефони, а при писане на есемеси вероятността от катастрофа нараства десет пъти.
Системата Driver Distraction Assist разпознава отклоняването на вниманието на водача и не само го предупреждава, но и го подпомага активно дотогава, докато опасната ситуация бъде преодоляна. Една 3D камера регистрира положението на тялото на водача независимо от осветлението и може да „види” дали погледът му се е отклонил от ставащото на пътя. Ако се появи заплаха, системата, като първа степен, подава тревога – чрез визуално предупреждение на централния дисплей, звуков сигнал и активно дозатягане на предпазния колан. Успоредно с това асистентът против разсейване подпомага водача при спазването на посоката и лентата, включително и в завои. Ако водачът продължи да не реагира - нещо подобно може да се случи и при системите за автономно шофиране, когато се преминава от автоматичен в ръчен режим – системата постепенно намалява въртящия момент на двигателя. Последната стъпка, при все така отклонено внимание на водача, е изключване на връзката с педала за газта и спиране на автомобила на сигурно място.
Активни действия срещу навлизане в насрещното движение
Разработената от ZF нова функция Wrong-way Inhibit се противопоставя активно на погрешни маневри и най-вече на феномена каране в насрещното движение. Системата се задейства още когато водачът подаде сигнал с мигач, че възнамерява да навлезе в път или платно, движейки се в неправилна посока – независимо дали поради разсеяност, лоша видимост или липса на ориентация. Ако например се насочи към платно за излизане вместо за влизане в магистрала, системата го предупреждава отначало със звуков сигнал, хаптично чрез вибрация на колана и визуално в информационния дисплей. Освен това със значително по-голямо съпротивление при завъртане воланът недвусмислено подсказва на водача, че завива в неправилна посока. Ако пилотът въпреки това извърши маневрата, системата отвежда автомобила към външния край на платното, намалява скоростта до темпо на пешеходец и накрая го спира напълно. Същевременно се включват късите светлини и аварийните мигачи, за да предупредят идващите отсреща автомобили. Ако има възможност за излизане от пътя или бъде включена задна предавка, системата позволява на човека зад волана да шофира безопасно, излизайки от опасната зона. Кой път и коя посока са правилни и кои – погрешни, „Визия Нула” научава от постоянно актуализирани карти в облачна база данни и чрез фронталната камера, която разпознава и интерпретира точно пътните знаци и табели, както и хоризонталната маркировка.
Динамика без локални емисии
А как се достига другата нула – при локалните емисии? В ZF са разработили интересна, интегрирана в окачването система за задния мост, включваща 150-киловатов електромотор, двустепенна зъбна предавка, диференциал и силова електроника. Този модул е разположен в иновативна схема за окачване на задния мост, съставена от различни заменяеми компоненти и наречена mSTARS (modular Semi-Trailing Arm Rear Suspension). Модулната система позволява гъвкаво и лесно „електрифициране” на платформи за серийни автомобили – включително и на вече съществуващи, както показва вграждането й във Vision Zero Vehicle. mSTARS може да бъде приложена в различни класове и сегменти при автомобили, задвижвани с хибридни системи, с горивни клетки или с електричество от батерии. Възможно е и комбиниране с конвенционални модули за двойно предаване или за активно управление на задния мост АКС.