Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Jaguar: Котка върху горещ ламаринен покрив

23.09.2021 01:14

До превръщането си в изцяло електрическа марка Jaguar ще предлага гамата от модели XE, XF, E-Pace и F-Pace които съчетават уникални технологии като алуминиеви каросерии и модерни двигатели с вътрешно горене.

За много от автомобилните производители електрическата мобилност започва да се превръща в панацея за решаване на проблеми от най-различно естество. След като така и не създадоха конкурентни автомобили задвижвани с двигатели с вътрешно горене китайските производители се насочиха стремително към електромобилите. Замърсяването на околната среда е важен фактор при стимулирането на подобен ход, но доколко данъчните облекчения за производството на електрически автомобили в Китай е основано на подобни аргументи е трудно да се каже. Не бива да забравяме че в Китай се добива голямо количество суровина на литиево-йонните батерии, че китайските рафинерии са почти единствените които преработват суровината до прекурсори за производителите на литиевите съединения и че голяма част от производителите на литиево-йонни клетки са китайски. А производството на електромотори е далеч по-просто от това на двигателите с вътрешно горене. 

Роля на спасителен пояс електрическата мобилност трябва да изиграе и за Jaguar. Съгласно предложения наскоро план за развитие на компанията JLR (Jaguar Land Rover) Jaguar трябва да стане електрическа марка към 2025 година, а моделите и да се базират на новата електрическа архитектура EMA. По тази причина доскоро планираните модели базирани на новата комбинирана платформа MLA отпадат като вариант. Въпросната MLA, чиято технологична реализация по подобие на CLAR на BMW дава възможност за монтаж на всякакъв вид задвижване и позволява висока степен на електрификация, включително напълно електрическо задвижване ще остане приоритет само на по-големите модели на Land Rover, който през 2024 година трябва да представи първия си електрически модел.  

Електрошокова терапия 

Какви проблеми за разрешаване има Jaguar, една реномирана марка, с достойно място сред останалите премиум компании? От назначаването си през септември 2020 година на поста изпълнителен директор на JLR бившият висш служител на Renault Тиери Болоре се наслуша на всевъзможни шеги и метафори свързани с проблемите с качеството на автомобилите на Jaguar Land Rover и скъпото им обслужване, и една от основните му задача е подобряване на тези показатели. Както сам той се изрази, този имидж на компанията и коства по 100 000 жизнено важни продажби всяка година. Наскоро Болоре съобщи че степента на незадоволство от страна на клиенти касаеща моделите от 2021 година е рекордно ниска, а разходите за покриване на ремонти по време на гаранции са намалени почти наполовина през 2020 година. Има още доста път за изминаване, а натрупванията по отношение на качеството на продуктите датира още от времената когато марките са собственост на British Leyland. 

Част от начините за подобряване на репутацията на компанията относно надеждност са амбициозните намерения за електрификация като част от плана за преструктуриране Reimage. Все пак електрическите автомобили имат по-малко задвижващи и задвижвани част. Един от директорите на JRL, Гери Макгавърн, даде фундаментално ясна формулировка на решението – „марките се насочват към по-прости автомобили“, които по презумпция създават по-малко проблеми. В уравнението за надеждността обаче трябва да включи фактът че плановете включват много по-високо ниво на дигитализация, свързана със системите за свързаност, електронни помощници и автономно шофиране, изискващи в пъти по-голяма компютърна мощ. Всичко това носи нови рискове, както от хардуерно, така и софтуерно естество и VW вече се сблъскаха с подобни проблеми. В тази насока JLR ще се търси по-голяма мрежова обвързаност на системите и използване на по-малък брой електронни контролни системи (ECU). 

Jaguar тук и сега 

Освен че ще стане електрически Jaguar ще промени насочеността си към SUV моделите, оставяйки тази ниша на Land Rover и ще ги трансформира в кросоувъри. 

Преди Jaguar да се преобразува в изцяло електрическа компания обаче, той ще продължи да продава моделната си линия включваща произвежданите в Касъл Бромуич и Солихил XE, XF и F-Pace модели и по-малкият Е-Pace, произвеждан от Magna Steyr в Австрия (XE и XF се произвеждат и в Индия и Китай, а E-Pace и в Китай). 

За разлика от абревиатурите използвани от повечето автомобилни производители моделите в чието наименования фигурира X всъщност са конвенционални автомобили седан или комби, а за SUV се използва наименованието Pace. Буквата Е заблуждава за някакво съответствие между XE и E-Pace, но на практика те са много различни – като начало XE, XF и F-Pace споделят алуминиевата конструктивна архитектура D7a, за модели с надлъжно разположен двигател на която са базирани още Range Rover Velar (модификацията D7e, с изцяло променена за поместване на батериите дънна конструкция е основа на I-Pace, на D7u са базирани Land Rover Discovery, Range Rover Sport и Range Rover, а D7x с усилваща стоманена конструкция е база за Land Rover Defender).    

Всъщност именно Jaguar стои в основата на развитието на модерните технологии в областта на алуминиевите конструкции за JLR и това започва преди почти 20 години с технологията създадена от английската компания и използвана за първи път при XJ (X350), еволюирала в XJ (X351) и включваща нитоване и използване на структурни лепила. Година преди на придобие Jaguar и Land Rover Tata Group пък купува англо-холандският производител на стомана и алуминий Corus Group. Така че английската нишка и алуминият се прелитат и след като компанията вече става индийска собственост. За производството на различните версии на D7 се използват няколко различни технологични подхода за закрепване, както и комбинация от алуминиеви листове, отливки и екструдирани елементи. За основа на по-малкия E-Pace пък служи стоманената PTA (Premium Transverse Architecture), която е развитие на платформата D8, от своя страна силно модифицирана еволюция на платформата Ford EUCD. На нея са базирани второто поколение Range Rover Evoque и Land Rover Discovery Sport. 

След обновлението си всички тези модели на Jaguar ще продължат моделния си живот до 2025 година и ще разчитат за задвижването си на гамата от агрегати от поколението Ingenium включваща бензинови редови агрегати с три, четири и шест цилиндъра и дизелови с четири и шест цилиндъра, директно common rail впръскване и двуконтурна охладителна система. Общата им конструктивната архитектура е близка до тази на двигателите на BMW и Mercedes и използва конфигурация с цилиндри с работен обем от 0,5 литра. В зависимост от конфигурацията бензиновите са с един едноструен, един двуструен или два двустрийни турбокомпресора, а в най-новите си версии шестцилиндровите са с допълнителен 48-волтов електрически турбокомпресор и ремъчен стартер генератор. Освен това от 2017 г. бензиновите агрегати са оборудвани със системата за променливо пълнене MultiAir/UniAir със система за електрохидравлично задвижване на всмукателните клапани, която е лицензирана от Schaefler Group, лицензирала я от своя страна от Fiat. 

Мощността на двулитровия дизелов агрегат варира от 163 до 204 к.с. и се предлага за всички модели (163 к.с. само за E-Pace), а двулитровият бензинов е с мощност 200, 250 или 300 к.с. Във версиите за напречен монтаж (Е-Pace), в задвижването се използва деветстепенната трансмисия на ZF 9HP50, а при XE, XF и F-Pace, които са с надлъжно разположени се използва трансмисия ZF 8 HP в различни разновидности в зависимост от въртящия момент. Шестцилиндровият дизелов агрегат с 300 к.с. и шестцилиндровият бензинов с 340 или 400 к.с. агрегати са запазени ексклузивно за F-Pace, а при E-Pace гамата се допълва и от 1,5 литров трицилиндров бензинов агрегат. Всички машини с изключение на базовите варианти се предлагат с mild хибридна система, както и с двойно предаване с конфигурация в зависимост от архитектурата (базирано на предно при E-Pace и на задно предаване при XE, XF и F-Pace)

Интересно е че при plug-in хибридните решения Jaguar е композирал автомобилите си по-подобие на BMW. Малкият E-Pace P300e разчита на електрически мотор на задния мост и, както при базовата версия с 1,5 литров мотор използва осемстепенна  трансмисия на Aisin, със стартиране на двигателя от mild хибридна система. При архитектурата на F-Pace с неговите надлъжно разположени двигатели plug-in хибридната система включва интегриран от ZF в трансмисията електрически мотор (ZF 8P75XPH). Всички модели са с обновени мултимедийни системи Pivi Pro и използват нова електронна архитектура EVA 2.0.

Текст: Георги Колев

Снимки:  Тони тончев, Jaguar

Коментари
comments powered by Disqus