Кой е по-добрият компактен спортист - базов германец или топ японец?
Блокиращ диференциал, адаптивни амортисьори и автоматична скоростна кутия – всичко това идва стандартно при Toyota Supra с шестцилиндров двигател с мощност 340 к.с. Porsche 718 Cayman също може да се сдобие с тези благини срещу допълнително заплащане, но пък остава с четирицилиндровия боксер с 300 к.с. и трансмисия с двоен съединител. Предно срещу средно разположен двигател: кой доставя по-голямо удоволствие?
Porsche винаги се свързва с производител на спортни автомобили - но Toyota? Хибриден Prius, офроуд Land Cruiser и водороден Mirai идват на ум на първо четене. Така е, но напоследък спортният отдел Gazoo Racing работи неуморимо, като наскоро представиха GR Corolla като техния четвърти спортно ориентиран модел. Вероятно този модел няма да дойде в Европа, но имаме също толкова широк, по-малък и следователно още по-див Yaris със същия двигател и двойно задвижване. GR86 ще последва скоро, а гамата се запълва от базираната на BMW Z4 GR Supra с баварски четири- или шест цилиндъра.
Toyota GR Supra: Специално в синьо
Supra-та от снимките по-горе има редовия шестцилиндров двигател на BMW и е един от 90 лимитирани броя Jarama Racetrack Edition, които се разпознават по уникалния си цвят Horizon Blue. Също така джантите са боядисани изцяло в черно, а специален плакет над жабката показва точно в кой от 90-те автомобила се намирате. Защо е избрано да се почете точно испанската писта, където се проведоха девет F1 състезания между 1968 и 1981? Нямаме идея. Но като се има предвид името, бихме очаквали подобрено поведение в завоите. Е, допълнителната такса при избирането на Jarama е само 1500 евро, което все още е с 844 евро по-малко от това, което Porsche таксува само за тебеширената боя.
Cayman се предлага в конфигуратора със седемстепенна PDK кутия, но за да се достигне нивото на Toyota, все още липсват механичният блокаж на диференциала и адаптивните амортисьори, с които цената се покачва до нивото на обикновената GR Supra. Цената на нашето тестово Porsche е 69 670 евро, тъй като джантите Carrera S с размер 20 цола и електрическите спортни седалки добавят към цената. Сега се пригответе: ако Cayman трябва да има същото оборудване като нашата Supra, това ще струва около 13 000 евро повече отколкото при Toyota. Швабите също не си помагат и с факта, че предлагат по-малко системи за безопасност, а повечето от тях дори не са част от серийното оборудване.
Porsche 718 Cayman: Запазване на скоростта
Нека насочим вниманието си към 718 Cayman, който очевидно ни грабва с педантичното си пътно поведение. Не само, че централно разположеният двигател е безупречен, автомобилът се чувства сякаш се движи по релси. Пълна газ в завоя? Гумите с размер 265 от Pirelli се радват. Пътища с вълни по настилката? Шасито не се колебае! Кормилното управление също има склонност към перфекционизъм, защото ясно предава точно усещане за натоварването на колелата и границите на нивото на сцепление. Неравностите по пътя се филтрират толкова добре, че все още можете да ги усетите, но никога се отразяват на усещането във волана.
Що се отнася до почти непоклатимата тракция, 718 се възползва от характеристиките на своя боксерен двигател: четирицилиндров турбомотор с 1988 cm³, 300 к.с., 380 Нм и интегрирано смазване със сух картер. Веднага щом настъпите газта, налягането се покачва бързо, дори и в ниските обороти, но след това мощността се развива плавно, по подобие на двигателите с атмосферно пълнене. Така липсва типичният удър в кръстта, характерен за турбо моделите. Що се отнася до звука, той не се доближава до качеството на шестцилиндровия боксер, но въпреки това се развърта до цели 7500 об./мин, при което обаче турбото за съжаление си мълчи. Когато DKG го принуди да работи на ниска скорост в ежедневието, то трака зад седалките по ужасно тракторски начин.
Мултинационалната Supra забавлява с 500 Нм
Звукът и тягата не са проблем за японеца с баварски гени, произведен от Magna в Австрия. В крайна сметка задвижването е от редовия шестцилиндров двигател на BMW B58 с двойно спирално турбо, 340 к.с. и 500 Нм. Звучи като BMW, но с нотка на Supra от говорителите в салона при натискането на спортния бутон. B58 поема въздух и стоварва целия си въртящ момент наведнъж върху задните колела, които съответно често оставят дълги черни следи върху пътя. Двигателят на BMW е много по-мощен от боксера на Porsche, позволява ви да усетите много ясно допълнителните 120 Нм и реагира почти синхронно на движенията на педала на газта от 4500 об./мин.
Спортната автоматична трансмисия 8HP от ZF не сменя предавките толкова бързо, колкото PDK: Ако дръпнете алуминиевите пера в Porsche, кутията реагира по-рязко. Освен това всички смени в Porsche са част от изживяването, но пък потеглянето от място може да бъде също толкова плавно както и при 8HP. 718 също се предлага и с ръчна трансмисия, която не е удачен избор за двигателя с 300 к.с. - просто липсва въртящ момент в завоите. А Supra? Наскоро Toyota представи и модел с 3 педала, който скоро ще може да се поръчва. Но можете също да видите, че това са педали на BMW. Точно както и инфо-развлекателната система iDrive, всички бутони и лостове, пластмасовите лостчета за превключване на скоростите, воланът и климатикът идват от Бавария, наред с редица други конструктивни елементи.
Какво друго намираме вътре? Много добра ергономичност и при двата спортни модела, при което седалките на Porsche с четири вместо две регулируеми опори са по-сигурни и дори по-удобни. Най-големите разлики са в багажниците, които при Porsche са два, но с ограничен размер. В Тойотата могат да се пъхнат и по-дълги предмети, защото багажното и пътническото отделение са разделени само от плоска кутия с два субуфера, които свирят с толкова слаб бас, сякаш изобщо ги няма.
Мъжествено присъствие
Тъй като Supra е толкова близка до BMW Z4, много фенове бяха недоволни от разводняването на култовия статус на модела. Разбира се, един истински наследник на известния редови шестак 2JZ би бил готин. Но и така е по-добре от цялостната липса на наследник, а петата Supra изобщо не страда от липса на характер. Добре, в тестовете за динамика на шофиране тя остава зад Cayman в слалома и лосовия тест. Но това е и заради по-сигурно настроеният електронен диференциал с ограничено приплъзване.
Но пък можеше да бъде предаден на снимачната площадка на "Бързи и яростни: Токио дрифт" без модификации, тъй като презавиването става по желание и се контролира иизключително лесно. Вече може да се изпита и в режим Sport ESP. който е наличен благодарение на партньорството с BMW, а необходимата провокация е минимална. Шасито е удобно, въпреки по-твърдото окачване от това в Porsche. Toyota леко се колебае при управлението. Кормилното управление, което също е по-некомуникативно, но все пак добро, изисква малко свикване - но след това е наред. GR печели много точки за забавление при шофиране заради енергичността си. Въпреки това, презавиването на мокри пътища е почти част от нормалното шофиране и понякога задната част се изплъзва безпричинно. Това не е особен обект на критика поради доброто ESP, но все пак има проблеми със стабилността при шофиране. Което не променя факта, че безгрижният японец победи дипломирания инженер от Цуфенхаузен.
Заключение:
1. Toyota GR Supra 3.0: Значително по-евтината Supra печели заради забавния си характер и склонността за удоволствие от завоите. Рафинираният двигател също помага за доброто настроение, а управлението в мокри условия е истински хазарт.
2. Porsche 718 Cayman: Прецизното управление и напречната динамика, не могат да скрият ниското оборудване, високата цена и липсата на системи за безопасност. Стабилността при шофиране, спирачната ефективност и управлението са на най-високо ниво.