Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Кой създаде даунсайзинга?

11.07.2017 16:42
Кой създаде даунсайзинга?

Трицилиндров турбомотор бе използван от Daihatsu още през 1984 година

Чест и почитания за Ford! Новата версията на трицилиндровия 1.0 Ecoboost с изключване на част от цилиндрите (разбирай един от тях) получи наградата Двигател на годината в категория под един литър и с това завоюва десета титла в различни сфери на престижната класация. Ford бе първата компания, която се реши на подобна драстична стъпка към даунзайзинг, а създаденият от нея агрегат се оказа не само новаторски, но и авангарден и надежден. Въпреки че днес много компании вече предлагат на пазара автомобили, задвижвани от високотехнологични еднолитрови трицилиндрови турбомотори с директно впръскване, машината на Ford запазва палмата на първенството.

Ако обаче се поровим малко в аналите на автомобилната история ще открием че тази архитектура не е новост в световното автомобилостроене. Не, тук не говорим за трицилиндрови агрегати, които още преди Втората световна война стават актуални в двутактов вариант благодарение на фирми като DKW. Става дума за еднолитров трицилиндров бензинов турбомотор. И той е дело на японската компания Daihatsu, която предлага подобен двигател за своя Charade още през 1983 година. Вярно е че по това време машината на G11 оборудвана с малък турбокомпресор на IHI разполага само с 68 к.с.(80 к.с за Япония), създадена е на базата на атмосферен мотор, няма междинен охладител и далеч не следва постулатите на даунсайзинга, но на практика е новаторско решение. В по-късните си версии този мотор вече ще има мощност от 105 к.с. Още по-интересният факт е че  през 1984 година Daihatsu създава и дизелов турбо мотор със същата архитектура и работен обем и с мощност от 46 к.с. и въртящ момент от 91 Нм. Много по-късно VW използваше дизелов трицилиндров агрегат за своите малки модели, но 1.4 TDI имаше работен обем от цели 1400 см3 (1200 във версията за Lupo 3L).

Дванайсет години по-късно, през 1999 година, на изложението във Франкфурт Daihatsu представи визията си за дизела на бъдещето под формата на еднолитров трицилиндров дизелов двигател с директно впръскване в модела Sirion 2CD. Революционната идея на Daihatsu включваше двутактов принцип на работа, а тъй като тези машини могат да работят само с пълнене под налягане за да могат да бъдат продухани отработилите газове и напълнен цилиндърът със свеж въздух прототипът използваше комбинирана система от механичен и турбокомпресор осигуряващо постоянно високо налягане. В момента усилията на конструкторите в областта на дизеловите двигатели е насочена към създаване на ефективни системи за очистване на газовете с ниска себестойност, но тази идея на Daihatsu скоро отново придоби актуалност, като възможност създаване на още по-икономични дизели. Вярно е подобен принцип изисква по-труден контрол на процесите (като EGR например) при бързооборотните автомобилни дизели, но все пак можем да споменем че едни от най-високоефективните топлинни двигатели в момента са корабните двутактови дизели с регенеративни топлинни уредби и КПД от близо 60%.

Коментари
comments powered by Disqus