Основателят на Magna мрази синдикатите - и задължително поделя между служителите си 10 на сто от печалбата.
Франк Стронак е поемал много рискове през 55-те години, изминали от момента, в който като новопристигнал емигрант в Канада трябвало да мие чинии, за да се прехранва. Но нито един от тези рискове не може да се мери с последния - дръзката покупка на Opel, европейското поделение на General Motors.Magna International - производителят на автомобилни части, който Стронак разви от гаражна работилница в Торонто до третата най-голяма компания в своя бранш в света - бе одобрена като купувач на Opel в партньорство с руската "Сбербанк".
76-годишният Стронак - роден в Австрия под името Франц Стоозак - често е бил обвиняван, че разглежда Magna и дъщерните й компании като свое феодално владение. Благодарение на сложната система на взимане на решения той си запазва решаващия глас във фирмата, макар вече да притежава относително малък дял от капитала й. А под крилото на Magna вече има какво ли не. През 2006 компанията плати 85 млн. долара за покупката на две игрища за голф. Стронак е инвестирал също в ресторанти, списания и фабрика за енергийни напитки - със смесен успех.
Но най-големи спорове предизвиква обвързването му с Олег Дерипаска, приближения до Владимир Путин руски олигарх. Една от компаниите на Дерипаска откупи за 1.5 млрд. долара голям дял от Magna и на практика двамата със Стронак дърпаха заедно конците. Миналата есен обаче под засилващия се натиск на глобалната криза Дерипаска бе принуден да отстъпи дела си на банката, която финансира сделката.
На онези акционери в Magna, които възразяват срещу авторитарната система на взимане на решения, Стронак обикновено отвръща, че не са длъжни да притежават книжа на компанията му, ако не искат.
Колкото и рисковано да е обвързването с губещо дружество като Opel, то поне е в област, която Magna познава отлично. Компанията, базирана в Торонто, е сред най-големите в автомобилния бранш, с приходи от 23.7 млрд. долара за миналата година и над 75 000 работници.
За първото тримесечие на 2009 Magna отчете оперативна загуба от 200 млн. долара, но въпреки това си остава една от малкото стабилни компании в един бранш, в който конкурентите падат като мухи. През изминалата седмица два други големи доставчика на части в Северна Америка - Visteon and Metaldyne - обявиха банкрут.
Magna е популярна най-вече като производител на части, но освен това сглобява и автомобили - включително на Chrysler и BMW – в своята дъщерна фабрика Magna Steyr в Австрия.
Наблюдатели често цитират като основен фактор за успеха на канадската компания напредничавите управленски похвати на Франк Стронак. Операциите на Magna са силно децентрализирани, като мениджърите на местно ниво получават голяма автономия. Според корпоративната "конституция" на фирмата 10 процента от печалбата преди облагане задължително се разпределя между служителите - било в брой, било в акции. Това обяснява и защо Стронак успяваше толкова дълго да се противопостави на навлизането на синдикатите в неговите предприятия.
Сечков
Интересно що тая съвсем проста истина - че е изгодно за тебе като работодател да стимулираш работниците си - е толкова непонятна за българските "бизнесмени". Дали щото за друго са ги обучавали в Симеоново, а