В първия тест на EuroNCAP за 2008 година участваха осем модела, сред които пикапите Nissan Navara, Mitsubishi L 200, и пътническите Citroen C5 и Suzuki Splash.
Катастрофално представяне за NavaraЯпонският пикап бе оценен с една-единствена звезда, която обаче по-късно му беше отнета. Причина за ниския резултат е неукрепената пътническа клетка на купето, която поддава при силен сблъсък. Недостатък се оказва и слабото шаси на автомобила, чиято цялост бива нарушена при фронтална колизия. Рискът за пасажерите се дефинира като изключително висок заради стърчащия 20 см навътре педал на газта и деформацията на арматурното табло, които могат да наранят коленете и бедрата на пътуващите.
Според провелите тестовото изпитание инженери горната част на тялото е изложена на свръхнатоварване, което достига опасни за живота стойности в областта на вратните прешлени. Въздушните възглавници и обтегачите на предпазните колани реагират твърде късно, в резултат на което главата на тестовия манекен остава почти незащитена. Това дава основание на агенцията EuroNCAP да отнеме и последната звезда от оценката на Navara. Nissan междувременно обяви инсталирането на оптимизиран софтуер, обслужващ механизма на въздушните възглавници, с който вече са оборудвани слизащите от поточната линия автомобили.
В теста със страничен удар японският пикап все пак постига максималния брой точки. Безопасността на пътуващите деца се равнява на три звезди, а сигурността на пешеходците се примирява с две.
Mitsubishi L200 изпъква с прилични качества
Вторият пикап в теста заслужава четири звезди за постиженията си при челен сблъсък. EuroNCAP си позволява забележки само по отношение на действащото върху гръдния кош натоварване и относително високата опасност от наранявания заради твърдото арматурно табло. L200 печели максимума възможни точки при страничния удар, докато в дисциплината "Детска безопасност" трябва да се задоволи с три звезди.
Citroen C5 попада сред най-добрите
Със своите 35 точки и пет звезди новото поколение на C5 се нарежда сред най-безопасните автомобили в сегмента Large Family Car. Тестовите изпитатели подчертават с особено възхищение потенциала на въздушните възглавници да предпазват пътници с варираща височина и различна поза на седене. В страничния тест и при сблъсък със стълб французинът събира максималния брой точки, а сигурността на децата в задницата отговаря на впечатляващите четири звезди. При пешеходците пък степента на защита е точно две звезди.
Suzuki Splash изпуска петте звезди
Малкият Splash остава с четири звезди, въпреки че за престижните пет не му достигат само две точки. Критиката на EuroNCAP тук отново засяга най-вече възможността за наранявания в ниската част на арматурното табло.