Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Краят на даунсайзинга

29.02.2016 23:34
Краят на даунсайзинга

След малко повече от едно десетилетие преходът към даунсайзинг двигатели изглежда завършен. Почти всички нови поколения агрегати са вече с турбопълнене. За това време двигателите с атмосферно пълнене постепенно се превърнаха във второстепенни играчи.

Така обичаният от специалистите популярен термини за широката аудитория „даунсайзинг“ напоследък все по-рядко се появява в прес релийзите на автомобилните марки и в медиите. Може би защото май вече не остава нищо за „даунсайзване“. Дали преходът към по-малки двигатели с принудително пълнене с турбокомпресор вече е извършен? И колко бързо измина последното десетилетие в началото на което VW представи първото поколение на своя 1.4 TwinCharger превърнал се в един от основателите на тази тенденция. Днес бензиновите двигатели с атмосферно пълнене са по-скоро рядкост и могат се срещат при някои екзотични спортни модели или базови агрегати на големите автомобилни компании, както и при все още утвърждаващите го идеалисти като Mazda и отчасти Toyota. Разбира се – има и други изключения, като множество по-евтини китайски автомобили които вероятно още дълго време ще се задвижват от такива машини. След години на блуждаене и периоди на активизиране и спад на интереса принудителното турбопълнене най-после намери мястото си под слънцето. От прохождането в автомобила през 70-те с пионерните начинания на BMW, Porsche и Saab, през екзотичните японски начинания на 80-те и мощните спортни версии на 90-те, турбокомперсорът намери своето амлоа като технически компонент на модерните двигатели с вътрешно горене. 

Няма връщане назад

Има логика в този преход. По-малкият турбоагрегат има редица предимства пред по-големия атмосферен мотор. Като начало – намаленото вътрешно триене заради по-малкия работен обем и брой цилиндри. Освен това – намалените помпени загуби заради факта че във всмукателния колектор турбината създава налягане, която спомага пълненето и дори „натиска“ буталото в този момент. Възможностите на системите за променливо газоразпределение спомагат за задържане на едновременното отваряне на всмукателните и изпускателните клапани и продухването на цилиндъра от отработилите газове, а директното впръскване се сработва чудесно тук за да осигури вътрешно охлаждане на горивната камера където работното налягане е по-високо от това при атмосферните машини. По-високото налягане пък прави процеса на горене по-ефективен заради по-голямата близост на молекулите една до друга. BMW демонстрира факта че чрез съвременните възможности на системите за впръскване на гориво и прецизната електроника конструкторите ще могат отново да се върнат към възможностите за впръскване на вода и допълнително охлаждане в цилиндрите. Тъй като подобно решение се използва при голямо натоварване и осигурява значително намаляване на склонността към детонации, става възможно увеличаване на геометричната степен на сгъстяване и повишаване на ефективността на работа в целия работен диапазон. Audi пък показва как може да се повиши ефективността на бензиновия турбо мотор с използване на разновидност на цикъла на Милър в своя нов 2.0 TFSI. Благодарение на същата тази електроника, директното впръскване на гориво, двуструйните турбокомпресори и възможността за интеграция на изпускателните тръби в главата с цел охлаждане на газовете, турбомашините имат далеч по-благоприятни и функционални за ежедневието характеристики от съответстващите им атмосферни бензинови агрегати. Вече култовият 1.0 EcoBoost на Ford постига своите 170 Нм въртящ момент още при 1400 об./мин. Във второто поколение се очаква разходът на малкия двигател да бъде още намален – този път на ход е изключване на част от цилиндрите (в случая разбирай един), нещо на което VW отново станаха пионери с с 1.4 TSI ACT. Нещата не спират да врят и кипят и на дизеловия фронт където вече са на разположение серийни агрегати с три турбокомпресора и експериментални модели с допълнителен електрически малък компресор.

Текст: Георги Колев

Повече по темата можете да прочетете в новия брой на списание auto motor und sport

Коментари
comments powered by Disqus