"Най-обещаващият автомобилен пазар" заплашен от внезапен срив в разплащанията.
Руският автомобилен пазар, който доскоро бе глътката въздух за притиснатите по всички други фронтове световни производители, започва да дава отчетливи признаци, че също е подвластен на кредитната криза. Драстичното оскъпяване на кредитите в страната вече нанася сериозни удари по продажбите, коментира Ян Венсан, изпълнителен директор на най-големия руски производител - АвтоВАЗ. Според него дилърите на марката не смогвали да се разплатят за вече доставените им автомобили, което "заплашва финансовия баланс на компанията".АвтоВАЗ, в който 25 на сто от капитала са собственост на френския гигант Renault, не е единственият автомобилостроител, изпитващ подобни проблеми. Другите западни компании със сериозно пазарно присъствие в Русия също се оплакват от стагнация - напук на собствените си прогнози от лятото, че страната може да компенсира спада в продажбите в Европа и Северна Америка.
"Кредитът изведнъж стана мъчнодостъпна стока... До края на септември почти не усещахме ефекта от това, но в последните седмици нещата се промениха драстично", отбелязва Ян Венсан. По негови данни около 45 на сто от продажбите на АвтоВАЗ са на кредит или на лизинг.
Главният изпълнителен директор на Renault Карлос Гон обаче смята, че няма основания за прекалена тревога. "Да, руският пазар може и да не расте с 30 на сто годишно, както предвиждахме - коментира той по време на автосалона в Париж. - Но дори и да расте с 8-9 на сто, пак ще е чудесно".
По данни на агенцията JD Power ръстът на автомобилния пазар в Русия през август е бил едва 6% на годишна база, при 22% процента през юли.