Полякът е трябвало да кара за Скудерията през 2012 година
В края на миналото десетилетие Роберт Кубица бе една от големите звезди на Формула 1. През 2008 г. той спечели и първата си победа, но изненадващото решение на BMW да сложи точка на заводската си кампания му попречи да се бори за световната титла.
Въпреки това полякът не се отказа. Присъедини се към Renault и с действията си на пистата доказа, че е сред най-силните пилоти на стартовата решетка. Заговори се, че дори е подписал с Ferrari за 2012 г., но преди началото на сезон 2011 дойде драматичният инцидент на рали „Ронде ди Андора”, което обърна целия му свят след бруталната катастрофа.
Кубица никога не е бил особено словоохотлив за този период от живота си. В последния епизод на официалния подкаст на Формула 1 обаче настоящият тестови пилот на Williams потвърди, че наистина е имал договор с Ferrari, както и че до последно се е чудил дали да не се откаже от рали „Ронде ди Андора”.
„Това трябваше да е последното рали в живота ми. Отборът, за който щях да се състезавам следващата година, не ми позволяваше да продължавам”, признава Кубица. Впоследствие на въпроса на Том Кларксън дали е щял да бъде съотборник на Алонсо през 2012 г., полякът отговаря утвърдително, макар и твърде лаконично. Интересното е, че договорът му с Ferrari е бил за по-ниска заплата отколкото тази в Renault.
“Първата ти цел е да влезеш във Формула 1”, допълва Кубица. „Впоследствие трябва да се утвърдиш във Формула 1, да си ценен, да имаш добра репутация. Понякога това е по-трудно отколкото да влезеш в шампионата.”
„На трето място е да станеш световен шампион или пилот на Ferrari. Не спечелих шампионската титла, не станах и пилот на Ferrari, но бях много близо.”
Веднага след катастрофата Кубица не е осъзнавал каква възможност му се е изплъзнала от ръцете, тъй като всичките му сили са били насочени към възстановяването.
„Възстановяването ми беше толкова тежко, че първите 16-18 месеца не ме болеше заради това (пропуснатия шанс с Ferrari). Борих се, бях се концентрирал върху рехабилитацията, бях в много тежък период.”
„Колкото повече време минаваше обаче, толкова по-трудно ми беше да го приема. Надеждата, че нещата ще се оправят, умираше.”
„На моменти възстанояването вървеше изумително добре, но после идваха месеци, в които операциите не протичаха според очакванията и се връщах с половин година назад вместо да се подобря. Болеше ме, че не мога да карам във Формула 1, но болката не ставаше по-силна при мисълта, че можех да карам за Ferrari.”
След като Кубица отпадна от сметките на Скудерията, Фелипе Маса запази титулярното си място, а впоследствие през 2014 г. Кими Райконен, чиято рали кариера също не премина особено успешно, стана съотборник на Алонсо.