Официалната причина са по-строгите разпоредби относно емисиите на вредни вещества
Автомобилите Lada напуснаха пазара на ЕС. През март последните партиди бяха изпратени до дилърите и вече няма да има нови. Това съобщава "Российская газета", като си позовава на генералния дистрибутор на AvtoVAZ в Европа - Lada Automobile GmbH Deutschland. Официалната причина са по-строгите разпоредби относно емисиите на вредни вещества, по-специално върху въглеродния диоксид. Средната стойност на емисиите за всички продадени автомобили на една компания през 2020 г. трябва да се равнява на 95 г/км, което за бензиновите двигатели е еквивалентно на разходна гориво 4,09 л/100 км.
В Европа Lada продава класическите Niva (4x4), Granta (плюс Kalina Cross, преди моделът да бъде погълнат от семейството Granta) и Vesta (включително SW Cross).
Lada няма модели с разход на гориво от четири литра, няма серийни хибриди или електрически автомобили, които биха могли да намалят средната стойност на разхода на гориво/емисиите за определен брой. Превишаването на нормата означава глоби. Под формата на опит бяха създадени хибриди, базирани на Kalina и Granta, а електрическият EL Lada бе роизведен в малка серия.
Представителят на AvtoVAZ Сергей Илински каза, че в дългосрочен план е възможно завръщане, но е рано да се говори за кой модел. Lada Deutschland се съмнява за връщане на пазара поради новата стратегия на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi, който включва AvtoVAZ. Според него Европа е възложена на Renault, а останалите членове на алианса могат да пускат нови клонинг модели там само по схемата „лидер-последовател“.
Базовият седан Vesta с механична трансмисия със 102 к.с. струва в Германия от 12 490 евро . Модерен, но не твърде бюджетен. Той е малко по-скъп от базовия SUV с предно задвижване Dacia Duster с двигател със 100 к.с. (11 790 евро).
Дилърите на Lada в ЕС продават акции и обмислят да преминат към други марки. И така, Lada Deutschland преминава към китайските BAIC и JAC. За AvtoVAZ това, разбира се, това е удар по репутацията. Автомобилите Lada се изнасят с, включително за Западна Европа, от времето на СССР. До 1990 г. делът на износа автомобилите от Толияти нараства до 25%. После в експорта има рецесии и нови възходи. Но пропорциите вече са напълно различни. Така през 2019 г. Lada продаде 362 356 автомобила в Русия и изнесе (по целия свят) около 50 000 броя (12% от производството), от които 5522 автомобила отидоха в Европа. Последният брой представлява 0,04% от европейския пазар, докато през 1997 г. пазарният дял на Lada в ЕС е 0,11% (продадени са 14 327 Lada). Лидерите в структурата на износа на Lada са Беларус и Казахстан.