Особено подходящ за дизелови автомобили с висока проходимост
В Австрия се произвежда нова автоматична трансмисия, специално за автомобили с висока проходимост. Първият тестов автомобил е Land Rover Defender.
Който често шофира през трудни терени, познава предимствата на автоматичната скоростна кутия. Непрекъсвана тяга, оптимална съобразена със ситуацията предавка, липса на механичен съединител, като възможно място на дефекти и не на последно място, разбира се, по-висок комфорт при управлението. В сектора на всъдеходите почти винаги се предлага трансмисия с класическият преобразувател на въртящия момент. Безстепенната вариоматик предавателна кутия твърде малко се налага в сравнение с модерната автоматична трансмисия с два съединителя например, и не е подходяща за високо натоварване при офроуд. Австрийците стъпват на нова основа: с безстепенна планетарна трансмисия която от сектора на товарните автомобили ще намери приложение при автомобилите с висока проходимост. Land Rover Defender е тестовият автомобил на новата концепция на скоростна кутия на фирмата VDS Getriebe ООД.
Defender с безстепенна автоматика
Като офроудър за всички терени, Defender предлага перфектна база за представяне на предимствата на безстепенната автоматична трансмисия. "Variable Twin Planet", или с абревиатурата VTP, така са назовали скоростната кутия инженерите от развойния отдел, като едновременно с това правят съответното описание на действието: двойната планетарна предавка на изхода на скоростната кутия е сърцето на новата трансмисия. Предаването на VTP работи като т.нар трансмисия с разклонение на мощността. Това означава, че редом до планетната предавка е инсталирана допълнителна хидростатична част, която при ниски скорости поема задвижването на колелата през маслена помпа и задвижващия се от нея хидравличен мотор. Конструкция с подобна функция има при хибридните автомобили на Toyota, но всъщност с друга цел и електрически вместо хидравличен мотор.
VDS първоначално е разработил VTP предавките за селскостопански превозни средства, а при влекачите тези предавки от доста време са серийни. В сравнение с трансмисиите на товарните превозни средства, тестовата скоростна кутия при Land Rover Defender е с намалени размери, като предимствата на тази техника за първи път се използват при автомобили с висока проходимост.
Най-доброто от два свята
Особено важно за офроуд шофьорите: VTP предавката изцяло премахва най-големия недостатък на конвенционалния преобразувател на въртящия момент – намаления спирачен ефект на двигателя при стръмно спускане. Посредством постоянната връзка между двигателя и трансмисията, пълното спирачно действие на двигателя може да се прилага до окончателното спиране. VTP предавката позволява по стръмното включване без прекъсване на тягата дори и при ниски обороти на двигателя. Посредством безстепенната трансмисия също така отпада и разпределителната система за офроуд предаване - (в тестовия автомобил е постигнато с бутони на централна конзола) има избор само за предна и задна скорост, интегрирана е също и система за блокаж на диференциала за твърда връзка между двете оси. В трансмисията VTP допълнително е интегриран и темпомат.
VTP трансмисиите за автомобили с висока проходимост в момента все още са в режим на тестване, Defender е първият тестови автомобил. Естествено все още няма информация за възможни цени и серийно производство. Предавателната кутия е предвидена за входящ въртящ момент до 450 Нм и обороти до 3600 об/мин, поради което е пригодна предимно за дизелови автомобили с висока проходимост.