Първи километри с новия Land Rover Discovery Sport - наследникът на Freelander.
Тази година зимата се задържа доста дълго, но това си имаше и добрите страни. Не само за приходите на зимните курорти, но и например като възможност да изпробваме новия Land Rover Discovery Sport сред красотите на снежния Пирин.
Покритият със сняг път е едва-едва утъпкан и се изкачва стръмно към хижата, което ни кара да изпитваме известни съмнения в достигането на крайната цел. Никак не ни се иска да напуснем луксозния кожен уют на елегантния Discovery Sport, за да разкопаваме заседнали колела или да ръсим пясък. Опасенията ни обаче са напразни. Индикаторът на системата за висока проходимост Terrain Response свети над означението за мокра трева или сняг, 2,2-литровият дизел със 190 к.с. тегли уверено, а първата предавка на отлично работещата деветстепенна автоматична трансмисия ZF 9HP 48 (виж статията „Максимален въртящ момент” на с.. ) е с голямо предавателно число и успешно замества липсващия демултипликатор.
Discovery Sport заменя Freelander като компактен модел в гамата на Land Rover, но порасналите му размери (междуосието е увеличено със 184, а дължината с 89 мм и достига малко над 4,5 м) го позиционират по-скоро между по-малкия Range Rover Evoque, с който споделя обща платформа, и по-големия Discovery 4. Според плановете на марката линията Discovery трябва да се обособи като по-достъпна и насочена към всекидневните нужди, например на семействата с деца, докато Rangе Rover се ориентира към максимален лукс, мощност и комфорт.
Представата за достъпност обаче е във висша степен относителна, понеже шофираният от нас Land Rover Discovery Sport SD4 HSE с базова цена 93 800 лв., към която са добавени различни екстри, като например черният дизайн пакет (4267 лв.), пакетите „Студен климат” (2195 лв.), „Удобство” (2286 лв.) и др., струва над 110 000 лева. Особено място сред допълнителното оборудване заема предложението за трети ред седалки (2481 лв.), станало възможно благодарение на новата конструкция на многораменното задно окачване. От една страна, възможността да се превозват допълнително деца до 15 години или възрастни (на по-къси разстояния) говори за насоченост към семейства от горната средна класа, но от друга, опцията поставя ограничения, които намекват за нещата, от които се очаква да се откаже семейният човек. Той ще трябва да ограничи офроуд приключенията (отпада възможността за пълноразмерно резервно колело и датчик за газене във вода), от икономията на гориво (системата за двойно предаване Active Driveline), да кара по-рядко на заден ход (липсва наблюдението на мъртвата зона и трафика при движение назад) и да си отваря очите на четири (отпада системата от камери за 360-градусов обзор).
Засега Land Rover Discovery Sport, чийто разработен под ръководството на Гери Макгъвърн дизайн го прави разпознаваем събрат на Range Rover Sport и отличения с редица награди за стилистика си Evoque, се предлага с един бензинов (2 л, 240 к.с.) и един дизелов двигател, като вторият е с работен обем от 2,2 л и мощност 150 или 190 к.с. Постепенно тези мотори, наследени от времената на принадлежност към Ford и доставяни от заводите на концерна във Валенсия и Дагънам, ще бъдат заменени с двигатели от новото семейство Ingenium на Jaguar Land Rover, произвеждани в Улвърхамптън, Англия. Самият автомобил се монтира в завода Хейлууд, близо до Ливърпул.
По-горе споменахме бегло за системата Active Driveline, която фигурира в ценовата листа срещу скромните на фона на останалите опции 1908 лева. Всъщност това е различна система за двойно предаване, разработена съвместно от Land Rover и фирмата GKN Driveline, която я произвежда. Тя съчетава функциите torque vectoring (насочване на тягата поотделно към всяко от колелата на задния мост посредством два ламелни съединителя) и прекъсване на силовия поток назад още от предавателната кутия. При скорост над 35 км/ч системата може да изолира карданния вал и задния диференциал, като по този начин наподобява максимално схема с предно предаване и редуцира със 75 процента паразитните загуби от двойното задвижване. Ефектът се изразява в намален разход на гориво, затова е разбираемо, че системата се предлага серийно за бензиновия вариант Si4. За по-мощната дизелова версия (но само с 5 места) Active Driveline се доставя по желание на клиента.
След доброто представяне на снега в Пирин Land Rover Discovery Sport се отправя към София, преодолявайки завоите на Предела спокойно и уверено, без излишно накланяне на каросерията и с работещ абсолютно незабележимо и без никакво замисляне деветстепенен автоматик. Мощността на по-силния дизел се усеща като напълно достатъчна, за да се справи с масата на автомобила и пътниците, електронните помощници внушават сигурността, че ако в мъртвата зона встрани от вас се появи автомобил, той няма да остане незабелязан.
Качествено изпълненият интериор с приятно ухаещи кожени тапицерии сякаш иска да ни върне забравеното от доста време усещане за безупречен стил и солидност, което в наши дни британските фирми с чуждестранни собственици се стремят да възкресят. Добро обещание в този дух е и петгодишната гаранция без ограничение на пробега. А срещата с новия Land Rover Discovery Sport се оказа един много приятен начин за сбогуване със зимата.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Подобно на останалите модели на Land Rover новият Discovery Sport съчетава висока проходимост с елегантен стил и голяма доза лукс. Оценен по този критерий, автомобилът е на върха в своя клас. В един сравнителен тест, където се измерват и съпоставят много показатели, резултатът може да е друг.
Текст: Владимир Абазов