Да, вярно е. Якият момък Rover Freelander и елегантното Volvo XC 60 са братя по платформа. И двата модела наскоро бяха подложени на преработка и сега, екипирани с най-мощните разполагаеми дизелови мотори, показват, че дори толкова близки роднини могат да бъдат напълно различни.
Вероятно никой дори не е сънувал подобно нещо – тогава, при натоварения с много надежди старт на Premier Auto Group (PAG). SUV моделите, чието разработване започва на времето под егидата на Ford, днес слизат от конвейерите на заводи, принадлежащи на индийската групировка Tata (Land Rover) и китайския концерн Geely (Volvo).
Независимо от това Freelander и Volvo XC 60 си остават братя, защото и след обновяването те споделят една и съща платформа, т. нар. Ford C1. Други роднини от широко разклоненото семейство на C1 са например Focus и C-Max, а така също и Volvo V40 и Ford Transit Connect. Не е необходимо човек да знае всички тези неща; по-интересното е, че наред с платформата, обща за двата SUV модела е и системата за двойно предаване, включваща Haldex съединител, но тя е придобила напълно различен характер.
Volvo XC 60 е с по-нисък разход
Значително по-едрият от двамата братя, Volvo XC 60, има с над единайсет сантиметра по-дълго междуосие и с почти 13 сантиметра по-голяма габаритна дължина – разлика почти като между два различни класа. До него Freelander изглежда едва ли не изящен, макар че е малко по-висок и по-широк от Volvo XC 60. А и по-тежък – понеже всеки от потомците на С1 тежи почти два тона, особено след като двата модела са представени в толкова добре моторизирани и оборудвани версии. Тежащото 1866 килограма Volvo XC 60 е с точно 69 кг по-леко от своя съперник.
След обновяването през миналата зима при Freelander се появиха нови линии на оборудване; екземплярът в това сравнение е SE Dynamic. Серийната му екипировка е толкова богата, че трудно може да се сетите за нещо, което да отбележите в списъка с допълнителни предложения – освен може би навигацията с твърд диск за 3511 лв. Тогава цената на версията с 2,2-литров дизел и 190 к.с. става 88 011 лв. и в нея са включени шестстепенна автоматична трансмисия, 19-цолови колела и двуцветна кожена тапицерия. Доста по-малко, и по-точно 81 970 лв., струва Volvo XC 60, когато неговият петцилиндров 2,4-литров дизелов агрегат с мощност от 163 к.с. е комбиниран също с двойно предаване и автоматик в не толкова богатото ниво на оборудване Momentum.
При това тестовото Volvo XC 60 е оборудвано с 18-цолови колела (серийно се монтират 17-цолови) и адаптивна ходова част за общо 4331 лева, които в името на коректността са взети предвид при оценяването. По-скъпото, но по-слабо Volvo отстъпва с 27 к.с. пред мощността на четирицилиндровия мотор на Freelander със 190 к.с., но петцилиндровият агрегат на XC 60 прави тази разлика незабележима – при това по блестящ начин. Със симпатично, но винаги ясно доловимо ръмжене той тегли шведската машина почти толкова решително – поне според субективните възприятия. Засичането с хронометър отчита няколко десети повече, но те не оказват забележимо влияние при всекидневното шофиране.
Много по-важно е по-свободното от задръжки поведение на задвижващия блок на XC 60. Докато при подаване на газ автоматичната трансмисия на Land Rover понякога припряно търси подходящата предавка, за да се втурне след това с удвоени сили напред, Volvo XC 60 си спестява низходящото превключване и разчита на наличния с 500 оборота по-рано максимален въртящ момент (420 Нм при 1500 об./мин). Спокойно можете да си спестите ръчните намеси с планките за превключване зад волана; 341 лв. доплащане за тях са един напълно незадължителен разход.
Донякъде изненадващо по-големият петцилиндров мотор показва по-нисък разход от агрегата с четири цилиндъра. Във всички поддисциплини, като стандартен, минимален и среден за теста разход, той регистрира по-добри с няколко десети от литъра стойности – което води до предимство в оценките за Volvo XC 60.
На пътя XC 60 демонстрира малко по-добра динамика
При оценките за поведение на пътя Volvo XC 60 отново съумява да се представи по-добре. И двата SUV модела не са някакво чудо на динамичната управляемост, но като цяло Volvo XC 60 завива по-охотно и предсказуемо от модела на Land Rover, който често сякаш не може да направи избора между конструктивно обусловената тромавост и припряната хиперактивност. Отчасти това се дължи на кормилната уредба, която осигурява слаба обратна връзка с пътя и реагира нехармонично около средното положение на волана. Освен това при „Ленди” движенията на каросерията са по-силно изразени, което се дължи на по-меките му като цяло настройки.
И двата автомобила са извънредно сигурни на пътя, защото електронните им стражи на стабилността бдително и настоятелно се грижат за запазване на самообладанието. При Freelander те се намесват малко по-прибързано и по-рязко, което обаче не е грешка с оглед на подчертаната склонност към люлеене.
И двата модела притежават прилични, макар и не изключително добри спирачки, като Freelander допуска една слабост: със загрети спирачки автомобилът се нуждае от цели 42 метра, за да спре на място при 100 км/ч – въпреки 19-цоловите гуми.
Освен това въпросните гуми се превръщат по-скоро в препятствие, когато Land Rover трябва да покаже своите офроуд таланти. Това е наистина жалко, защото в тази дисциплина той значително превъзхожда шведския си роднина. Серийната Terrain Response System с различните си режими на движение дава възможност за такива подвизи в пресечена местност, на каквито повечето клиенти на Freelander едва ли биха се решили.
Както се полага за тази категория автомобили, и двата SUV модела са добри влекачи. Затова е още по-неразбираемо, че и за двата съответното приспособление за теглене се предлага само като допълнителна принадлежност, монтирана от съответния дилър. Така подвижният теглич на Volvo XC 60 струва в Германия 675 евро без разходите за монтаж и регистрация.
Volvo XC 60 е надарено с повече таланти
Изобщо Volvo XC 60 е малко по-практичният от двата автомобила, въпреки че разполага с по-малък багажен обем. Задните му облегалки могат да се сгънат и да образуват равна, добре използваема повърхност, а един особено полезен капак разделя багажника, когато трябва да се пренасят по-дребни товари. Също, макар и срещу доплащане (962 лв.), може да се поръча и електрическо задвижване на задния капак – все неща, които не се предлагат за Freelander.
Освен това британецът не е твърде дружелюбен към пасажерите си. Вярно е, че поема съвсем прилично по-дългите неравности по пътя, но късите удари постоянно предизвикват неспокойни движения на каросерията, което, особено на магистралите, се оказва доста досадно и може би е следствие от големите и широки колела. Volvo XC60 се справя с всичко това по-добре, поне в случай че адаптивното окачване е оставено в режима Comfort. Тогава дори и при пълен товар автомобилът почти не губи добронамерените си маниери; при това както предните, така и задните му седалки са по-качествени и по-удобни.
Това също допринася за солидната преднина, с която Volvo XC 60 печели този дуел между братя.
Текст: Хайнрих Лингнер
Заключение
1.Volvo XC 60 D4 AWD
493 точки
XC 60 е по-балансираният от двата автомобила. Той печели сравнението с по-икономичния си двигател, по-богато оборудване за безопасност и по-добри динамични качества на пътя. Моделът обаче предлага по-малко място.
2.Land Rover Freelander SD4
458 точки
В този клас на SUV моделите Freelander заема изключително положение с големия си вътрешен простор и подчертания си талант за движение в пресечена местност. Поради това неговите привърженици очевидно са готови да му простят слабостите в областта на динамиката.
Технически данни
Модел | Volvo XC 60 D4 AWD | Land Rover Freelander SD4 SE Dynamic |
Двигател и силово предаване | ||
Брой на цилиндрите / тип двигател: | 5-цилиндров редови | 4-цилиндров редови |
Работен обем: | 2400 см³ | 2179 см³ |
Принудително пълнене: | турбокомпресор | турбокомпресор |
Мощност:: | 163 к.с. (120 кВт) при 4000 об./мин | 190 к.с. (140 кВт) при 3500 об./мин |
Макс. върт. момент: | 420 Нм при 1500 об./мин | 420 Нм при 2000 об./мин |
Предаване: | двойно с включване | двойно с включване |
Трансмисия: | 6-степенна автоматична | 6-степенна автоматична |
Стандарт за вредни емисии: | Euro 5 | Euro 5 |
Емисии СО2: | 169 г/км | 185 г/км |
Гориво: | дизел | дизел |
Цена | ||
Базова цена: | 81 970 лв. | 88 011 лв. |
Размери и тегла | ||
Междуосие: | 2774 мм | 2660 мм |
Предна/задна следа: | 1632 мм / 1586 мм | 1611 мм / 1624 мм |
Външни размери | 4627 × 1891 × 1713 мм | 4500 × 1910 × 1740 мм |
(дълж. × шир. × вис.): | ||
Собствено тегло (измерено): | 1866 кг | 1935 кг |
Полезен товар: | 639 кг | 570 кг |
Допустимо общо тегло: | 2505 кг | 2505 кг |
Диам. на завиване: | 12,10 м | 11,30 м |
Прикачен товар (със спирачки): | 2000 кг | 2000 кг |
Каросерия | ||
Вид: | всъдеход | всъдеход |
Врати / места: | 4/5 | 4/5 |
Гуми на тестовия автомобил | ||
Гуми (отпред/отзад): | 235/60 R 18 V / 235/60 R 18 V | 235/55 R 19 V / 235/55 R 19 V |
Джанти (отпред/отзад): | 7,5 J x 17 / 7,5 J x 17 | 7,5 J x 17 / 7,5 J x 17 |
Ускорение | ||
0-80 км/ч: | 7,7 сек | 6,6 сек |
0-100 км/ч: | 11,1 сек | 10,1 сек |
0-120 км/ч: | 16,1 сек | 15,3 сек |
0-130 км/ч: | 19 сек | 18,6 сек |
0-160 км/ч: | 32,5 сек | 33,7 сек |
0-180 км/ч: | 49,9 сек | |
0-100 км/ч (данни на произв.): | 10,9 сек | 8,7 сек |
Макс. скорост (измерена): | 190 км/ч | 190 км/ч |
Макс. скорост (данни на произв.): | 190 км/ч | 190 км/ч |
Спирачен път | ||
100 км/ч студени спирачки празен: | 38,6 м | 39,8 м |
100 км/ч студени спирачки с товар: | 38,9 м | 40,9 м |
Разход на гориво | ||
Разход в теста л/100 км: | 8,7 | 9,6 |
мин. (тестов маршрут на ams): | 6,5 | 7,2 |
максимален: | 10,9 | 11,7 |
Разход (л/100 км ECE) данни на произв.: | 6,4 | 7 |