Две нови платформи трасират пътя към електрическото бъдеще
Jaguar Land Rover пренарежда своето (моделно) бъдеще под мотото „Reimagine“. Вече излязоха подробности относно електрическите и електрифицираните модели на Land Rover.
В началото на март 2021 г. Тиери Болоре, шефът на Jaguar Land Rover, който трябва да напусне в края на 2022 г., представи корпоративната стратегия за следващите години. Британците имаха намерение да инвестират десет милиарда лири (11,6 милиарда евро) в програмата "Reimagine". Освен всичко друго тя предвижда до 2025 г. Jaguar да бъде превърнат в чисто електрическа марка. Освен това до този момент около 60 процента от моделите на Land Rover би трябвало да са електрифицирани. Общо за следващите пет години са планирани шест електрически Land Rover.
Предвижда се до 2025 г. Jaguar да стане чисто електрическа марка.
Evoque и Discovery на платформата EMA
През 2024 г. JLR ще въведе платформата EMA (Electrified Modular Architecture), която ще е в основата на новия Range Rover Evoque, както и на Discovery Sport. Платформата е предназначена за всички видове задвижвания, но първоначално ще се използва само за електрически. Съответно двата офроудъра от следващото поколение се предлагат като чисто електрически, с бензинов удължител на пробега или като plug-in хибриди; последните трябва да позволяват електрически пробег от почти 100 километра. От друга страна, вече няма да се предлагат двигатели с вътрешно горене, т.е. дизелови мотори с все по-сложна обработка на отработилите газове или меки хибриди.
Изследователският проект за лека конструкция Tucana на Jaguar Landrover.
Платформата EMA побира батериите в долната част между мостовете в шаси с проста структура, при което теоретично са възможни различни видове клетъчна химия. На среща с инвеститори стана известно, че електрическите модели са оборудвани с 800-волтова технология за зареждане и имат пробег от 6,5 до 7,2 километра на киловатчас. Електрическите двигатели трябва да са с особено висок въртящ момент и да се намират на всеки от двата моста, за да позволят просто задвижване на всички колела.
Range Rover на платформа MLA
Новата платформа обаче трябва да предлага не само по-добра гъвкавост по отношение на задвижванията. EMA трябва също така да позволи по-широка гама от системи за подпомагане и – благодарение на плоския под на автомобила – по-обширно пространство. Свързването ще бъде базирано на облак и еthernet, с което JLR иска да намали броя на управляващите устройства. Освен това Болоре смята, че новата платформена стратегия ще може да оптимизира възвръщаемостта на вложенията. В същото време досегашните проблеми с качеството трябва да останат в миналото.
Моделите Range Rover и Range Rover Sport, както и бъдещият Land Rover Discovery, ще бъдат базирани на платформата MLA (Modular Longitudinal Architecture), която трябваше да отпразнува своята премиера заедно с електрическия XJ, който впоследствие беше изоставен.
Базираният върху платформата MLA електрически XJ достигна фаза на изпитания, но няма да бъде произвеждан.
Базираният върху платформата MLA електрически XJ достигна фаза на изпитания, но няма да бъде произвеждан.
Гъвкавата архитектура, до голяма степен изработена от алуминий, позволява мек хибрид, хибрид, plug-in хибрид и напълно електрически задвижвания. Вероятно следващият Velar също ще бъде базиран на тази платформа. Той може да стартира като чисто електрически модел като още един начин да се открои повече от Evoque. Така Velar ще се присъедини към семейството на електрическите автомобили, които Land Rover ще групира и под ново име.
Пикап и EV модел за семейството Defender
Като става дума за семейството: серията Defender, която в момента все още използва доста остарялата платформа D7 в нейния x вариант (от „x-treme“), ще бъде разширена с още два модела – включително версия пикап. Те обаче не би трябвало да се основават на подструктурата D7x, а според съобщения в британските медии също трябва да преминат към платформата MLA. Изцяло електрическата версия на Defender е планирана за 2025 г. като част от редовния фейслифт – вероятно и в трите дължини на каросерията. Визуално въпреки новата подструктура в Defender би трябвало да се променят малко неща. Вътрешни източници предполагат, че платформата ще се предлага с батерии до 100 кВтч, позволяващи пробег до 480 километра. Напълно плоското дъно на автомобила също трябва да даде на Defender допълнителни предимства по отношение на пригодността за офроуд.
Road Rover отпадна от плановете на марката.
Според първоначалните планове трябваше да има още един, шести модел, наречен вътрешно "Medium SUV". Този "Road Rover" – нисък и по-кросоувър модел, обаче няма да се появи на пазара.