Напъните България да организира кръг от Формула 1 не звучат сериозно, по-добре да се ограничим само със строежа на писта за автомобилни и мотоциклетни надпревари, което също е невероятно трудно.
В края на всяка година изданията, които отразяват Формула 1, обикновено правят класация на най-забавните изказвания през сезона на пилоти, мениджъри, босове на отбори и коментатори. Незнайно как българското участие в лицето на президента на БФМ Богдан Николов и бившия МВР министър Румен Петков не получиха признание в нито една от тези класации. Двамата гръмко заявиха, че България, по-точно Плевен, в близко бъдеще ще е домакин на кръг от Формула 1. С което искрено разсмяха всички, които се интересуват от световния шампионат, а г-н Петков дори се обиди, че никой не им повярва.
Такова твърдение поражда поредица въпроси, на огромната част от които в момента няма кой да отговори, освен това отричането на явни положения в съвременната Формула 1 създава една измамна картинка за това какво трябва да се направи от страна на България. Нека се опитаме ние да отговорим на някои от тези въпроси.
Формула 1 в България? Да бе...
С какво България може да привлече старт от Формула 1 в петата или шестата си година като член на ЕС? Отговорът е еднозначен: с нищо. С какво България, и по-точно Плевен, са интересни на спонсорите и участниците във Формула 1? Отговорът е същият: с нищо. За наше огромно съжаление, България не разполага с инфраструктура, за да е домакин на старт от Ф1, с хотели, които биха приели хората, идващи заедно с такава надпревара, с финансиране и т.н. Освен това, по думите на г-н Николов, България е само един от 40-те кандидати за кръг от Ф1. А с какво ги превъзхождаме? Реалният отговор на този въпрос вече започна да се повтаря: с нищо!
Освен това тук се появява и една скрита тема, която се отрича от кандидат-организаторите. Работната група на ФИА, която се труди за развитието на Ф1, все по-настойчиво изисква от бъдещите и настоящи организатори на стартове от световния шампионат те да си осигурят финансиране от съответната държава. Идеята на Бърни Екълстоун е следната: Ф1 е събитие от ранга на Олимпийските игри, затова и държавите трябва да плащат, за да бъдат домакини. Но желаещите да поемат такова финансово бреме не са много. Нали знаете, че Формула 1 е лукс, без който съвременният свят може спокойно да живее, а какво остава за най-бедната и корумпирана държава в ЕС, която дори не може да дострои магистралите си, камо ли да привлече елита на световния автомобилен спорт?
Болни мозъци
И пак поради връзката с Олимпийските игри, дойде и идеята на г-н Екълстоун победителите в отделните стартове да получават медали, не само точки. Ф1 иска да прилича на тези огромни спортни събития, но няма как да стане. За да приключим с държавното финансиране – едва ли ще се намери правителство у нас, което да даде пари за такъв проект, при условия, че в държавата има хиляди проблеми за решаване.
Бъдещите организатори на старта от Ф1 се сърдят, когато не им вярваме, особено г-н Петков. Как да им повярваме, като досега от страна на политическата класа няма нищо свършено като хората, накъдето и да погледнем. Затова и ще си останем скептици.
Трасето за супермото в Долна Митрополия също не е сериозен аргумент в полза на бъдещето ни на домакин на MotoGP и Формула 1. Изградено на територията на военно поделение, това трасе успя да предизвика брожения в Министерството на отбраната и освен това там изскочиха роднински връзки на г-н Петков, които обясняват „нанасянето на мотоциклетизма” на територията на базата на ВВС. За летището край Плевен се отнася почти същото, особено като се добави терминът „модерно”.
И все пак ще има ли писта?
Няма съмнение, че г-н Богдан Николов е един от най-дейните в развитието на мотоциклетния спорт в Европа. Което означава, че кръговете от световния шампионат по мотокрос и надпреварите по супермото, организирани у нас, не са празни приказки. Това никой не може да отрече на БФМ и на г-н Николов. Което означава, че щеше да звучи много по-добре, ако бившият пилот се бе ограничил до старта от MotoGP и дори само с построяването на нормална писта за мотоциклетни и автомобилни състезания.
В момента България разполага само с едно пистово трасе – „Дракон” в пловдивското село Калояново. Собственикът на пистата Христо Стоилов е заровил много пари в съоръжението, там се провеждат състезания, но още няма трибуни за публиката, дължината на пистата не е достатъчна, а настилката не е на ниво за съвременни моторни надпревари. Друго няма. Пистовият ни автомобилен шампионат протича на пътни възли в големите градове, а на практика у нас пистов мотоциклетен шампионат не съществува. Да се сетим пак за Формула 1, а?
Ако все пак се съберат пари за изграждането на нормално трасе – които могат да са 20 или 200 милиона евро, то пътят до Ф1 или който и да е друг голям моторен шампионат е твърде дълъг, а за мнозина си остава невъзможен. Справка – Чехия, край Бърно има прекрасна писта, където има стартове от MotoGP и WTCC и това е върхът, нагоре няма накъде. А трябва ли да дискутираме значението и популярността на моторните спортове в Чехия и България? Сравнението ще е крайно неудобно за нас.
Money Makes the World Go Round
Дори и Бърни Екълстоун да дойде у нас, отсега знаем какво ще каже: „Работете пък ще видим”. Босът на Ф1 има само една цел, свързана с Източна Европа – да направи старт в Москва, всичко друго е бизнес, от който трябва да се спечелят много пари. И тъй като Плевен не е Москва (където ще се спечелят още по-големи пари), едрите инвеститори в моторните спортове нямат интерес, пак се връщаме на изходна позиция.
Още една тема за размисъл – рали „България”, едно от най-големите ралита на територията на Стария континент, при това от десетилетия, се бори да стане кръг от световния шампионат от началото на 90-те години. И ще получи шанс за това чак през 2010 година. Въпреки отличните позиции на г-н Георги Янакиев във ФИА, въпреки посещенията на президента на ФИА Макс Мозли у нас и т.н.
Все пак постоянството ни бе възнаградено, но причината трябва да се търси и в подкрепата, която получи Мозли от България и други бивши социалистически държави в сексскандала на палавия Макс. Или пък да се сетим за изпусната реплика от страна на Оливие Кеснел, новият моторспорт директор на PSA, който преди няколко месеца каза, че Citroen няма интерес да участва в ралита от световния шампионат, които се организират в държави като България. Хайде, да не се лъжем и да си знаем мястото. Иначе всеки обича талантливите разказвачи на вицове, стига в тях да има хубава история. Тази не е такава.
киро
Много прости и глупави хора има! Ще се повторя избори идват и някой хора почват да свалят звезди. Увеличение на заплатите с по 30 процента (въпреки, че сме в криза), Гран При на България. Явно си мислят, че ядем доматите с колците. и космодрум могат да ти обещаят ходи и гласувай за тях щом мислиш, че ще направят нещо. Защо чак сега Р. Петк се сети и ние да влизаме във формулата? 5 години управляват точно сега се сети? Още повече Румен Петков е мажоритарен кандидат за плевен и там ще строй пистата (подкрепен от ДПС, въпреки че БСП твърдят, че не искат ДПС отново Във властта). Много прости хора има в България. Някой политик като им обещае нещо по време на изборите колкото и да е нереално всички ръкопляскаме и плюем журналистите, че са критични. Когато нищо не се направи журналистите виновни, че непредупредили. Угутия няма! Пишманите които псуват като хамали разбират от политика, футбол,коли и журналистика. Но Ако видим нашата политика, футбол, автомубилостроене ще разберем че май само говорим.