Вечната битка на седаните с динамичен дух в престижния сегмент на средния клас не само не стихва, а се изостря непрестанно с включването на нови и нови участници. Първи впечатления от най-новото попълнение в лицето на Lexus IS 300h.
Добрите идеи обикновено се радват на дълголетие и много често изживяват вариации и трансформации, за които никой не е дръзвал дори да помечтае в момента на тяхното възникване. Кой би допуснал, че от хибридната система, покълнала в Prius и избуяла с бурни темпове под топлите лъчи на талантливия маркетинг, затягащите се екологични изисквания и еуфорията на зелено мислещите някой ден ще се роди екземпляр с физиката, възможностите и амбициите на IS 300h.
За щастие реалността често се оказва далеч по-смела и от най-разюзданите мечти и това се отразява прекрасно в агресивните линии на версията F Sport на новия модел на Lexus. Обраните форми, кроткият футуризъм и скромното излъчване, преминаващи като яркозелена нишка през стилистиката на повечето днешни возила с алтернативно задвижване тук са изтрити без остатък и заменени от стремителни ъгли и мускулести обеми. Екзотика има, но тя е по скоро в стила на „Пришълеца”, отколкото на „Е.Т.” Приемствеността с дизайна на предходните издания също е налице, но в общото излъчване преобладава духа на по-големия GS, допълнен от ясно разпознаваеми пикантни отправки към LFA както във външността, така и в интериора. Ориентираното към водача арматурно табло е придружено от най-голямото в този клас пространство на задните седалки и багажник с обем от 450 литра, принос за които безспорно има увеличеното с цели осем сантиметра междуосие.
Мехатронният театър на приборите в централният блок зад волана, сензорните плъзгачи на централната конзола и управлението на функциите с изискващата определен период на привикване „мишка” на системата HMI биха могли също да се причислят към екзотиката в модела, но ниската позиция на удобните седалки и перфектното разпределение на теглото между предния и задния мост в съотношение 50:50 са част от живата класика в жанра.
Европейско поведение на пътя
Това, разбира се, е търсен ефект, защото наред с дизайна, Lexus поставят особен акцент и върху удоволствието от шофирането с намерението да предизвикат именитата европейска конкуренция в този сегмент от пазара. Намерението е сериозно и подкрепено с мерки като изцяло модернизираната конструкция на предното окачване и коренно новия заден мост с многозвенна схема. Настройката на ходовата част е амбициозна. Не безкомпромисна, защото в преследването на максимална динамика на пътя не е изпуснато от поглед изискването за осигуряване на порядъчен комфорт. В резултат на това хибридният IS не отстъпва на главните си конкуренти и демонстрира сполучлив баланс в поведението, което би могло да спечели още няколко точки при малко по-директни реакции на кормилната уредба.
Устремът към скорост и динамика по принцип е увлекателна материя, която бързо изтласква на по-заден план мислите за вида и устройството на задвижването. Не и в конкретния случай. На първо място защото последното поколение на Lexus Hybrid Drive е достатъчно впечатляваща система със своите 223 к.с. и на второ поради заявената от създателите й амбиция за постигане на нечувано до момента съчетание от динамични характеристики и разход на гориво.
Главното, с което работещото в сложно взаимодействие трио от 2,5-литров четирицилиндров бензинов двигател (181 к.с.), синхронен електродвигател с постоянни магнити (105 кВт) и безстепенна автоматична трансмисия E-CVT се отличава както сред своите съперници, така и на фона на своите предшественици, е изключителното равнище на зрелост. Уроците от миналото са дали своите напоени с опит плодове, а пословичната японска педантичност е довела до създаване на изключително добре синхронизиран, плавен и уравновесен в поведението си силов тракт.
В това е и основната разлика между Lexus IS 300h и германските му конкуренти, залагащи на класическите трансмисии и добрия стар ДВГ. В различията на философиите за това каква да бъде динамиката. Плавна, спокойна и тиха при Lexus (по желание хибридният модел се предлага с допълнителен акустичен генератор, изпълващ купето със синтезирани агресивни тонове) или изпълнена с енергични пориви, наелектризиращи звуци и стремителни обрати като при европейската школа. Естествено, става въпрос на личен избор, който в случая на IS 300h е подкрепен от отлични показатели на разхода и много ниски инвестиции в поддръжката и експлоатацията.
Вместо обобщение може да се oтбележи, че IS 300h със сигурност ще допадне на хората, които и досега са харесвали подхода на японската престижна марка и ще ги доведе толкова близо до традиционното усещане за управление на спортен седан, колкото позволява фирмената философия на Lexus.
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: Lexus