Lexus коронова своята моделна гама с купето LC. Първи впечатления
Развитието на марката Lexus през годините е доста интересно явление. Започвайки да гради историята си като подразделение за луксозни автомобили в рамките на концерна Toyota, чиито модели си спечелиха солидна репутация (предимно на американския пазар) с надеждност, педантична изработка, суперефективно обезшумяване и рафиниран комфорт, постепенно Lexus се превърна в нещо много повече. Компанията стана пионер в масовото внедравяне на хибридни задвижвания в премиум сегмента, а характерът на автомобилите еволюира от сдържан към подчертано авангарден.
Днес Lexus се възприема като напълно реална алтернатива на върхови производители като Audi, BMW и Mercedes – и то съвсем не единствено в рамките на Щатите. Популярността на фирмата не престава да расте, а моделната й палитра е по-многообразна от всякога. След като създаде произведения в ограничена серия суперспортист LF-A, марката окончателно доказа на света, че нейните изделия вече принадлежат към каймака на автомобилното производство и което е още по-същественото – притежават реален потенциал да се превърнат в култ.
Затова и няма как да не бъдем впечатлени от замисъла на напълно новия LC. Фактът, че този модел обитава една ниша, която в съвременното автомобилостроене вече се смята за екзотика, е достатъчно красноречив. Но това не е всичко. Наред с хибридния модел, който традиционните клиенти и почитатели на Lexus напълно логично очакват, компанията се осмелява да предложи LC и в модификация, задвижвана от осемцилиндров двигател с работен обем от пет литра и моля, обърнете внимание на следващите две думи – атмосферно пълнене. Купе с 2 плюс 2 места и осем- цилиндров атмосферен мотор! За колко такива съвременни модела на пазара се сещате? Прави сте, съвсем малко са, и повечето от тях са дело на бутикови производители. Това е един от последните мохикани на тази прекрасна и обожавана от истинските ценители, но постепенно изчезваща автомобилна порода. Което е достатъчно, за да определим този модел като потенциална класика. Но за това малко по-нататък.
Ефективността среща динамиката
Нека все пак започнем с впечатленията си от LC 500h, на който по всяка вероятност ще се падне по-големият дял от продажбите. Той е оборудван с ново Multi Stage Hybrid задвижване, което съчетава 3,5-литров бензинов V6 двигател и хибридна трансмисия с два мотор-генератора, след която е добавен четиристепенен редуктор. Общият ефект е десетстепенна трансмисия, която предава системната мощност от 359 к.с. към задните колела. Крайният резултат е впечатляващ: ускорението от място до 100 км/ч отнема само пет секунди, а максималното темпо е 250 км/ч. В зависимост от това дали клиентът предпочита да подчертае спортната или лукзозната страна на своя автомобил, на разположение са версиите Sport и Sport Plus (включващи например спортни седалки със стр хотна странична опора) или съответно Luxury.
На пътя автомобилът демонстрира минимални колебания на каросерията в завой, устойчивостта му е забележителна дори при екстремни провокации, а обратната връзка от кормилната уредба е повече от акуратна. Да, прави сте, всичко това звучи като чудесен повод да видим как се държи осемцилиндровата версия на модела...
Осемцилиндрова симфония
Петлитровата машина с осем цилиндъра демонстрира точно такъв характер, какъвто очаква един истински автомобилен фен от подобен мотор – на празен ход LC500 се отличава с кадифена мекота и едва доловимо, силно приглушено гърлено ръмжене; от 3000 об./мин нагоре звуковата картина постепенно започва да придобива повече драматизъм, а от 5000 об./мин кротката овертюра отстъпва място на фамозно изпълнение на духов оркестър, което над 6000 об./мин достига до своята кулминация. Ускорението е превъзходно, а лекотата при набиране на обороти – направо удивителна. И всичко започва отново и отново, след като задвижващият агрегат достигне 7100 об./мин и трансмисията премине на следващата, по-висока степен. Между другото, тук броят на предавките е общо десет – това е първият в света сериен автоматик с десет степени.
Трудно е да си представим, че точно този модел ще бъде от решаващо значение за пазарния дял на Lexus на който и да е пазар по света. Само че LC има всички шансове да се превърне в нещо много по-ценно за японския премиум производител. Този модел съчетава технологичния авангард на марката с непреходното очарование на едно традиционно Gran Turismo, задвижвано от осемцилиндров мотор с голям работен обем и атмосферно пълнене. Има модели, които още с появата си на бял свят дават своята заявка да се превърнат в бъдещи класици. Случаят с LC500 е именно такъв.
Текст: Божан Бошнаков, Йенс Драле
Снимки: Lexus