Третото издание на Lexus RX остава вярно на своя комфортен характер
Фактът, че при шофиране с ниска скорост в градски условия този луксозен SUV се придвижва почти напълно безшумно, вече не изненадва никого. При пазарното представяне на първия RX през 2005 година обаче това не беше така – тогава моделът се превърна в пионер на хибридната технология в своя сегмент.
Lexus RX притежава дизайн, който поляризира мненията
Единайсет години след появата на първия Lexus RX неговото хибридно задвижване може вече да не изглежда като някакъв вид „космическа” технология, но продължава да бъде сред модерните предложения в своята категория. Напоследък все повече производители на SUV модели се обръщат към разнообразни варианти в съчетаването на класически ДВГ с един или повече електромотори с цел намаляване на разхода и вредните емисии. Само че докато за голямата част от тези компании подобен тип задвижване все още е един вид новост, по чието интегриране тепърва трябва да се работи, Lexus вече са нещо като класици в тази област.
За да разберем напълно идеята на този автомобил, трябва да обърнем внимание на обстоятелството, че Lexus RX е огромен пазарен успех най-вече в Щатите. Досега в световен мащаб на големия SUV се падат общо около две трети от всички продажби на Lexus, поради което вниманието на марката към този конкретен модел изглежда лесно обяснимо. Вярно е, че в Европа позициите на RX и марката като цяло засега продължават да бъдат далеч от бляскавото представяне зад Океана, но също така няма как да не обърнем внимание на факта, че на определени пазари, включително този у нас, луксозната японска марка се превръща в реален конкурент на утвърдените германски лидери в премиум сегмента по отношение на пазарния дял. Благодарение на атрактивното съотношение между цена, предлагани качества, оборудване и гаранционни и следпродажбени условия, Lexus може да се похвали със завидно представяне в България, а няма съмнение, че един нов модел в популярния сегмент на луксозните SUV модели само ще затвърди тази позиция.
Lexus RX 450h успява да предизвика дискусии още при първия контакт с него – това се дължи преди всичко на огромната му радиаторна решетка с нетрадиционна форма, която е особено доминантна при версията F-Sport (при нея решетката има характерна мрежеста структура вместо по-дискретно изглеждащите ламели при останалите версии). За разлика от класическия профил при предишния модел, сега линията на покрива се спуска стремително назад и прави силуета на автомобила доста атлетичен. Макар мерките на каросерията да изглеждат близки до предшественика, това не е съвсем вярно – дизайнерите добре са успели да прикрият ефекта от увеличаването на размерите. Автомобилът е станал с 12 сантиметра по-дълъг и с един сантиметър по-широк, а междуосното разстояние е увеличено с пет сантиметра. В съчетание с по-ниско монтираните седалки, това осигурява значително повече място в пътническия салон на Lexus RX 450h. Единствено масивната средна конзола донякъде отнема от усещането за простор в областта на предните места.
Напълно нов интериор
По отношение на интериорното обзавеждане Lexus са прибягнали към пълна промяна – тук почти отсъстват сходства с предходното издание на модела. Качествено съшитите тапицерии от естествена кожа и апликациите от истинско дърво внасят благородство в типичната за марката технократска атмосфера на кокпита, в който се забелязват доста заемки от по-достъпните модели на Toyota. Екранът на инфо-развлекателната система е с увеличен до 12,3 инча диагонал и ергономично от гледна точка на минималното отклоняване на погледа на водача разположение. Управлението на повечето от функциите става с вече познатия, наподобяващ на компютърна мишка селектор.
Нова ходова част и по-активно пътно поведение
Напълно нова е и ходовата част на Lexus RX 450h. Специално внимание в тази връзка заслужава задният мост, който е с особено компактна конструкция. Благодарение на спецификите в конструкцията и разположението на пружините и амортисьорите, задното окачване вече не отнема от багажното отделение на автомобила. Друга новост са активните напречни стабилизатори за намаляване на страничното накланяне в завой, които са част от серийното оборудване на модификацията F-Sport.
За сметка на това задвижването изглежда познато – то отново съчетава бензинов V6 с атмосферно пълнене и два електромотора. От обаче са се погрижили основно да преработят своя 3,5-литров V6, който вече разполага със система за директно впръскване на горивото в цилиндрите и променливо управление на клапаните VVTI, а мощността му е увеличена от 249 на 263 к.с. 123 кВт/335 Нм са основните параметри на предния електромотор, който е интегриран в трансмисията. Задният електрически двигател, благодарение на който Lexus RX 450h реализира своето двойно предаване, е с мощност 50 кВт и максимален въртящ момент 139 Нм. Общата системна мощност възлиза на 313 к.с.
Съчетанието от планетарната трансмисия, атмосферният V6 и двата електромотора се представя хармонично най-вече при спокоен и равномерен стил на шофиране, когато RX 450h е изключително приятен за управление. При рязко настъпване на газта конструктивните особености на предавателния механизъм напълно очаквано водят до едно леко неестествено усещане: автомобилът всъщност се ускорява доста чевръсто, само че бензиновият двигател започва да работи с приблизително константно високи обороти, което създава доста специфична акустична картина. Задвижването е настроено така, че потенциалът на електромоторите бива използван максимално, преди да се наложи форсирането на шестцилиндровия ДВГ. При ръчен режим на управление на трансмисията се симулира превключване на предавки, което вероятно ще допадне на по-традиционно настроените купувачи на Lexus RX 450h. В реални условия средният разход на гориво в смесен цилъл на шофиране е приемлив, но не и рекордно нисък и се движи около десет литра на сто километра.
Увереност и спокойствие вместо спортни амбиции
Начинът, по който се управлява Lexus RX 450h, го причислява към онези автомобили, които предпочитат спокойните и безметежни пътувания пред напрегнатото и натоварващо шофиране с пълна газ. Колкото и да е изненадващо, в действителност дългият 4,90 метра RX 450h се чувства добре дори в града – тук той може да оползотвори на практика всички предимства на хибридното си задвижване, придвижва се леко и почти безшумно, а благодарение на добрата видимост от мястото на водача и ефективната система от камери за наблюдение на пространството около автомобила маневрирането е доста по-лесно, отколкото може да се предположи по внушителните мерки на каросерията. Съвсем естествено, моментите, когато човек може да оцени най-добре качествата на Lexus RX 450h, са тези по време на дълги преходи – автомобилът е чудесно средство за пътуване с високо ниво на комфорт и без излишен стрес.
За разлика от своя предшественик, новият RX се представя добре и по пътища със завои – макар да създава отчасти синтетично усещане, кормилната уредба е значително по-прецизна в сравнение с преди, а при версиите с активни напречни стабилизатори колебанията на каросерията са доста по—слабо изразени. В по-бързи завои или върху хлъзгава настилка моделът отначало реагира по-скоро като типичен модел с предно предаване, тъй като включването на задния мост в задвижването става с известно закъснение – в унисон със спокойния, комфортен и балансиран характер, който традиционните клиенти на марката ценят високо.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Lexus RX 450h е една наистина интерена алтернатива в сегмента на луксозните SUV модели – той е просторен, комфортен и изобилства от модерни технологии, които клиентите на марката традиционно ценят. Едновременно с това от гледна точка на цена, оборудване и гаранционни условия, RX се очертава като доста изгодна покупка за представител на своя сегмент.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов