Първи километри зад първия хибрид на марката, разполагащ с турбодвигател и класическа автоматична трансмисия
Lexus за първи път оборудва RX с хибридна технология, базирана на турбодвигател и автоматична трансмисия с хидлавличен преобразувател на въртящия момет. Дали това ще донесе на модела повече пазарен успех?
Истината е, че добрите качества на даден автомобил или дори на даден човек не винаги гарантират успех сами по себе си. Има автомобили, които са добри сами по себе си, но не се превръщат в хит на пазара. Подобен е случаят с кариерата на Lexus RX в Европа, който има своите фенове, но като цяло остава рядко явление. Достатъчно е да направим аналогията, че досега в Европа са продадени над 3,5 милиона бройки от дебютиралия през 1997 година Mercedes
ML, който междувременно се прекръсти на GLE, а от RX за приблизително същия период са продадени към 300 000 автомобила.
Lexus възнамерява да промени това, а новият RX наред с добре познатата си версия 350h с добрата стара пълнохибридна система от Toyota RAV4 с 250 конска система е наличен също като 450h+ с plug-in хибридно задвижване (309 к.с.) и като RX 500h, който е новият топмодел на серията. Именно това е и най-интересната новост при модела, тъй като това е първият хибрид на концерна, използващ турбодвигател. 2,4-литровият турбомотор с четири цилиндъра работи като пълен хибрид в съчетание с два електрически агрегата. Друга радваща новост е факта, че вместо CVT трансмсисия моделът получава шестстепенен класически автоматик.
Класически автомобил за спокойно пътуване.
Задвижването работи незабележимо, уверено и тегли отлично. Единствено при пълно натоварване бензиновият мотор се чува отчетливо, но пак няма нищо общо с дразнещото бръмчене на досегашните хибриди на компанията. Автоматикът превключва меко и гладко, без спортен драматизъм. Всичко това приляга чудесно на цялостния характер на RX, тъй като независимо от всичките „F Sport“ атрибути, това си е класически голям автомобил за дълги и спокойни преходи. Адаптивното окачване има доста голям ход и осигурява приятно мека возия, като същевременно не се стига до ненужно заклащане по неравностите. Кормилното управление се подпомага от система за завиване на задните колела, като общото усещане от волана е хармонично и хомогенно. Удобните и учудващо щедро оразмерени седалки допълнително допринасят за отличния комфорт при пътуване. На цялото това спокойствие сме малко изненадани от спирачната система с 400-милиметрови дискове отпред и спирачен педал, който реагира екстремно като при спортен автомобил. Хубавото е, че самото спиране на автомобила също заслужава респект.
Във вътрешността на автомобила откриваме типичните за Lexus материали, които обаче са представени дискретно и стилно, а не помпозно, както в Mercedes, например. Изработката е привично солидна. Повечето функции се командват от големия тъчскрийн, а гласовото управление работи доста добре. Разочароващи са скромното пространство на втория ред седалки и багажникът, който побира едва 461 литра. Вече с интерес очакваме по-продължителните тестове на RX – автомобилът ще влезе в продажба до края на годината, скоро се очакват и цени.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Тук динамиката не е нито средство, нито цел – RX не се опитва да парадира със спортни заложби, вместо това притежава прекрасен комфорт и уверена стойка на пътя. Все пак един дълъг 4,89 метра SUV би трябвало да предлага с една идея повече вътрешен простор.
Текст: Карл Новак
Снимки: Харалд Даво, Lexus