Лимит на бюджета на отборите във Формула 1 ще бъде наложен през 2009 година, потвърди президентът на Международната автомобилна федерация Макс Мозли.
Лимитиран бюджет за отборите
В официално писмо, изпратено на ръководителите на всички единайсет отбора, Мозли е категоричен, че идеята за налагане на лимитиран бюджет, която получи подкрепата на по-голяма част от тимовете на стартовата решетка на дискусията преди седмица в Париж, ще бъде реализирана. Областите, които няма да попадат във фиксираната сума, са двигателите, маркетингът, медийни събития, както и заплатите на отборните ръководители.
„През 2009 година ще бъде наложен лимит върху разходите на отборите във Формула 1 с изключение на сумите, вложени в развитието на двигателите, в пилотите и предназначени за маркетинг и реклама“, се казва в писмото на Мозли, публикувано от autosport. „Заради различните предварителни уговорки заплатите на отборните ръководители също няма да влизат в лимитирания бюджет."
На 31 януари в Париж финансовите представители на отборите ще се срещнат с техническия съветник на ФИА Тони Пърнел. Международната автомобила асоциация има желание да установи горната граница на бюджетите за 2009 година, а по възможност и за следващите две.
Краен срок
Работната група по финансите ще има за цел да финализира работата по проекта преди началото на юли тази година. Ако въпросът се окаже проблемен, напредъкът не се осъществи, Мозли планира да наложи радикални мерки за ограничаване на разходите като например забрана за използване на аеродинамичните тунели. „Ако Работната група по финансите не намери достатъчно удачен метод за изчисляване на разходите или ако по-голямата част от отборите не приемат предложението до 30 юни 2008, мерките за редуциране на разходите, гласувани от Световния моторен съвет на 7 декември, ще влязат в сила през 2009 година“, допълва Мозли.
Идеята за налагане на лимитиран бюджет бе приета добре от ръководствата на отборите, като единствено Ferrari бе против предложението. На презентацията на новия F1.08 в Мюнхен спортният директор на BMW Марио Тайсен заяви, че концепцията има бъдеще. „Ограничаването на разходите несъмнено ще бъде плюс, подкрепяме го сега, подкрепяли сме го и преди. На пръв поглед идеята за налагане на лимит върху бюджетите изглежда привлекателна. Трябва да обсъдим предложената схема, да преценим как най-добре би работила, какъв да е лимитът, какво да включва точно и как да се контролират разходите.Със сигурност по-добрият вариант е налагането на ограничен бюджет, отколкото да спираме развитието в някои специфични зони“, допълва Тайсен.
Пет години за замразените двигатели
В писмото си Мозли представя и плановете на ФИА относно регулациите, касаещи двигателите. 10-годишната забрана за развойна дейност върху агрегатите ще бъде редуцирана наполовина, след като всички отбори са дали съгласието си. Няма да бъдат позволени никакви модификации по 2,4-литровите V8 за периода 2008 – 2012 година. В рамките на дванайсет месеца обаче ще стартират проучванията относно двигателите, които ще се използват през 2013 година.
ФИА, както и всички представители на отборите във Формула 1, имат желание да постигнат споразумение относно архитектурата и изискванията към новите агрегати до края на тази година. Детайлни правила относно нискобюджетните екологични агрегати ще бъдат публикувани на 30 юни 2010 година.
Преди посочената дата развойната дейност по двигателите ще бъде напълно забранена. И в тази област се очаква въвеждането на бюджетни ограничения, като на производителите ще бъдат наложени допълнителни финансови лимити. Цената, срещу която останалите отбори ще си осигуряват нужните агрегати, също ще бъде фиксирана.
Минимални промени в регулациите
Междувременно тимовете се съгласиха да не бъде налагано наказание при първия случай, когато се наложи преждевременна смяна на двигател. „Постигнахме споразумение, че всеки тим ще има право на една техническа повреда в двигателя в рамките на един сезон за един автомобил, която няма да бъде наказвана. Става дума за първата повреда във всеки един от двата болида“, се казва в писмото на Мозли.
Пилотите получават наказание от десет места назад на стартовата решетка при неправомерна смяна на агрегата, чийто цикъл на живот трябва да е минимум две състезания. Ако предложението получи одобрението на Световния съвет, отборите ще имат право на една грешка за всеки болид в рамките на сезона.