Супербатерията на електрическия спортен Piëch ще се зарежда за 4:40 минути
Зареждане до 80 процента от капацитета на батерията само за пет минути? Батерията на Piëch GT трябва да прави това – благодарение на страхотните си термични качества.
Стартъп фирмата за електрически автомобили Piëch обещава за своя спортен модел GT (вижте галерията): С подходящо устройство за бързо зареждане батерията му ще може да се презареди до 80 процента от капацитета си само за пет минути. Такова кратко време не е възможно със сегашните електрически модели дори ако тяхната мощност на зареждане се измерва с трицифрено число киловати. Причината е в температурите: Тъй като клетките се нагряват много, когато се зареждат толкова бързо, след кратко време се налага мощността да бъде намалена, за да може температурата да се регулира към по-ниски нива. И така дори Taycan, EQS и компания след няколко минути започват да смучат енергия от зарядните станции на нивото на Renault Zoe.
500 километра за 4:40 минути
Но как Piëch GT ще разреши дилемата? Всъщност е съвсем просто: като клетките на батерията му не се нагряват до такава степен по време на особено бързо зареждане. Доставчикът Desten, основан едва през 2015 г. в Хонконг, обещава специални клетки за литиево-йонни батерии, които се нагряват с максимум 15 градуса по Целзий и в най-тежките условия – дори при свръхбързо зареждане. Изразено в цифри: Само за 4:40 минути с подходяща 900-киловатова система би трябвало да се зарежда енергия за 500 километра пробег.
Изследователите от Desten били успели да сведат до минимум вътрешното съпротивление на клетките на батерията, което е отговорно за повишаването на температурата в други акумулатори. Китайците говорят за повишаване на температурата само с дванадесет градуса, ако през клетката преминава ток от 190 ампера. Като причина се посочват „епохални открития при материалите и структурата на клетките“ – компанията разбираемо се въздържа от споделяне на по-подробниа информация. За три института – включително Университета за приложни науки в Еслинген – се твърди, че са потвърдили научно данните, предоставени от китайците.
Водно охлаждане? Излишно!
Desten също така обещава „постоянно, надеждно и мощно снабдяване с енергия“ за задвижване и дълъг експлоатационен живот на клетките на батерията: след 3000 цикъла на зареждане акумулаторът все още можел да осигури поне 80 процента от капацитета си. От това следва, че теоретично би бил гарантиран седемцифров километров пробег – едва ли някой автомобил днес би се осмелил да предложи нещо подобно.
Piëch GT демонстрира и друго предимство на батерийната система Desten: благодарение на отличния температурен режим в клетката на батерията няма нужда от течностно охлаждане на акумулатора. Това спестява тегло – нещо, което, разбира се, е особено желателно при един спортен автомобил. И предлага възможност за запълване на предвиденото за батерията пространство с повече клетки. Това от своя страна увеличава пробега и би трябвало да компенсира един недостатък: изглежда, че батерията на Desten има относително ниско специфично енергийно съдържание. Компанията посочва стойност от 160 ватчаса на килограм. За сравнение: батерията на Nissan Leaf може да съхранява 224 ватчаса на килограм; новият акумулатор Tesla 4680 достигал цели 380 ватчаса на килограм.
Собствен акумулатор с размер на контейнер
Освен това, ако автомобилът се зарежда с 900 киловата – или 0,9 мегавата – всички предпазители на зарядната станция би трябвало да изгорят незабавно. Но Desten вече има решение на този проблем: своя собствена акумулаторна батерия с размер на контейнер, която макар да може да отдава висока зарядна мощност, се зарежда с ниска скорост от нормалната електрическа мрежа.
Заключение
Китайците, изглежда, са помислили за много неща – ако не и за всичко – при своята супербатерия. Но преди Desten много фирми се опитваха да убедят обществеността, а след това и финансово мощните инвеститори, с големи обещания – и в един момент преди пускането на пазара се налагаше да признаят, че не всичко работи така добре, както е било обявено. Така че, както винаги, трябва да изчакаме, докато системата съумее да докаже на какво е способна в реалния живот. Това може да стане в средата на 2024 г. – тогава Piëch GT би трябвало да излезе на пазара.
Текст: Томас Харлоф
Снимки: Piëch Automotive AG, auto motor und sport