Първият специален вариант идва в цветовете на John Player от 70-те и напомня за победите на великия Емерсон Фитипалди.
От доста време не сме чували нищо относно Lotus Evija. През 2021 г. марката показа модела няколко пъти публично на големи събития като Goodwood Festival of Speed или на Monterey Car Week. Но от тогава настъпи пълно затишие. Произвежда ли се вече суперколата? Да не би ресурсите за реклама да са погълнати от задаващия се електрически SUV Eletre? Дали пък отново да има проблем с английската фирма поради съдебния спор с бившия партньор в разработката Williams Engineering? На нито един от тези въпроси в момента не може да се отговори еднозначно. Едно нещо е сигурно: Evija идва при нас. Lotus пуска специален модел на спортната кола, който празнува една от най-успешните години за британците в моторния спорт. През сезон 1972 на Формула 1, точно преди 50 години, бразилецът Емерсон Фитипалди спечели пет от единадесет състезания в Lotus Type 72. Той лесно стана световен шампион при пилотите, а Lotus спечели трофея при конструкторите.
Специална премяна в стил John Player
Evija почита тези триумфи с цветове на John Player - черно и златно, които по случайност също дебютираха през 1972 г. Освен каросерията, спирачните апарати и колелата също имат такова покритие, като централните болтове се различават: отляво са червени, отдясно са зелени. Името на Фитипалди е изписано отстрани, а пет емблеми на активното задно крило напомнят за всяка победа в Grand Prix през този толкова успешен сезон. Изглед отгоре на бившата кола от Формула 1 е гравиран върху покрива на Evija от въглеродни влакна. Интериорът също получава специално внимание. Златни шевове могат да бъдат открити не само на седалките, панелите на вратите и арматурното табло, но и на тавана. Други детайли като кръглите вентилационни отвори, централното копче, старт/стоп бутона и педалите също са в златен цвят. Всяка бройка получава и подпис от Емерсон Фитипалди на централното табло. Централният бутон в арматурното табло е направен от рециклиран оригинален алуминий от Type 72. Освен това числото "8" играе ключова роля в специалния модел. Може да се намери от външната страна на B-колоните на специалния модел – с основателна причина: колата на Фитипалди носеше този номер в сезона на триумфа, например на Голямата награда на Великобритания, която той спечели. До днес са оцелели точно осем екземпляра от Lotus Type 72, който се състезава няколко сезона. Следователно специалната серия Fittipaldi включва само осем автомобила, всички от които вече са продадени и ще бъдат доставени в началото на 2023 г.
Многократно отлаган старт на производство
Вече най-сетне има дата за доставка на Evija, която всъщност трябваше да се появи на пазара още през 2020 г. Последва Ковид кризата и производството се измести за 2021 г. От тогава насам последва мълчание, което споменахме по-горе. Искате ли малко числа? Твърди се, че Lotus Evija ускорява до магистрална скорост за по-малко от три секунди. Той трябва да спринтира за по-малко от девет секунди до 300 км/ч. Точно така: Lamborghini Aventador S със 750 к.с. спринтира до "само" 200 км/ч за 8,8 секунди. В допълнение, изцяло електрически задвижваната Evija трябва да измине 400 километра според WLTP. И батерията трябва да бъде напълно заредена отново за 18 минути. „С този хиперавтомобил ние и Geely показваме колко сме сериозни. Не искаме да даваме празни обещания, искаме да създаваме спортни автомобили, които са типични за Lotus. С този хиперавтомобил ние показваме, че искаме да бъдем отново в челните редици на технологиите“, казва главният изпълнителен директор на Lotus Фил Попам. Evija е 130-ият модел в историята на компанията, ако включите всички състезателни автомобили в допълнение към шосейните. Затова вътрешното означение на модела е "Тип 130" и ще бъдат произведени точно 130 броя.
Четири мотора с по 500 к.с.
Хиперавтомобилът е първият истински нов автомобил на Lotus от 2008 г. насам и първият голям проект на английската компания, откакто китайският автомобилен гигант Geely погълна традиционния производител на малки спортни коли. Lotus ще стане водещият спортен бранд на Geely. И тъй като китайците налагат електрическото задвижване, Lotus създава Evija, напълно електрически хиперавтомобил със задвижване на всички колела. За всяко колело отговаря електрически мотор. Lotus иска да постигне мощност от 500 к.с. за всеки. Това би било общо 2000 к.с. Максималният въртящ момент трябва да бъде над 1700 нютонметра. Всеки електродвигател е опакован в цилиндър заедно с входна планетарна предавка и инвертор. Така нареченото електрическо задвижващо устройство (EDU) се доставя от специалиста по трансмисии Xtrac. Фирма Integral Powertrain Ltd предоставя електромоторите и инверторите за този пакет. За разработването на Evija Lotus работи с няколко компании и доставчици. Което поражда и някои проблеми. Вземете батериите като пример: Williams Advanced Technologies пое тяхната разработка. Lotus обаче обвини сънародниците си в проблеми с доставката през лятото на 2020 г., прекрати договора и сега иска да завърши разработването на самите батерии - в резултат на което Williams законно оспорва прекратяването. Но който и да е отговорен за батериите - Lotus ги позиционира между пилотската кабина и задния мост. „Колата е толкова ниска, че не можем да опаковаме клетки в долната част на каросерията“, казва дизайнерският директор Ръсел Кар. Пътният просвет е 105 милиметра.
Доста тежък за Lotus
Хиперавтомобилът е компактен на дължина, но има завидна ширина. Дължината му е 4,46 метра, ширината е 2 метра и е висок 1,12 метра. За тегло Lotus обявява 1680 килограма. Lotus проповядва философията за леката конструкция, но това не е възможно предвид тежките батерии. Evija е повече от два пъти по-тежък от първия Elise от 1996 г., въпреки че карбоновото шаси от една част тежи само 150 килограма и се изработва от италианската фирма CPC. Капацитетът на литиево-йонната батерия е 70 кВтч. Lotus обещава пълно зареждане за по-малко от 20 минути в супер бърза зарядна станция с капацитет на зареждане от 350 киловата. Evija предлага пет режима на шофиране: Range, City, Tour, Sport и Track. Lotus обявява, че хиперколата ще издържи поне седем минути на пълна мощност в режим Circuit. Иначе електрическият спортен автомобил трябва да измине максимум 400 километра според WLTP (вероятно в режим Range). За да постигне това, Evija вероятно ще пълзи по магистралата с постоянна скорост в дясната лента, по подобие на Tesla. В своя хиперавтомобил Lotus смесва меки линии с ръбове на калниците и вратите. Evija има мощни рамена, купол, подобен на изтребител, и следва типичните пропорции на хиперкар. Плосък преден кокпит, къси надвеси. Каросерията на Type 130, става ясно от пръв поглед, се уповава основна на аеродинамиката. Въздухът трябва да се хлъзга по каросерията на автомобила. „Притискащата сила е огромна“, казва Lotus, без да назовава числа. Както всичко останало, първо трябва да повярваме, защото не можем да го проверим.
1.75 милиона паунда преди данъци
Evija трябва да достига електронно ограничени 350 км/ч. DRS (система за намаляване на съпротивлението) намалява съпротивлението чрез движение на крилото назад. Звукът на хиперавтомобила е нетипичен за електрически автомобил: „Звучи като реактивен двигател“, отбеляза бившият световен шампион във Формула 1 и посланик на марката Дженсън Бътън след своето пробно шофиране. Разбира се, всичко това има своята цена. Първият изцяло електрически хиперавтомобил от Великобритания струва 1,75 милиона паунда плюс данъци. Книгите за поръчки са отворени. Ако искате такъв, първо трябва да сте бързи и второ, трябва да платите 250 000 паунда. Двамата пътници седят точно зад предната ос. Интериорът предполага олекотена конструкция. Арматурното табло, което съдържа шест вентилационни отвора, е тънко и изрязано от страната на пътника. Това означава, че можете да видите краката му. Карбоновите седалки спестяват тегло. Пилотът хваща волан, който е скосен отгоре и отдолу. Lotus поставя върху него червен бутон за петте различни режима на шофиране. Централната конзола е много тясна и минава под ъгъл около 60 градуса спрямо таблото. Превключватели с форма на диамант отговарят за климатика, инфотейнмънта и ръчната спирачка. Копчета D, N, R: никакво ръчно превключване.
Максималната мощност е налична само в режим Track
Нека да преминем през настройките за шофиране. В "Range" (диапазон) Evija е автомобил със задно задвижване, доставя малко над 1000 к.с. и осигурява максимум 800 Нм. Подобна е ситуацията и със "City" - но рекуперацията е по-слабо изразена. От „Tour Mode“ Evija става автомобил със задвижване на всички колела и е наличен максимален въртящ момент от 1700 Нм. Мощността обаче е ограничена до 1400 к.с. При скорости под 30 мили в час (48,3 км/ч) носът може да се повдигне, както при "Range" и "City", за да се преодоляват по-спокойно неравности. В "Спортен режим" Lotus увеличава мощността до 1700 к.с. Пълните 2000 к.с. трябва да се разпределят само в режим „Track“. След това системи като векторното разпределение на въртящия момент се изострят до максимум.
Спазване на традициите
Хиперавтомобилът ясно показва: Lotus и преди всичко собственикът Geely са сериозни. Това е първа стъпка, която предстои да бъде последвана от още много, за да се направи печеливш производител на спортни автомобили от постоянното проблемно дете, което години наред живееше в бездната. Веднъж Lotus искаше да построи нещо екстремно, нещо лудо, хиперавтомобил за 80-те години, казват те. Експериментът беше прекратен. Но този път Lotus ще достигне до финала. И не бързат. Твърди се, че е имало вариант за представяне на Type 130 още през 2018 г. Но новият шеф Фил Попам натисна спирачките, след като встъпи в длъжност през октомври. Следва се мантрата: "Ние не бързаме, защото това попадение трябва да е правилно."