Lucid също усеща промяната на финансовите пазари – производителят на електрически автомобили е принуден да съкрати много служители.
Връщането на положителните лихвени проценти на финансовите пазари, съчетано с продължаващата рекордна инфлация, предизвиква мощни икономически сътресения. Калифорнийската Silicon Valley Bank, специализирана във финансирането на стартиращи предприятия, се срина през март 2023 г. – евтините пари вече не се вливат толкова мощно във финансиране на стартъп компании. Също през март Credit Suisse, глобално действаща швейцарска банка, изпадна в затруднения – конкурентът UBS ще спаси банката, като я поеме още тази година. Променената финансова ситуация неминуемо засяга и стартиращите предприятия от автомобилната индустрия. Така например базираният в Мюнхен стартъп Sion Motors беше принуден в края на февруари 2023 г. да обяви края на своя проект за соларен автомобил. Сега друг стартъп за електрически автомобили, Lucid, затяга колана си – въпреки че компанията всъщност е подкрепена от богат държавен инвестиционен фонд.
Lucid е базиран в Нюарк, Калифорния, и произвежда скъпите си луксозни електрически автомобили Air в Каса Гранде, Аризона. По-голямата част от парите на Lucid идват от саудитския суверенен инвестиционен фонд Public Investment Fund, който е един от най-големите по рода си в света. Когато през 2021 г. Lucid се сля с регистрираното на борсата дружество със специална инвестиционна цел Churchill Capital Corp IV, производителят на автомобили неизбежно излезе на борсата. С това първично публично предлагане суверенният инвестиционен фонд реализира печалба от 20 млрд. долара (понастоящем еквивалент на около 18,4 млрд. евро).
1296 служители трябва да напуснат
Но изглежда, че Lucid вече не разполага с достатъчно пари, за да плаща на служителите си. "Automotive News" съобщава, че производителят на електромобили в момента съкращава 18% от работната си сила. В края на 2022 г. Lucid е имал 7200 служители – според статията 1296 от тях скоро ще загубят работата си. Мениджърите на Lucid възнамерявали да информират служителите си за конкретните планове за съкращения до 31 март 2023 г.
За 2022 г. Lucid отчете загуба от 1,3 млрд. долара (1,2 млрд. евро). Очаква се съкращенията да струват на производителя от 24 до 30 млн. долара (от 22,07 до 27,59 млн. евро). Шефът на Lucid Питър Роулинсън подчертава, че вече са разгледали всички други начини за намаляване на разходите и не могат да избегнат съкращаването на персонала. В същото време производителят има проблеми с увеличаването на производството с желаните темпове, което изисква допълнителни средства. Освен това от май 2022 г. в Джеда, Саудитска Арабия, се изгражда завод на Lucid, което вероятно също ще доведе до значителни разходи. Lucid има представителство в Мюнхен от май 2022 г. и достави там първите екземпляри Air през декември същата година. Изглежда обаче, че в световен мащаб продажбите не процъфтяват така, както Lucid би желал.
Трудни условия за стартиращите предприятия
Продължителната и рекордно висока инфлация със сигурност кара някои потенциални купувачи да преосмислят новата покупка на електромобил, струващ шестцифрена сума в долари или евро. Към това се добавят по-високи разходи за енергия и материали в производството – и натиск от страна на конкуренцията. Tesla наскоро намали значително цените си, а утвърдените производители все по-често навлизат на пазара със собствени електромобили, които най-вероятно могат да произвеждат по-евтино от стартиращите компании благодарение на своите утвърдени производствени технологии.
Не е изненада, че условията за стартъпите са значително по-тежки, отколкото преди две години – вероятно ще последват още съобщения за съкращения или дори закриване на предприятия. Например пионерът в областта на електрическите пикапи Rivian също обяви съкращения през февруари – шест процента от работната сила ще трябва да напуснат.
В галерията със снимки показваме Lucid Air.