В рамките на конкурса Google Lunar XPRIZE трябва да излети робот на име Audi lunar quattro
Компанията Audi обяви техническа подкрепа на немския екип от учени Part-Time Scientists в амбициозния проект за създаване на самоходен роботизиран апарат, който трябва да стъпи на Луната. В рамките на конкурса Google Lunar XPRIZE трябва да излети робот на име Audi lunar quattro. Там той ще изпълнява редица задачи за голямата награда, която, обаче, едва ли ще покрие всички разходи на мисията. Основното нещо в случая са престижът и рекламата на автомобилния производител.
В момента в надпреварата в конкурса за престижния приз участват 16 отбора от десет страни. Германия е една от тях. Трябва да се отбележи, че пратеникът до Луната ще бъде украсен с емблемата с четирите кръга.
Голяма част от лунохода е направена от алуминий, някои части – от магнезий. Собствено му тегло е само на 35 кг. Това е важно, защото извеждането в орбита, а след това да стъпи и на Луната всеки допълнителен грам струва пари, а в действителност най-важното е при самото кацане на апарата. Роботът е оборудван четири електрически колела. Задвижването им става посредством литиево-йонна батерия и слънчева батерия.
Конкурсът бе обявен още през 2007. Организацията XPRIZE и Google са осигурило награден фонд от 30 милиона долара на екипите, които ще се опитат да създадат първия луноход в света, проектиран, построен и лансиран от частна компания и с частно финансиране. Лъвският пай от средствата ще се падне на екипа, чийто спътник първи ще достави робота на Луната и трябва да измине най-малко 500 м и да изпраща изображения с висока резолюция и друга информация на Земята.
В екипа Part-Time Scientists участват 35 учени и инженери, предимно от Германия и Австрия. От Audi към тях се присъединиха още десет експерти, но по един или друг начин в проекта участват много повече хора.
Audi ще помогне в областта на леките материали, електрониката, роботиката и електрическото задвижване, както и автономното пилотиране на лунния всъдеход, аналогично с пилотираното шофиране. Освен това компанията ще проведе различни тестове на отделни възли върху готовия луноход, включително изпитания върху сложни повърхности в климатична камера, тъй като апаратът ще се нагрява от слънчевата светлина на високи температури. Освен това екипът от инженери на Audi ще помогне на учени от редица институти и изследователски центрове, както и няколко индустриални фирми, като NVIDIA.
Окачването с двойни носачи и системата на въртене на всяко колело на 360 градуса трябва да осигурят много добра проходимост. Максималната скорост е 3,6 км/ч. Отпред на мобилното устройство ще бъдат поставени стерео камери, които позволяват на робота да открива препятствия пред себе си, както и камера с висока резолюция.
Има и няколко други бонус задачи, за чието изпълнение също могат да се спечелят награди. Сред тях са примерно кацане в исторически райони на Луната (САЩ или СССР) и евентуално снимка и видео на тези артефакти. Екипът Part-Time Scientists си е поставил именно такава цел. Той възнамерява Audi lunar quattro да кацне в близост до мястото, където е кацнал Аpollo 17. Това е последният пилотиран полет до Луната, който се проведе през 1972 г.
Малка част от екип безумци ще направи невъзможното да стигнат до Луната четиридесет и повече години след последното кацане на човек върху него отново и да се разходи по лунния пясък. Едва ли в някой друг случай мотото на немската марка Vorsprung Durch Technik (Напредък чрез техника) звучи толкова ясно и силно.
Ако всичко върви по план, през 2017 г. апаратът на Audi ще тръгне към Луната. Полетът ще трае около пет дни, продължителността на експедицията ще бъде около 15 дни. Постижението е изключително постижение, независимо от това дали отборът Part-Time Scientists ще се класира първи или десети. Основното нещо е, че това става възможно благодарение на частна инициатива, докато преди това ставаше само с цялата икономическа и индустриална мощ на съответните държави.