Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Късметът обърна гръб на Люис. Макс е шампион!

12.12.2021 14:54
Късметът обърна гръб на Люис. Макс е шампион!

Нидерландецът спечели световната титла след изпреварване в последната обиколка

Люис Хамилтън (Mercedes) държеше осмия трофей с двете си ръце, но катастрофа на Никлас Латифи (Williams) и поредното спорно решение на Майкъл Маси дадоха шанс на Макс Верстапен (Red Bull) в последната обиколка. Нидерландецът се възползва от новите си гуми, атакува на първи завой и остави зад гърба си невярващия Хамилтън! 

Битката на двамата претенденти за титлата мина през куп спорни ситуации, но през цялото време Люис имаше очевидно надмощие и контролираше развоя на надпреварата. Верстапен бе точно на обратния полюс. 24-годишният световен шампион не изкара дори пълна обиколка в челото на колоната, но това не му попречи да спечели титлата, макар и с огромна доза късмет.

Първата битка

Три бяха ключовите моменти, които маркираха решаващата Гран при на Абу Даби. Първият дойде веднага след загасването на червените светлини, когато Хамилтън реагира светкавично и прескочи колебливия Верстапен независимо от предимството, което на теория меките гуми трябваше да предоставят на нидерландеца.

Макс вече нямаше козове, на които да разчита и логично хвърли всички карти на масата. Която в случая бе шести завой. Късното спиране му позволи да вземе предимство спрямо Хамилтън и въпреки че излезе от състезателната линия, той остана в ограниченията на пистата. За сметка на това световният шампион мина напряко и не само че запази първото място, но и отвори над секунда и половина преднина.

Спорната ситуация между двамата отново изправи на нокти рейс контрола. От Red Bull настояваха, че Хамилтън е спечелил предимство по нечестен начин, а в Mercedes твърдяха, че Верстапен го е избутал от пистата. В крайна сметка стюардите прецениха, че случилото се в шести завой не е ощетило нито един от двамата и се отказаха от по-нататъшно разследване.

Джовинаци променя сценария

Вторият ключов момент дойде в 36-ата обиколка, когато рейс контролът стартира процедура с виртуален автомобил за сигурност заради отпадналия Антонио Джовинаци (Alfa Romeo). Red Bull вкара и двамата си пилоти в бокса за нови твърди гуми, докато Хамилтън остана на пистата, за да запази лидерската позиция.

Верстапен имаше на разположение 22 обиколки, за да навакса изоставането си спрямо Хамилтън. Първоначално темпото му изглеждаше смразяващо, но постепенно времената на двамата се стабилизираха и Люис вървеше убедително към осмата световна титла. И тогава дойде третият ключов момент, който обърна тотално развоя на надпреварата.  

Неочакван подарък

Латифи се бореше с Макс Шумахер (Haas F1) за позиция в дъното на колоната, когато изтърва контрола над своя автомобил и се заби в предпазните заграждения. Пет обиколки преди края преднината на Хамилтън от над десет секунди се изпари заради появата на сейфти кара, а междувременно Верстапен бе минал за трети път през бокса, за да сложи квалификационните меки гуми.

Напрежението върху двамата претенденти за титлата бе огромно. Както и върху състезателния директор Майкъл Маси, който се колебаеше дали да пусне затворените с обиколка пилоти да изпреварят лидера преди рестарта. На теория това е стандартна практика, но в случая щеше да даде солидно предимство на Верстапен, който целеше да заеме позиция веднага зад Хамилтън в колоната.

Първоначално Маси прецени, че последната обиколка ще бъде рестартирана без пренареждане на колоната. Впоследствие обаче състезателният директор инструктира петимата пилоти между Хамилтън и Верстапен да изпреварят британеца, за да могат двамата да решат изхода от шампионския двубой в последната обиколка.

Той обаче бе предрешен. Меките гуми на Макс му дадоха необходимата увереност, за да атакува Хамилтън още на пети завой. Седемкратният шампион се опита да отговори в двете DRS зони, но Верстапен не се пропука и донесе първата шампионска титла на Red Bull след успеха на Себастиан Фетел през 2013 г.

Кой е трети?

Битката между Хамилтън и Верстапен логично прикова целия фокус от старта до финала. Дори осмата поредна на титлата при конструкторите на Mercedes остана незабелязана. Както и третото място на Карлос Сайнц (Ferrari), който прескочи Ландо Норис (McLaren) и съотборника си Шарл Льоклер в шампионата на пилотите благодарение на спечелените петнайсет точки.

Серхио Перес (Red Bull) трябваше да се качи на подиума редом до Хамилтън и Верстапен, но повреда го извади от надпреварата две обиколки преди края. Мексиканецът направи всичко по силите си, за да помогне на Макс в битката за титлата и забави с цели пет секунди Хамилтън в 20-ата обиколка, когато бившият световен шампион трябваше да си върне лидерската позиция след ранния бокс. 

В дъното на кадъра

AlphaTauri също не получи вниманието, което заслужаваше, защото на финала Юки Тсунода и Пиер Гасли се пребориха за четвърта и пета позиция. Влатери Ботас завърши последното си състезание с екипа на Mercedes шести, а зад него остана Ландо Норис (McLaren), който първо имаше проблеми с трансмисията, а впоследствие трябваше да прави допълнителен бокс заради спукана гума.

Челната десетка зад Норис допълниха двамата пилоти на Alpine Фернандо Алонсо и Естебан Окон, следвани от Шарл Льоклер. За съжаление последната надпревара на Кими Райконен (Alfa Romeo) във Формула 1 приключи заради повреда в спирачките в 27-ата обиколка. Пълните резултати от надпреварата може да видите тук, а класирането в шампионата – тук.

Коментари
comments powered by Disqus