Автомобилното изложение в Токио е любопитна страница от календара на световните събития
Възкръснал като птицата Феникс от пепелищата след Втората световна война, Токио отдавна е огромен космополитен център, а автомобилното изложението в столицата на Япония, провеждащо се през октомври на всеки две години (от 2009 година насам), е един от важните форуми в автомобилната индустрия. Тук ще се въздържа от опити за пространни анализи и предсказания за бъдещето на автомобила и трансформациите му в последните години – подобни разсъждения могат да бъдат съотнесени към всяко автомобилно изложение. Събитието в Токио обаче има своите доста специфични нюанси и естествено е мястото в което най-силно са представени японските производители. Корейските компании напълно липсват, но за това вероятно има доста логично обяснение – в Япония, или поне в Токио, няма да видите корейски автомобили, колкото и да ги търсите. За сметка на това европейските са доста популярни и това важи в най-голяма степен за Mercedes. Очеваден е фактът, че японците много харесват марката от Щутгарт, защото около три четвърти от всичко европейски коли – а те никак не са малко, – които могат да се видят по улиците на Токио, носят отпред трилъчната звезда. Следват BMW, Porsche и в много малка степен Audi и Volvo. Тук-там можете да се натъкнете на някой модел на Renault (!?), но доста по-често на Rolls-Royce или Bentley, някой и друг Fiat 500 и Jeep Renegade – колкото да подчертаят екзотичния си характер по тези места. Затова няма нищо чудно, че на изложението споменатите марки Mercedes, BMW, Audi и Porsche (а покрай тях и VW, които и тук не пропуснаха да демонстрират високоволтовите си амбиции) са с най-големи щандове от чуждите компании.
От Kei cars до Century
Автомобилно изложение в Токио всъщност… си е много японско. И, разбира се, най-големи са площите на местните производители. Неизменно се показват множество студия и съвсем в реда на нещата много от тях са електрически. В огромна футуристична отделна зала разточително са разположени моделите на Toyota и дъщерната фирма Daihatsu. Ако в Европа акцентът на Toyota е върху хибридната гама, то сред изложените на родна земя модели могат да бъдат открити всякакви контрасти и пълния спектър между тях – от електрически микрованове с автономно задвижване, през модела от среден клас Crown Concept, правоъгълната смесица от ван и SUV Tj Cruiser, до новото поколение на луксозния Century – култова лимузина, която запазва класическия си японски дизайн с нови стилистични елементи. Разбира се, Toyota, но най-вече Daihatsu, Suzuki и Honda, демонстрират много от типичните за Япония Kei cars модели – в повечето случаи доста функционални микрованове с форма на паралелепипед, двигател с работен обем 660 см3, голямо вътрешно пространство и динамика, изискваща много внимание при шофиране по завои. В тези малки модели предизвикателствата пред дизайнерите се състоят в оформянето на равните като стени повърхности, върху които те действат с широк размах, като ги „изрисуват“ ги с доста динамични детайли.
Най-развинтена фантазия в тази посока обаче очевидно имат хората от Suzuki, които, като първопроходци в областта на малките SUV, представят и някои екстравагантни високопроходими модели, а също мини кросоувъри – като например е-Survivor и xBee. Щом стана дума за ванове, е редно да споменем и факта, че в Япония за сметка на SUV моделите, които не са на особена почит, те са доста разпространени. По-голямата част от автомобилите в Токио са седани от компактен и среден клас и компактни ванове, които по подобие на своите микросъбратя често имат толкова стремителен вид, че изглеждат като преминали през драстичен визуален тунинг. На фона на този факт представената от Peugeot SUV гама, с която компанията се гордее много в момента, някак контрастира с целия характер на изложението. Интересно е да отбележим също и че на салона бяха представени всички френски производители – с малък щанд Citroen (и отделен, по-голям за DS), през споменатата SUV гама на Peugeot, до най-големия френски щанд на Renault, който обаче не акцентираше върху SUV модели, а върху Megane и Clio. В края на краищата за разлика от този в Китай, пазарът в Япония не е особено важен за тези марки. Някъде в суматохата можеше да се открие и щандът на Volvo, гордо представящ XC60.
Електромобили със собствен дизайнерски език
Но да се върнем към японците. Освен многообразието от Kei cars (включително невероятното малко купе с размери на Daihatsu Copen, наречено Honda S660 ), разбира се, в гамата на Honda се включват и по-големи модели, като Civic и Legend Hybrid, но най-впечатляващи са електрическите студии Honda Sports EV и Honda Urban EV с изчистени до съвършенство повърхности, съответно хечбек с предно и купе със задно предаване – и двете базирани на новата „електрическа“ платформа на марката. Subaru акцентира върху поредната версия на концепцията Viziv, този път като динамична визия на седан,както и на моделите Levorg и Legacy. За Mitsubishi най-важни са Eclipse Cross и електрическият кросоувър е-Evolution, а за маркетинга на Nissan очевидно електрификацията е първостепенен фактор, защото на щанда на компанията преобладава... новият Nissan Leaf в най-различни разцветки (включително в динамичната си версия Nismo), както и ванът Serena e-Power. Към споменатите по-горе малки модели Daihatsu добавя и по-големите си кросоувъри с приятен дизайн DN Multisix и DN Trec и студията с усмивка към миналото DN Compagno, а Suzuki (както и Yamaha, Kawasaki и Honda) показват и мотоциклетната си гама.
Докато всички японски производители демонстрираха широка гама от модели, Mazda акцентира на съвсем друго – на новата си стилистична философия, която е още по-динамично превъплъщение на досегашната Kodo. Марката, която, за разлика от Toyota, трудно може да се срещне по улиците на японските градове, е експортно ориентирана и има много различни от тези на своите събратя стилистична философия. Щандът на Mazda сякаш беше взет от европейско изложение – на него нямаше миниатюрни автомобили. Цялото пространство беше заето от двете студии – Kai, която трябва да покаже на обществото как ще изглеждат следващата Mazda 3 и въобще моделите на Mazda в следващите години, и Vision Coupe, с четири врати, супердинамични форми и малки надвеси. Единственият сериен модел беше CX-8. Главният дизайнер на Mazda Икуо Маеда явно води марката в правилната посока, съчетавайки нюанси и форми от традиционните японски изкуства с модерна динамика.
Стремителният ръст в продажбите на Mazda в световен мащаб говори красноречиво, че компанията върви по правилния път. Това е напълно валидно и в технологичен план, защото новата стилистична вълна беше представена успоредно с новия двигател Skyactiv X, в който за първи път ще бъде интегриран процес на работа в HCCI режими. Но за него ще ви разкажем съвсем отделно.
Към всичко това се добавят щандове на товарни автомобили, като Hino, Quon, UD Trucks, Volvo и Scania, на поддоставчици, някои от които добре известни и с високо реноме като Aisin, NSK, Jatco и т.н.
Skyactiv-X
За разлика от всички двигатели, проектирани за работа по процеса HCCI със самовъзпламеняване на бедна хомогенна смес, като проекта Diesotto на Mercedes и атмосферния двигател на GM (останали в историята само като експериментални образци), при които процесът на самовъзпламеняване се контролира от електрониката с прецизно измерване на множество параметри и дозирано количество отработили газове, Mazda използва запалителната свещ като възможност за контрол. Двигателят се пълни с бедна, но хомогенна смес, а по време на процеса на сгъстяване около свещта се впръсква малко количество бензин, което тя запалва. Фронтът на горене „притиска“ останалата смес и в даден момент предизвиква спонтанното й самозапалване, без да се стига до детонация. Всичко това е възможно благодарение на прецизния електронен контрол и финото впръскване на гориво. За да се разшири диапазонът на работа с бедни смеси и при по-големи натоварвания, се добавя въздух с помощта на механичен компресор.
Гледна точка
Въпреки огромния брой студия и модели, на Tokyo Motor Show липсваха някои от предварително декларираните и очаквани с нетърпение модели – като например Nissan Z или GT-R, както и ванкелов двигател от Mazda. Toyota дори не спомена за Supra. За сметка на това много се говореше за автономни автомобили, изкуствен интелект и електромобили. Отличаващи се от тази тенденция и доста впечатляващи бяха студиите на Subaru, но най-отличителни бяха тези на Mazda. Въпреки че възнамерява да развива и предлага и електрически автомобили, компанията от Хирошима показа преди всичко красотата на автомобила със студиите си Kai и Vision Coupe и красотата на техниката със Skyactiv X.
Токийският автосалон е с по-малки мащаби от изложенията в Париж, Женева, Детройт и Франкфурт, дори от тези в Ню Йорк и Лос Анжелис, и предлага по-малко екзотики от тях. Ако обаче искате да усетите истинската сърцевина и величието на японската автомобилна индустрия, трябва да видите това, което се показва в Токио.
Текст: Георги Колев, специален пратеник в Токио
Снимки: Георги Колев, Коки Нагахама, медийни