Първи тест на два нови за българския пазар автомобила
Принципно публиката на Стария континент е свикнала първоначално да реагира с известно недоверие към продуктите от държави, смятани от европейците за екзотични по отношение на създаваните в тях автомобили. В интерес на истината, когато тази предубеденост е насочена към голяма част от бълваните от знайни и незнайни китайски фирми копия на всевъзможни популярни модели на утвърдени марки, били те ярки, бледи, сполучливи или несполучливи, скептицизмът изглежда оправдан. Все пак да очакваш от компания, която образно казано до онзи ден се е занимавала с производството на контакти, щепсели или в най-добрия случай климатици или хладилници, да направи от днес за утре впечатляващ по всички параметри автомобил, при това със собствен стил, е най-малкото наивно. Още повече, когато определящ фактор при направата на даден модел е единствено печалбата, а цялото „ноу-хау“ се изразява в прекопиране на създадени от други марки решения и форми. Факт е обаче, че голяма част от големите играчи в Китай се учат удивително бързо и в много отношения започват да настигат по качества на продуктите си своите южнокорейски конкуренти. Така че Поднебесната империя тепърва ще става все по-сериозен фактор на автомобилния небосклон и в това не може да има никакво съмнение.
Индия – очаквай неочакваното
Не по-малко интересен е казусът с моделите, направени в Индия, защото автомобилната индустрия има солидни традиции във втората по население държава в света. Много от най-реномираните световни производители имат собствени производствени мощности на индийска територия, а качеството на голяма част от тези предприятия е на върхово ниво. Достатъчно е да споменем за моделите, направени от индийското подразделение на Honda, или пък от Maruti Suzuki, за да онагледим факта, че всъщност в тази страна се произвеждат едни от най-надеждните автомобили изобщо. Местните марки също могат да се похвалят с богато минало и светло настояще, като сред традиционните за индийския пазар марки най-силно се открояват Mahindra и Tata. Е, не можем да не споменем и култовия Hindustan Ambassador, въпреки че той вече за съжаление на мнозина е част от миналото.
Mahindra – производител с над 70-годишна история
В конкретния случай ще поговорим за Mahindra. Компанията има над 70-годишна история. Основаното през далечната 1947 година предприятие има огромен опит в конструирането и производството на всъдеходи, както и на различен тип професионални машини. Един любопитен факт в тази връзка – именно Mahindra в момента е световен лидер в производството на трактори. Днес марката има широка гама от общо 13 модела, сред които има и такива с изцяло електрическо задвижване. Два от тези модела от есента на миналата година вече се предлагат и на българския пазар от официалния вносител на марката у нас – фирма Астреко Моторс. Става дума за най-достъпният кросоувър в България – дребосъкът KUV100 с начална цена 22 490 лева, и за седемместния високопроходим модел XUV500 с предно или двойно задвижване, чиито цени в зависимост от модификацията и оборудването се грижат в диапазона между 40 000 и 60 000 лева. Очаква се в бъдеще продуктовата палитра на родния пазар да бъде разширена.
KUV100 – малък, маневрен и достъпен
В своята същност KUV100 е модел от малкия клас, само че качен „на кокили“. За хора, които търсят достъпен градски автомобил и ценят високата позиция на седене, моделът е доста интересна алтернатива на някои осезаемо по-скъпи представители на класа. С дължина на каросерията 3,70 метра и широчина под 1,75 метра моделът е много компактен, което в комбинация с отличната маневреност и добрия обзор от мястото на водача го прави удобен за провиране през градския трафик. Както може да се предположи, комфортните дълги преходи не са сред силните страни на модела, а силните аеродинамични шумове и бодрото потропване на антената по покрива над 120 километра в час действат като естествена спирачка на поривите към високи скорости. Настройката на ходовата част е типична за модел, създаден за лоши пътища, тоест се справя повече от прилично с абсорбирането на неравности от всевъзможен характер. Излишно е да отбелязвам, че това качество на KUV100, както и големият пътен просвет, са огромни плюсове в полза на модела. Добри думи заслужава и задвижването, което е поверено на първия в историята на Mahindra бензинов двигател собствено производство. Изработената основно от алуминиева сплав 1,2-литров трицилиндрова машина с атмосферно пълнене набира обороти с охота и тегли учудващо добре предвид параметрите си. Принос за приятната динамика несъмнено има и добре степенуваната петстепенна трансмисия, която се управлява с високо разположен на средната конзола скоростен лост.
XUV500 – просторен, високопроходим и с до седем места
XUV500 от своя страна е един от най-популярните SUV модели в Индия. И обективно погледнато има защо – разполагащият с до седем места автомобил се представя впечатляващо както на пътя, така и в пресечен терен. Усещането при шофиране е типично за добре направен всъдеход от старата школа – моделът седи тежко на пътя, вози комфортно, накланя се осезаемо, но не драматично в завоите, и предлага много добро сцепление благодарение на предлаганото срещу доплащане от 5000 лева двойно предаване. За задвижването отговаря 2,2-литров турбодизел, който познаваме от Ssangyong (от няколко години южнокорейската марка е собственост на Mahindra). Работещият по принципа на самовъзпламеняването агрегат има отчетлив дизелов тембър и предлага впечатляващо мощна тяга в почти всички работни режими. Единственият реален минус, който можем да споменем по отношение на темпераментния и ефективен задвижващ тракт, е опърничавата при превключване шестстепенна трансмисия.
Във върховото си изпълнение XUV500 разполага с доста разточителна екипировка, включваща кожени тапицерии и дори система за забавление на седящите отзад с интегрирани в гърба на предните подглавници цветни екрани. Иначе изобилието от вътрешен обем е стандартно за всички модификации, така че който държи повече на функционалността и базовите качества на автомобила, би могъл да постигне и доста по-разумна цена от порядъка на 45-50 000 лева.
Предстои да видим как ще приеме публиката у нас продуктите на индийския гигант Mahindra, но едно е сигурно още от сега – разнообразието на пазара винаги е нещо чудесно.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Леонид Селиктар, Мелания Йосифова, Mahindra