Световният шампион е готов да помага за развитието на по-добри гуми за мокро
Гран при на Япония и двучасовата пауза, която бе провокирана от лошите атмосферни условия, отново изкараха на преден план дебата за поведението на настоящите автомобили на мокро и гумите на Pirelli. Публична тайна е, че интермедия опцията на италианците работи отлично, но гумите за екстремно мокра писта са компромисни и поставят под въпрос провеждането на всяка една надпревара, ако времето е лошо.
Дори и Макс Верстапен открито засегна темата, след като спечели втората си световна титла. Нидерландецът предложи на Pirelli да работят съвместно при подготовката на нова генерация гуми за мокро, които да подобрят съществено поведението на автомобилите и да направят възможно провеждането на състезания при умерени количества дъжд.
„Не искам да разлайвам кучетата, но мисля, че имаме нужда от по-добри гуми за мокро“, категоричен е Верстапен. „Вижте какво се е случвало през 90-те и в началото на новия век, колко много вода е имало по пистата.“
„Ще се радвам на няколко дена тестове и да пробвам различни типове гуми. Просто ни трябва по-добър вариант за екстремно мокра писта, защото настоящите са прекалено бавни. Не могат да отвеждат достатъчно бързо водата. Това е причина всеки да се старае да ги разкара максимално рано и да мине към интермедия, защото са много по-бързи.“
„Вижда се ясно при сравнението на двете обиколки. Когато минахме от екстремната опция към интермедия днес (в неделя), времената ни веднага станаха с пет секунди по-добри, което е прекалено. Това е причината никой да не иска да използва екстремните.“
The drivers needed to be on their mettle at the start ????#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/uu6I6igrH2
— Formula 1 (@F1) October 11, 2022
Условията в Япония наистина бяха тежки и Верстапен признава, че причината за отлагането на рестарта не единствено в гумите. Паузата обаче нямаше да е толкова дълга, ако пилотите разполагаха с по-качествен продукт.
„Когато започна да вали толкова силно и изкараха червения флаг, щеше да е много трудно дори и да бяхме на пистата с гумите за екстремно мокро трасе. Но ако сравним настоящата ситуация с аналогично състезание от преди 20 години, всичко щеше да е в рамките на нормалното. Трябва да има решение.“
„Това не е критика, просто искам да помогна. Трябва да видим какво точно се случва. Може да организираме допълнителни тестове на мокро и да работим заедно, да се опитаме да направим по-добри гуми, които ще ни дадат възможност да караме на мокро, а не като сега – правим две обиколки с екстрийм, минаваме на интермедия и после казваме, че това е състезание на мокра писта. Не е, ако е състезание на мокра писта, би трябвало да има много дъжд.“
Ниското сцеплението при мокра писта обаче не е единствената драма за пилотите. Пръските вода, които се оформят зад автомобила при движение с висока скорост, пречат много на видимостта. Те зависят както от шарките на протектора, така и от аеродинамичната конфигурация, така че дори и при добро желание от страна на Pirelli проблемът със състезанията на мокро може да се окаже нерешим при настоящия технически правилник.