Кой от тези двама спортисти ще ни накара да се почувстваме по-добре?
Скоро вече няма да има компактни машини за неподправено удовлствие като Hyundai i20 N или VW Polo GTI. Ето защо трябва да си ги купите сега: за да изживеете моменти, за които можете да разказвате след време – когато семейството е удобно събрано около изкуственото екологично огнище.
Ние автоактивистите сме твърде примирени със съдбата си. Какво ще кажете, ако излезем на улицата за нашата кауза - с Hyundai i20 N Performance или VW Polo GTI? Едно последно кръгче, което има вкус на гражданско неподчинение. Транспортната политика се бунтува яростно срещу двигателя с вътрешно горене, чиито дни са все по-близо до своя край. Скоро всички ще сме принудени да се движим с електрически помощници, а в оптималния вариант - с бус или влак.
Последното не ви звучи примамливо? Правилно. Изкусителни призиви прозвучаха наскоро от нашия подземен паркинг, където се криеха Hyundai i20 N и VW Polo GTI. Накратко – двата модела ни съблазниха с неподправента си първичност. Ето защо съвестта ни питаше: Може ли, според днешните принципи, да се изразходват с удоволствие шест литра, понякога дори повече, на сто километра?
Едва ли. Поднесохме нашите извинения към обществото, като обещахме никога повече да не бъдем толкова безсрамно разхитителни. След това строго порицахме тези двама гадни подстрекатели за наглия им характер и ги накарахме да се подготвят за наказание по завоите. Оказа се, че някой е асфалтирал най-красивите улици точно сега.
Hyundai i20N: пуристичен и аналогов
Веднага се опитва да ви свали от скучната магистрала, защото навигационната му система знае всички завои, които си заслужават. Като цяло, благодарение на изнесените полета в менюто, малката кола може да се управлява с върха на пръстите без проблеми. Червеното Polo обаче се справя още по-впечатляващо - само с гласови команди.
По-скоро фокусът е върху безпогрешността в завоите на бледосинята малка кола: тя чете от собствения си молитвеник и дава намеци колко трябва да потъне педала на газта, кога трябва да се намеси спирачката, съветва ръцете ви къде и как да въртят волана. Тук обичаме да говорим за обратна връзка, макар че това не е съвсем точно, защото Hyundai по-скоро ви напътства към съвместно удоволствие.
Той шепне чрез втвърденото окачване с подсилена кормилна рейка и подобаващите за един компактен спортист твърди носачи. Преди всичко обаче, автомобила комуникира с вас чрез предния мост с отрицателен страничен ъгъл, както и блокируем диференциал,, ако сте се поглезили с версията Performance срещу допълнителни 2000 евро. Всъщност вие задължително трябва да се поглезите с това, въпреки че препоръчваме да имате успокоителни под ръка когато конфигурирате модела, а за Polo GTI с първоначалната му цена от 31 095 евро е най-добре да ги преглътнете предварително. По-изгоден, макар и не евтин, е Hyundai – предлага се от 25 490 евро. Така че защо доброволно да увеличаваме разходите с 2000 евро?
Комуникативна ходова част
Диференциалът с ограничено приплъзване завършва i20 N: принуждава го да влезе и излезе безпроблемно от завоя. Дори при скорост, която отдавна е накарала предните колела на VW да скимтят при претоварване, Hyundai все още е напълно уверен и ви подканва да не спирате да натискате педала за газта. А шперът може да направи още: намесва се леко в кормилното управление, когато се достигнат лимита на възможностите на водача и автомобила. Като цяло каросерията се тресе почти постоянно, защото шасито реагира адекватно, но никога не иска да бъде обвинено, че е прикрило неравности.
Благодарение на адаптивното си окачване, Polo GTI се усеща по-меко на пътя. Ние постоянно хвалим тази опция и също толкова последователно мнозинството от купувачите я отказват. По този начин се превръща от GTI (Gran Turismo Injection) в Gran Turismo - автомобил за изминаване на дълги отсечки. Въпреки че всъщност свързваме нещо друго с GTI: самоконтролирана дивост, земна лудост, пресметната жажда за приключения.
VW Polo GTI: удобно и бързо
При Polo GTI спортът е второстепенен, а на първо място по важност се нарежда бързото придвижване. Дори след фейслифтa, трябва да кажем, че е по-лесно да залепите етикет, отколкото да изпълните обещание. Да, добра идея е да поставите акумулатора в багажника. Също така, за по-прецизно насочване от задния мост, има по-дебели стабилизиращи щанги, с по-твърди двойни носачи отпред и цялостно понижаване на просвета с 15 милиметра. Двулитровият агрегат на Polo му помага за по-плавно разгръщане на мощността още от ниски обороти, като работи по-равномерно от 1,6-литровия двигател при Hyundai. Но за съжаление е съчетан с DSG кутия.
От една страна, ние оценяваме наличието на DSG положително по отношение на оборудването. От друга страна, това е съществен минус в секцията за оценка на задвижването. Тъй като скоростната кутия с двоен съединител се чуди на коя предавка иска да е точно, ние предпочитаме да шофираме в ръчен режим с команди за превключване на предавка нагоре и надолу. Какво удоволствие е да се движиш по улиците с i20 N и ръчни скорости!
GTI или по-скоро GT?
Polo е отчетливо по-комфортния избор. Ходовата част изглажда неравностите по-уверено, а DSG отнема повечето емоции, но пък прави ежедневната употреба по-приятна. Очевидно Polo обича да сваля товара от пътниците си, отвежда ги до крайната им точка възможно най-бързо и безопасно, дори нежно глези пасажерите отзад и дава добър изглед на водача, който разполага с доста висока позиция на седене. Въпреки че може би той по-скоро иска да седи по-ниско и да бъде в унисон с ходовата част, близо до източника на страстта - който все още предстои да бъде открит.
Нека го кажем така: Polo GTI има голям неизползван потенциал. Например в кормилното управление - реагира дразнещо бързо от средно положение, след което изпада в летаргична сдържаност. Или в ходовата част: поема неравностите съвестно, но поддържа контакт със земята твърде слабо. Липсва залепването за асфалта и вкопчването в завоя. И също така липсва връзката със сензорната система на водача, липсва това да се вмъква в неговия емоционален свят, да се свързва с всичките му сетива. Именно това е нещото, което Hyundai може и прави – не на последно място със своите менюта за настройка и цифровите инструменти от моторните спортове.
Изкуствен звук? О, не!
Тристепенното "пукане" на ауспуха може да изглежда инфантилно. Или автоматичното подаване на междинна газ. Или множеството препратки към забавлението, които се появява на дисплея. Може да сме запазили детето в нас и затова се оставихме да бъдем понесени ентусиазирано от i20 N – от ентусиазма му към най-красивите селски пътища в Германия. Да, това е политически некоректно. И има толкова вкусен оттенък на гражданското неподчинение, когато ние, като автомобилни активисти, просто не позволяваме на политиката срещу автомобили да развали удоволствието от шофирането. Скоро ще бръмчим изкуствено, защото скоро няма да има модели като Hyundai i20 N. Затова: купувайте сега!
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Hyundai i20 N
Той е по-бързият от двата автомобила. Но това не е всичко. Той печели със своята нестихваща жажда за завои и със заразително доброто настроение по селските пътища. Освен това е по-изгоден.
2. VW Polo GTI
Удобното и бързо Polo е може би най-малкият GT в света, но всъщност не е GTI. За да бъде истински GTI, предният мост ще трябва да покаже повече, кормилното управление - също.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман