Едно от най-емоционалните състезания за екипа на BMW-Sauber вече остана в миналото. В Монреал Ник Хайдфелд спечели първи подиум за отбора през новия сезон, а Роберт Кубица се отърва само с леки контузии след ужасяваща катастрофа по време на 27-ата обиколка. Босът на отбора Марио Тайсен се връща назад във времето малко преди старта за Голямата награда на САЩ.
Какво Ви мина през главата, когато видяхте катастрофата на Кубица?Първоначално не можах да оценя доколко е сериозен инцидентът. На повторенията обаче видяхме първия удар, който ни шокира. Постоянно следях екраните, докато спасителните операции продължаваха. Впоследствие отидох до медицинския център, за да видя Роберт. След като установих, че няма сериозни контузии, се върнах в бокса, за да кажа на целия екип добрата новина и да изгледам останалата част от състезанието.
Гордеете ли се от второто място, което Ник спечели, и от представянето на целия тим?
Наистина се гордея с отбора. Нямаше гаранции, че Ник ще завърши втори. Всички инциденти по време на надпреварата се случиха зад него, но заслугата си е изцяло негова. Той просто бе по-бърз от единия McLaren, както и от двата автомобила на Ferrari. Подиумът бе цел номер едно за отбора през този сезон. Благодарение на целия екип успяхме да я реализираме толкова рано.
Има ли нещо, което вече може да маркирате като „изпълнено“?
В момента се движим във възходяща посока. Изминали са само шест състезания, а вече имаме с две точки повече от тези, които реализирахме през целия сезон 2006. Постигнахме целта си още в Монреал - най-добрият резултат за екипа до този момент. Това обаче не трябва да бъде единственият ни подиум за годината.
Роберт Кубица бе категоричен в понеделник, че иска да се състезава на „Индианаполис“ през този уикенд. Каква е вашата позиция по въпроса?
Страхотно е, че се чувства достатъчно добре, за да се състезава и че на практика няма негативен ефект от катастрофата в неделя. Ръководителят на медицинския екип обаче ще има последната дума, след като Роберт бъде подложен на задължителните тестове в четвъртък. Подготвени сме в случай, че резултатите се окажат проблемни. Но естествено, всички ние се надяваме, че той ще бъде на линия за предстоящия уикенд. Просто трябва да забравим инцидента възможно най-бързо и отново да се съсредоточим върху доброто представяне на пистата.
Гран при на Канада отново засегна темата за технологиите, които гарантират сигурността на пилотите във Формула 1 и евентуалното им използване при стандартното автомобилостроене. Може ли да възлагаме надежди на това?
Изискванията, наложени за серийното производство, са много по различни от тези във Формула 1, какъвто е и случаят с използваните материали. Независимо от това целта остава една и съща – да бъде конструирана клетка за пътниците, която да се предпазва от краш елементи, ефективно поемащи енергията, която се отделя при удара. При серийните автомобили огромно влияние оказват практичността, комфортът и цената. Във Формула 1 ограниченията могат да бъдат единствено от техническо естество. Кокпитът и съответните системи са предназначени само за един човек. При серийните продукти те са минимум четирима. За конструкцията на нормалните автомобили обикновено се използва стомана и алуминий, докато във Формула 1 монококът е изработен от карбонови сплави. Още едно противопоставяне може да се открие в зоната за деформации при стандартните коли и краш елементите в болида, които се използват, за да поемат огромните сили, генерирани при удар. Автомобилите във Формула 1 задължително трябва да преминат през изключително строгите тестове на ФИА. И при серийните машини има подобна процедура. Едва след като издържат теста, продукцията може да стартира.
Какво ще се случи с останките от F1.07 на Кубица?
„Шасито ще бъде детайлно изследвано в Хинвил. Ще се опитаме да разберем какво точно се е случило по време на инцидента. Ще проучим повредените детайли и ще преценим дали има сериозни дефекти по материала. На практика е невъзможно да симулираме подобен инцидент, а профилът на повредите ще ни даде изключително важна информация за посоката, в която трябва да търсим развитие. Ако можем да поправим болида, ще го използваме за тестове. Ако не подлежи на ремонт, просто ще се превърне в скрап.
Как ще осигурите нов автомобил за Кубица в Индианаполис?
„Освен с Т-автомобил, в Монреал ние разполагахме и с резервно шаси. F1.07-03 ще се използва като второ състезателно шаси. Още в неделя започнахме работа по автомобила, който ще бъде готов за старта в Индианаполис.
по материали на BMW-Sauber