Вицепрезидентът на Opel/Vauxhall споделя за новите насоки в стилистиката на Opel
Марк Адамс определено знае много неща за дизайна на автомобилите. Човекът, който стои зад визията на моделите на Opel и вицепрезидент на Opel/Vauxhall, отговорен за дизайна, е този, който успя да съчетае в силна сплав скулптурирания дизайн с германския инженеринг. При това не става дума само за функционалност, а за създаване на същински емоционален аспект на стилистиката. В своето изказване на събитието World Graphic Design Day преди дни Адамс разказа за същността на своята дизайнерска философия и разкри някои от идеите за близкото бъдеще на стилистиката на марката.
Марк, добрият дизайн трябва да изпреварва своето време, за да бъде оценен от хората, когато стане факт. Как това влияе на вашата работа?
Марк Адамс: Определено съм съгласен с това твърдение. И мога да приведа някои добри примери за това сред нашите автомобили – като например последното поколение на Corsa. Когато представихме модела на пазара, той бе глътка свеж въздух в сравнение с конкурентите. Дори сега, след няколко години, неговата визия продължава да изглежда свежа и да впечатлява. За да се постигне това, тя трябва да има силно изразено излъчване, което да надхвърли очакванията на клиентите. Calibra и Corsa B бяха именно такива автомобили, а Insignia е отличен пример за подобен поглед към стилистиката. Тя изглежда толкова добре сега, колкото при представянето си.
Какъв беше вашият първи проект, когато се присъединихте към компанията през 2002 година?
Това бе концептуалният модел Insignia, който по това време все още нямаше име. Стартирахме работата по него два месеца след като започнах работа в Opel, а готовата студия бе представена на автомобилното изложение във Франкфурт през 2003 година. С нея исках да създадем нещо по-скулптурирано, по-емоционално, но той трябваше да съдържа в себе си и технологичността и качеството на марката. С работата по студията Insigniaе посяхме семената на нашата нова стилистична философия. Тя получи езиков израз в мотото „Скулптурираният дизайн се среща в германския инженеринг“ през 2005 година. Спомням си какво казах на екипа си: „Знаете ли – ето това е, така ще го наречем!”
И така новият дизайнерски език на Opel получи име…
Не само дизайнерският език, а цялата дизайнерска философия. Има разлика. Много наши конкуренти тогава имаха свой дизайнерски език. Но той често се оказваше нетраен. Ние искахме да създадем консистентност. Дизайнерската философия, така, както аз я разбирам е нещо устойчиво и продължително. То може да бъде актуално в продължение на стотици години. Това исках да постигнем с моя екип, така че избрах някои специфични модели от историята на Opel. Попитах ги: “Може ли Opel GT от 60-те години да бъде описан като нещо, което представя смисъла на мотото „Скулптурираният дизайн среща германския инженеринг“?” Отговорът бе утвърдителен и ние започнахме да творим. Insignia бе първият нов сериен модел, който изразяваше тези ценности. Така е по-лесно и да си представим как автомобилите ще продължат да следват тази философия през 2060 г. и ще продължат да бъдат модерни.
Важното в тази философия е, че не ни ограничава, а вместо това създава изключителна креативна свобода. Тя създава рамка, в която можем да работим, но последната не ни спира. Имаме широк клиентски профил, поради което се нуждаем от различни автомобили, всеки със своя собствена идентичност. Именно тази рамка ни позволява създаването на такъв вид автомобили. Следваме и въплъщаваме тази философия във всеки нов автомобил от момента на създаването на Insignia и тя се отразява в цялата ни моделна гама в момента: Astra, Meriva, Zafira Tourer, всички са неин израз. Това важи и за автомобилите, успели да разширят нашата гама, като Ampera, Mokka, ADAM и Cascada. ADAM например е ясно разпознаваем като Opel и все пак има различна идентичност от тази на Insignia.
Това искате да пренесете и в бъдещите поколения автомобили?
Да. Сега на ход е следващата фаза: Семената на това което наричаме Opel Design 2.0 бяха посети в студията Monza, чиято стилистика изразява начинът по който ще изглеждат новите серийни модели през следващите осем до десет години. Той носи някои от добре известните изразни средства, но им придава нова свежа интерпретация с реализация в модерен стил.
Все пак, как планирате да пренесете характера на концептуалния модел с отварящи се вертикално нагоре врати, да речем в петместен сериен модел с голям багажник?
Monza може и да е визия, но тя не е толкова отдалечена от реалността. За нас е важно да запазим достъпността като кредо. Именно затова следваме оптимални цикли от между осем и десет години. Следващият цикъл ще ни доведе до стадия Opel Design 3.0, в който ще бъдат интегрирани нови течения и технологии, като въпреки това ще бъде запазена същността на стилистичната ни философия. Ако сравните концептуалните модели Insignia и Monza, ще видите връзката и общата ДНК линия.
Какво още означава за вас студията Monza?
Тя е вдъхновяваща и носи същността на визионер със своята висока ефективност и комуникационна свързаност. Вярвам, че прожекторната LED технология и връзката човек-машина ще бъдат усъвършенствани именно в тези насоки в близките години. Днес водачите използват сензорни екрани за комуникация, но скоро и гласовото разпознаване ще стане доста популярно. То значително допринася да подобряване на безопасността, като помага на водачите да задържат ръцете си върху волана. Opel възнамерява да бъде водещ в тази област с новото поколение автомобили. Нашият фокус е насочен към това да създаваме коли, които лесно се използват. Новата централна конзола на Insignia например е крачка в тази насока. Инфоразвлекателната система на ADAM вече е на изключително високо ниво. Високоскоростната ни мобилна комуникация OnStar е предвестник на много нови бъдещи решения. Комуникационната свързаност е много важно поле за нас. Погледнато в широк аспект, интериорът ще има все по-голямо значение. Да, вярно е, че виждате и възприемате първо външността на автомобила, но в 99 процента от времето сте вътре в него.
Предлага ли Opel добавена стойност с помощта на дизайна си в сравнение с конкурентите?
Да. Нашата дизайнерска философия играе важна роля при вземането на решение за покупка на автомобил. Ангажирани са както разумът, така и сърцето и ние се опитваме да комбинираме произтичащите от това нужди. Скулптурираният дизайн говори на сърцето, той ражда емоции. От друга страна ние предлагаме германски инженерни решения носещи характерни ценности в областта на технологиите, прецизността, структурата и качеството. Когато погледнете нашите автомобили те предизвикват у вас мигновена емоционална реакция. Казвате си, “Какъв страхотен дизайн!” Още един поглед ви кара да получите усещане за солидна технологична основа – ето това е нашето уникално съчетание. Искаме да бъдем една емоционална германска марка.
Марк Адамс е роден в Лондон (Англия) през 1961 година. Получава бакалавърска степен като машинен и автомобилен инженер и магистърска в областта на автомобилния дизайн в Royal College of Art в Лондон. Има множество високи позиции, свързани с дизайна във Ford преди да поеме ръководството на отдела по външен дизайн на GM Europe през 2002 година. Той е важен фактор в създаването на модели като Antara, Astra TwinTop, Corsa, Zafira Tourer и Astra GTC. През 2007 г. става вицепрезидент на Opel/Vauxhall отговорен за дизайна, оставяйки своя уникален почерк върху сегашната скулптурна стилистика станала синоним на марката Opel.