Зад волана на първия SUV в историята на легендарната италианска марка
Истината е, че пускането на SUV модели от страна на най-прочутите традиционалисти в автомобилната индустрия като че ли вече отдавна не би трябвало да се възприема нито като новина, нито като сензация. Малко са производителите, които все още нямат поне един продукт от такъв тип в гамата си, още по-малко са тези, които не планират нещо подобно в близко бъдеще. Porsche, Jaguar, дори Bentley вече предлагат на клиентите си автомобили от така модерната напоследък порода, а до включването на Lamborghini и Rolls-Royce в надпреварата също надали ще се наложи да чакаме още твърде дълго. Да, класическите автомобилни концепции винаги ще си останат нещо прекрасно и нито една от тези компании не смята да ги загърбва, но епохата е такава, че за да поддържаш бизнеса си рентабилен и да можеш да си позволиш лукса да запазиш това, което можеш най-добре и правиш с най-голяма страст, трябва да постигнеш поне относителен обем. А обем в момента се постига с... да, предимно с кросоувъри, SUV и всевъзможни други кръстоски между различни автомобилни категории.
Maserati навлиза в непознати води
За навлизането на марката Maserati в SUV класа се заговори активно още през далечната вече 2003 година, когато беше показана студията Kubang. Последвалите трусове и промени в италианския концерн обаче значително забавиха дебюта на серийния модел, което между другото се случи и с проектите на всички останали марки под шапката на Fiat. Най-сетне обаче очакваният от мнозина момент настъпи – първият SUV на Maserati вече е факт, налице са и първите доставки към клиенти.
За почитателите на Maserati, които познават добре легендарните спортни и състезателни класически образци на марката, както и грациозните седани Quattroporte, отначало вероятно ще е доста трудно да възприемат напълно присъствието на Levante. Просто защото новият модел на компанията представлява петметров колос с маса 2,1 тона, а това откъдето и да се погледне е доста далеч от всичко, което сме свикнали да свързваме с името на марката. Но в крайна сметка търсенето в голяма степен определя предлагането, а поне към настоящия момент апетитът за такъв род модели изглежда ненаситен.
Според гръмките прес информации, посветени на Maserati Levante, този автомобил трябва да пренесе типичния за марката стилистичен език в един напълно нов за нея клас. Това за новия сегмент е безспорно, но частта със запазването на характерния дизайн на Maserati, поне що се отнася до екстериора, е, нека се изразим така, частично вярно. Доколкото става въпрос за голямата радиаторна решетка с вертикални ламели и малките отвори в предните калници, то действително може да се каже, че някои ключови елементи са налице и изглеждат приятни за окото. Оттам насетне формите на каросерията демонстрират леко колеблив подход от страна на дизайнерите, което е по-скоро учудващо предвид несъмнено високото реноме на италианците в тази област. Специално погледнат в три четвърти отзад например, автомобилът силно напомня на един вече не съвсем нов продукт, дело на японски производител на премиум модели. Това всъщност не означава, че Maserati Levante не изглежда добре – напротив. И все пак дизайнерските икони са нещо малко по-различно и италианците са сред хората, които особено добре разбират това.
Вътре в автомобила се разкрива по-скоро технократска атмосфера с привнесени класически елементи като например разположения вляво от волана бутон за стартиране на двигателя и аналоговия часовник в горната част на средната конзола. Апликациите от махагонова дървесина и тапицериите от мека естествена кожа създадат класическо усещане за благородство, докато големият чувствителен на допир екран и ефектните графики на дисплея, разположен между контролните прибори зад волана, са типични за модерната вълна от предложения в класа на Maserati Levante.
Дух на атлет в тяло на борец тежка категория
Същинското „усещаве за Maserati“ в Levante все пак се появява и това става при стартиране на двигателя. Бензиновият модел S се задвижва от 6-цилиндров V-образен битурбомотор, който още със събуждането си за живот започва да ръмжи като звяр в клетка. Взаимодействието му с осемстепенния автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент е белязано от усещане за енергичност и спонтанност – тягата при ускорение е внушителна, а при активиране на спортния режим реакциите на задвижването будят откровен възторг у водача. Мощният металически рев при високи обороти, пукотът от изпускателната уредба при отнемане на газта преминаване на по-ниска предавка, директните реакции на кормилната уредба, съвсем слабото странично накланяне на каросерията – съчетанието от всички тези фактори на моменти ви карат да забравите, че са намирате в автомобил с маса над 2100 килограма, три метра междуосно разстояние и пет метра обща каросерийна дължина.
В определени ситуации на пътя драматизмът в поведението има и своята не съвсем положителна страна – например акустиката на задвижващия агрегат при шофиране по магистрала е с една идея по-натрапчива, отколкото е реално необоходимо. Разходът на гориво при един бензинов SUV с над 400 к.с. от тази категория вероятно не е водещ фактор при покупка, така че стойностите около двайсет на сто едва ли ще притеснят някой от потенциалните купувачи на модела, а и освен това Maserati Levante може да бъде поръчан и с познатия вече от Ghibli енергичен дизелов мотор, който от прагматична гледна точка би бил по-разумният избор. Доколкото практичните аргументи изобщо могат да имат нещо общо с едно Maserati – включително и когато става дума за SUV.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Maserati Levante обещава да бъде интересна алтернатива в сегмента на луксозните и мощни SUV модели – представянето на задвижващия тракт и пътното поведение създават асоциации с традициите на марката в областта на спортните машини. Комфортът на дълги разстояния би могъл да бъде и по-добър, а дизайнът на каросерията – по-разпознаваем, както подобава на един елитен представител на италианската школа.
+ Изключително темпераментен двигател, забележително динамично за SUV пътно поведение, добри спирачки, богато оборудване, атрактивен интериор;
- Висок разход на гориво, висока цена, шумовете от задвижването при движение по магистрала са по-силни от необходимото;
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов