Второто поколение на Mazda 2 прави внушителен опит за покоряване на сърцата на публиката. Сред предимствата на модела са модерният дизайн, активното поведение на пътя и ниският разход на гориво.
В Европа първото поколение на модела така и не успя да надхвърли границата от 140 000 продадени автомобила за пет години, но сега целта на маркетинговите специалисти на Mazda е да постигнат същия резултат за двойно по-кратък период от време.Основното средство за изпълнението на тази амбициозна цел е напълно самостоятелна разработка на японските конструктори, която вече не използва платформата на Ford Fiesta. Дължината на междуосието от 2,49 метра е запазена, а производството на Mazda 2 ще започне в заводите на компанията в Хирошима. На по-късен етап се предвижда да се включи и заводът на компанията в Китай.
Външността на автомобила е претърпяла сериозни промени
Конвенционалната стилистика на предшественика е заменена от клиновидна форма на каросерията с подчертани обеми в областта на калниците, изострени контури на предните светлини и характерно устремена физиономия с динамично оформен преден капак.
Смелостта на дизайнерите при оформянето на външостта напълно съответства на усещането от шофирането на малкия японски палавник. Още първите километри на тестовото трасе потвърждават спортните амбиции на Mazda 2 – новият модел показва завиден потенциал в завой и изпълнява с готовност командите на прецизната кормилна уредба с електрически сервоусилвател. Отнемането на газта парира в зародиш тенденцията към недозавиване и автомобилът послушно се връща в желаната от водача траектория.
1,5-литровият двигател с мощност от 103 к. с. не може да се похали с особена пъргавина, но пък има нисък разход от 5,9 литра на 100 километра. Към средата на 2008 година гамата от задвижващи агрегати ще бъде допълнена от разработения от Ford 1,4-литов турбодизел с 68 к. с., който ще се появи на пазара паралелно с варианта на модела с две врати.Диета за симпатничния мъник
Използването на ефективни конструктивни мерки и високоякостна стомана за усилване на каросерията, както и намаляването на теглото на окачването, седалките и електрониката са довели до снижаване на общото тегло на автомобила до безпрецедентните 960 килограма – това е със 100 килограма по-малко от предходното поколение, което освен това бе и с цели четири сантиментра по-дълго. Инженерите от Mazda могат да бъдат горещо поздравени за това решение, а усилията им заслужават истинско признание в днешните времена на акселерация и свръхтегло.
Вътрешното пространство на новата Mazda 2 прави впечатление със симпатичния си стил, добрата ергономия на арматурното табло и множеството практични отделения за съхранение на дреболии. Вторият ред седалки предлага достатъчно пространство за двама пътници, но прагът на багажника е доста висок. При сгъване на задните облегалки обемът на товарния отсек се увеличава от 250 на 787 литра.Продажбите на новия модел на повечето пазари в Европа започват през месец октомври тази година, като цената на оборудван с шест въздушни възглавници и система за стабилност ESP автомобил вероятно ще бъде между 10 000 и 12 000 евро – още един силен коз в арсенала на второто издание на Mazda 2 наред с динамичното му излъчване и поведение на пътя.
Текст: Теодор Новаков
Снимки: Mazda