Какви са действителните качества на новата „двойка?
На разстояние един етаж и 84 крачки, в архива, се намира брой 22 от 1987 година, в който Герд Хак информира за наличието на „нова ситуация”: „Вече сме в нова ситуация. С модела 626 за първи път японски автомобил печели сравнителен тест на auto motor und sport.“ Поради това – и не само – при нас очакванията към всяка нова Mazda продължават да са високи и днес.
Въпреки че навигацията на Mazda 2 губи ориентация насред магистралата и ни приканва да обърнем, Mazda е намерила правилния път. Модели като 3, 6 и CX-5 са бестселъри със силен характер. И при 2 специалистите говорят с въодушевление за леката конструкция, за предимствата на двигателя с голям работен обем и за невъзможни за произнасяне принципи в японския дизайн. Към това за първи път в този клас е прибавен един head-up дисплей, предлагат се LED светлини, както и добре функционираща армада от асистенти: помощник за спазване на лентата, сигнализатор за автомобил в мъртвия ъгъл, система за аварийно спиране в града и асистент при излизане от паркинг.
По-дълга, по-широка и почти не по-тежка
Екипирана по подобен начин, „двойката” почти може да се нареди сред автомобилите в компактния клас – още повече че вече достига доскорошните им размери. Дължината на модела е пораснала с 14 сантиметра, височината – с два, междуосието – с осем. Този растеж впрочем е от полза по-скоро за пропорциите, отколкото за пасажерите. По-дългият преден капак е причина предният мост да бъде изместен с осем сантиметра напред, а предната колонка – с осем назад. Така на ниско разположената задна седалка остават само два сантиметра повече стандартно място, а зад нея – 30 литра допълнителен багажен обем. При сгъване на седалките увеличението е със 163 литра.
Така с вътрешните си размери Mazda 2 се нарежда по средата в своя клас, без да създава впечатление за особено ефективно оползотворяване на пространството. Така например по-късият Opel Corsa предлага с пет сантиметра повече стандартно място за седене отзад, а при сгъната задна облегалка поема със 170 литра повече багаж.
От друга страна, Corsa е със 130 кг по-тежка от „двойката”, която е истинско произведение на изкуството на леките конструкции. 65 процента от каросерията се състоят от високоякостни и свръхвисокоякостни стомани, които спестяват тегло и увеличават устойчивостта. Дори оборудваният с всички предлагани екстри тестов автомобил отбелязва на кантара само 1048 килограма. Вратите се затварят с ламаринен звук, седалките са с тънки тапицерии – но това са единствените дразнещи ефекти от спестяването на тегло.
Много лека, но не много икономична
Вътрешните архитекти са мебелирали Mazda 2 рационално и солидно, макар и не с прекалено висококачествени материали. Пилотът и пътникът до него седят дълбоко интегрирани в креслата си, но имат добър обзор към дългия преден капак. Под него сега стартира 1,5-литровият четирицилиндров мотор. В модифициран вариант той ни направи много добро впечатление в новия MX-5. Тук и сега атмосферният двигател е с мощност 115 к.с., което прави 9,1 килограма на конска сила. Би трябвало да върви добре.
Да, би трябвало – и наистина върви, но тестовият автомобил изостава с почти една секунда от заводските данни за ускорение от 0 до 100 км/ч. Усещането в „двойката” рядко отговаря на 115-те конски сили, като предимствата на по-мощния бензинов мотор се ограничават само до мощността, но не и до въртящия момент – версията с 90 к.с. също достига 148 Нм при 400 об./мин. Тъй като моторът набира обороти хомогенно, но без особена охота, големият атмосферен двигател се усеща като по-уморен в сравнение с някои бензинови турбомотори с по-малък работен обем. При това не е и особено икономичен (6,4 л/100 км) – въпреки високата степен на сгъстяване (14,0 : 1), директното впръскване на гориво чрез инжектори с няколко отвора и сложната старт-стоп система i-Eloop. При нея един кондензатор съхранява енергия, която при престой на светофар захранва електрическите системи – и то учудващо дълго.
Учудващо дълго се налага да чакаме и междинната тяга на висока предавка. Слабата еластичност не може да бъде компенсирана дори от прецизната шестстепенна трансмисия с „къси” предавателни числи. „Двойката” се носи по магистрала на високи обороти, като сега праволинейното движение е доста по-устойчиво. С по-голям надлъжен наклон на шенкелните болтове и по-малък ъгъл на отклонение конструкторите са успокоили движението в права посока. По-спокойна обаче е станала и водимостта, което не може да бъде променено от по-директното предавателно число на кормилния механизъм (14,7 вместо 15,0 : 1).
Остана лека, но стана мека
Сега „двойката” снове бодро по лъкатушните пътища, но вече не така еуфорично, както преди, с достатъчно обратна информация от прецизната, спокойно реагираща кормилна уредба. С увеличаване на темпото автомобилът скоро започва да се впуска в некритично и неособено зрелищно недозавиване. За тази по-мека водимост не е имало нужда от толкова стегнати настройки на ходовата част. Преди всичко късите неравности биват атакувани от „двойката” с внезапна суровост. А предните дискови и задните барабанни спирачки можеха да „коват” и по-категорично.
С особена гордост от Mazda говорят за head-up дисплея. Той е първият в малкия клас, макар и от по-простата версия, при която пред водача се повдига една плексигласова плоскост и върху нея биват прожектирани данните.
А данните за ситуацията около Mazda 2 са такива, че с увереност можем да кажем: С този модел марката е отново в играта при малките автомобили и ще се бори за успех в този силно конкурентен сегмент.
ОЦЕНКА
По-голяма, но почти не по-тежка, със системи за подпомагане, LED-светлини и съвременни инфо-развлекателни функции, „двойката” отново е сред лидерите в класа на малките автомобили. Комфортът обаче почти не се е подобрил, а водимостта е станала по-сдържана.
Каросерия
+ Обширно място отпред
Опростена ергономия
Прилична изработка
Достатъчен багажен обем
Прегледни контролни уреди
– Малко място на задната седалка
Ограничен обзор назад
Комфорт
+ Добри предни седалки
Ниско ниво на шумове
Удобно качване
– Стегнати настройки на ходовата част
Твърдо преминаване през къси неравности
Тънко тапицирана задна седалка
Двигател/силово предаване
+ Хомогенно разгръщане на мощността
Прецизна шестстепенна трансмисия
– Твърде къси предавки
Слабо междинно ускорение
Двигателят набира бавно обороти, бучене във високооборотния диапазон
Поведение на пътя
+ Сигурни маниери на пътя
Прецизна кормилна уредба
Добро сцепление
– Тромава водимост
Безопасност
+ Богат и нескъп асортимент от системи за подпомагане на водача
– Посредствено спиране и склонност към отслабване на спирачното действие
Екологичност
+ Ниско собствено тегло
Подобаващи за мощността стандартни емисии на СО2
Добре работеща старт-стоп система
– Въпреки мерките за икономии разходът в теста е около средния за класа
Разходи
+ Ниски застрахователни преми в Германия
Изгодна цена с оглед на богатото оборудване
– Много екстри се предлагат само в пакет
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ахим Хартман, Ханс-Дитер Зойферт