Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Mazda 3: Човек и машина

29.05.2019 09:56

Среща с новото издание на японския компактен модел

Компактната Mazda 3 има принос за една четвърт от продажбите на фирмата в световен мащаб. От март вече се предлага четвъртото поколение, базирано на напълно нова платформа. Какво ни носи новата техника?

Философски погледнато, ние в Европа можем да научим много от японците. Като например за придаването на сетивен характер на автомобила. При създаването на последния MX-5 Mazda заговори за “Jinba Ittai”, или единството между кон и ездач според традиционните представи на хората от Страната на изгряващото слънце. Подобни мисли веднага проникват в съзнанието на водача в момента, в който се настани на седалката зад волана на новата Mazda 3. Автомобил, който според създателите си „се управлява така интуитивно, сякаш е част от човека, който го управлява.“

За да бъде постигнато това единение, конструкторите са правили сериозни анатомични изследвания, като например как хората съумяват да ходят, без да губят баланса на изправеното тяло – с вертикално позициониран таз и S-образна форма на гръбнака. Според тази логика е оформена и седалката, в резултат от което удобството се усеща още при настаняването. Много удобно могат да бъдат настроени опората за бедрата и воланът. Цялостната ергономия е на изключително високо ниво, лостът за превключване на предавките е перфектно позициониран, дясната опора за лакът е изключително удобна и прекрасно тапицирана, ръката ляга интуитивно върху работещия с въртене и натискане регулатор за инфо-развлекателната система (естествено, с възможност за интеграция на смартфон). До него е разположен малък въртящ се бутон за звука на аудиото, чрез който със странично побутване може да се превключи следващото заглавие или станция. Mazda възприема нова тактика, при която помощта за водача се състои в това да не се отклонява вниманието му с малките полета на тъчскрийна. Апропо, екранът не е „touch sensitive“, тоест не e сензорен, и така не предизвиква отклоняване на погледа за управляване на функции. Свързаната с движението информация за водача се проектира на head-up дисплея или се показва на инструменталния панел.

Интериор, създаващ изключително усещане

Само скоростомерът е дигитален. В уредите зад волана се вижда числото, изобразяващо скоростта, и графика за настройката на темпомата. Различни функции са позиционирани върху волана, при това процесът на управлението им е лесен и интуитивен, а симпатията към източната мъдрост нараства с всеки изминат километър. Повърхностите в интериора са изчистени и създават усещане за лекота, но това също има своя цена. Бутоните за системата за предупреждение при напускане на лентата и за деактивирането на старт-стоп системата са избутани в лявата страна до волана. Човек обаче прощава подобни решения, когато е заобиколен от обстановка с преобладаващо приятни и качествени материали, облицовани повърхности и прецизна изработка, която може да се открие при доста по-скъпи премиум автомобили.
Само към задната част може да бъдат отправени забележки – поне що се касае до функционалността. Заради скосената ления на покрива само хора с височина до 1,85 м могат да се чувстват удобно, а масивните задни колони, които придават изключително самобитна визия на автомобила, намаляват обзора назад. Багажникът с висок праг пък предлага едва 351 л обем.

И тук обаче подобни дреболии бързо се забравят на фона на естетиката на задната част с нейните изваяни и стилни обли повърхности, които са в противовес на тенденцията за използване на ръбести форми. Същото е валидно и за предната част с невероятно изчистената й визия, голяма предна решетка и остро вложени LED светлини.

Комфортен, но и динамичен

В допълнение към всичко това водачът на Mazda 3 може да се наслади на приятно поведение на автомобила, който харесва завоите. Въпреки че конструкторите на Mazda са променили концепцията на задния мост, преминавайки от многозвенно окачване към торсионна греда, контактът с пътя и комфортът са на високо ниво, а шумът е доста нисък. Принос за доброто поведение има и прецизното кормилно управление.

Въпреки сериозните усилия оборудваният с мека хибридна система двулитров бензинов агрегат има малък принос за удоволствието от шофирането. Моторът е тих и работи приятно, но типично за атмосферните двигатели изисква повече обороти за динамично шофиране. Тягата при междинно ускоряване не е на нивото на съвременните турбоагрегати. Може би това ще се промени с появата през лятото на авангардния Skyactiv X с хомогенно смесообразуване и самовъзпламеняване. Той би могло в по-голяма степен да разкрие потенциала на автомобила.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

От Mazda са преосмислили много автомобилни постулати при създаването на новото поколение на компактния си модел. Резултатът може веднага да се забележи при пътуване – ергономията е превъзходна, материалите са висококачествени, сглобяването – прецизно, в интериора е тихо, управлението на функциите е лесно, окачването е на високо ниво. Това е Mazda 3, на чието управление ще се насладите. Освен това и отвън автомобилът изглежда невероятно. Остава да видим какво ще ни предложи новият двигател.

Текст: Герд Щегмайер
Снимки: Mazda

Коментари
comments powered by Disqus