Как обновеното японско комби ще се представи срещу силен противник на чужд терен
В течение на пет години Mazda 6 преживя три модернизации. Сега тя е на пазара с малки промени в дизайна, нови системи за подпомагане и преработен интериор. Дали това е достатъчно, за да се състезава успешно с Opel Insignia Sports Tourer?
Понякога в статистиките за новорегистрирани автомобили можем да открием удивителни детайли. Например че до юли тази година в Германия са продадени около пет пъти повече Opel Insignia от Mazda 6 – и по-точно, 16 282 и 3050 броя. С това тези модели заемат съответно 16-о и 152-ро място в хитлистата на продажбите. От което хората в Opel имат основания да са доста доволни.
При Mazda вероятно не е съвсем така, въпреки че с този резултат „шестицата” все пак е най-продаваният в Германия японски автомобил от средния клас. Сега, непосредствено след обновяването, тя ще участва в сравнителен тест, трети след дебюта й през 2012 г. За промените можем да съдим наред с другото и по новата предна решетка и по-строгия поглед на LED фаровете.
Може би по-важното е, че мощността на 2,2-литровия дизел Skyactiv е повишена на 184 к.с. Съответно моделът на Opel участва в теста, екипиран с двулитров дизел със 170 к.с. Впрочем Insignia се предлага и с 210-конен битурбодизел, но той се доставя само с двойно предаване.
Mazda 6 с по-богато серийно оборудване
Тъй че имаме 170 срещу 184 к.с., и в двата случая с механична предавателна кутия. Все пак и двата модела все още предлагат такава възможност – докато при много от конкурентите им в този клас върховите мотори се комбинират единствено с автоматично превключващи трансмисии. Такива могат да се поръчат и за Mazda 6 и Insignia – срещу 2100 евро допълнително при Opel и 1900 евро при Mazda.
И понеже вече говорим за допълнителни плащания – с оборудването Sports Line моделът на Mazda е малко по-скъп, въпреки че представителят на Opel разполага със също доста изобилната екипировка Business Innovation. Една Insignia Sports Tourer струва най-малко 36 255, евро, с почти 3000 евро по-малко от Mazda 6 Kombi (39 090 евро).
Тестовият автомобил дори е снабден с пакета Sports Line Plus за допълнителни 3450 евро. Освен красивата кафява кожа напа и декоративната дървесина в интериора той не предлага нищо особено полезно, затова можете да си го спестите. Защото най-важните неща от оборудването при Sports Line са налице още фабрично: 19-цолови колела, безключов достъп, аудиосистема Bose, асистент за аварийно спиране City, матрични LED светлини, като това далеч не е всичко.
Още няколко системи за подпомагане и допълнителни предложения присъстват серийно още в по-евтините версии – като например head-up дисплей, система за навигация, темпомат с регулиране на дистанцията и асистенти за спазване и за смяна на лентата. Не можем да се сетим за много изискващи доплащане екстри, с които си заслужава да бъде дооборудвано това комби – може би само с тъмночервения цвят за 900 евро като на автомобила в нашия тест.
По отношение на оборудването Insignia Sports Tourer във версията Business Innovation не е много по-зле. Автомобилът също притежава темпомат с регулиране на дистанцията и матрични LED светлини, а в допълнение кожен салон, навигация, head-up дисплей и заден капак с електрическо отваряне, какъвто не се предлага при Mazda.
Онези, които обичат икономиите, вероятно ще отдадат предпочитание на малко по-скъпата Mazda. Но не толкова заради по-богатото оборудване, а понеже изразходва средно с 0,7 л по-малко дизелово гориво на 100 километра. При днешното ниво на цените и 10 000 км пробег това преви повече от 100 евро на година. Освен това с обновяването на модела Skyactiv дизелът на Mazda е подсилен с 9 к.с. За целта агрегатът е бил преработен, като по-голямата от двете турбини вече е с променлива геометрия, а системата за впръскване има нови инжектори с много отвори.
Дизелът на Opel създава впечатление за по-равномерен ход
При шофиране това почти не се забелязва и който познава предишния модел, няма да бъде изненадан от новата Mazda 6 с големия дизел. По-високата мощност в сравнение с Opel Insignia обаче проличава от малко по-добрите динамични характеристики. При стартовото ускоряване от място до 100 км/ч и междинното от 80 до 120 км/ч Mazda се оказва с повече от половин секунда по-пъргава. Агрегатът на Opel обаче създава впечатление за по-охотно набиране на обороти и по-плавен ход – изглежда, че той работи по-тихо и по-равномерно.
И един съвет по повод на задвижването: и при двете комбита можем да препоръчаме предлаганите срещу доплащане автоматични трансмисии. При Opel с механична предавателна кутия ще ви подразни дебелият и разположен твърде назад скоростен лост, при Mazda неособено приятното е, че смяната на предавките изисква доста усилия, а усещането не е съвсем гладко. Освен това в толкова скъпи и мощни дизелови комбита с всевъзможни системи за подпомагане механичната предавателна кутия изглежда като от друго време. При модернизацията е била преработена и ходовата част на Mazda – но толкова предпазливо, че разликите с предишния модел почти не се усещат.
Като по-маневрена и активна на пътя се възприема Insignia Sports Tourer, въпреки че притежава с почти 8 сантиметра по-дълго междуосие и по-голяма с 18 сантиметра обща дължина. Моделът на Opel завива по-охотно, а кормилната му уредба е по-прецизна и по-щедра на обратна информация. Значително по-добрите времена при стандартния слалом и двете смени на лентата потвърждават субективното впечатление.
По отношение на комфорта на возене комбито на Opel също е с лека преднина, но там разликите не са така очевидни. В тази дисциплина то печели от превъзходните си седалки. Не само на първия, но и на втория ред те са по-добри, отколкото в Mazda. Тъй че Sports Tourer притежава малко повече талант за семейно комби, въпреки че за наша изненада почти не предлага повече място от значително по-малката Mazda.
В Mazda функциите се управляват по-лесно, а в Opel работят по-добре
Багажниците на двата модела са на практика еднакво големи, единствено малко по-изобилното място пред краката говори в полза на Sports Tourer. По-добро и по-лесно обаче е управлението на функциите в Mazda 6, където с въртящия се контролер в средата и от сензорния екран повечето функции могат да бъдат извикани по-бързо и по-сигурно, отколкото при Insignia.
Все пак и при Mazda има някои несъобразности. Например звуковата сигнализация при паркиране може да бъде изключена с натискане на бутон, но тогава си остава така дори след следващо стартиране. А функцията за задържане на ръчната спирачка, макар и включена, постоянно отказва да работи. Досада предизвикват и някои от системите за подпомагане, като например активният асистент за спазване на лентата, който се намесва в управлението твърде късно и грубо. Или пък head-up дисплеят, чийто прожекционен прозорец се отразява прекалено ярко в челното стъкло, особено при шофиране през нощта.
Всичко това при Opel функционира малко по-гладко – тук повече дразнят отчасти хаотичната структура на менютата и лошият обзор на голямата каросерия. Въпреки това в края на този сравнителен тест моделът от Рюселсхайм се оказва със значителна преднина. Тъй че има голям шанс и в края на годината той да е с доста места пред Mazda в статистиката за продажбите.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт