Първи тест на най-новия модел на японския производител
Ако трябва да отговорим на нееднократно задавания въпрос защо този модел всъщност не се нарича CX-4, ще бъдем кратки и ясни – защото японската компания вече продава продукт с такова означение, който е специално създаден с оглед на нуждите и спецификите на китайския пазар. Иначе в своята същност най-новото предложение на Mazda се позиционира между CX-3 и CX-5 и е базиран на последното издание на компактния модел 3. У нас цената започва от 45 980 лева за базовия бензинов модел с предно задвижване, дизелът започва от 49 980 лева, а най-достъпното изпълнение, задвижвано от революционния двигател Skyactiv X, стартира от 52 980 лева. За автомобил с двойно предаване цените започват от 52 980 лева за базовия мотор, от 59 980 лева за версията Skyactiv X и от 56 980 лева за дизеловото изпълнение.
В сравнение със своя технологичен дериват Mazda 3, кросоувърът CX-30 притежава отчетливо по-висока линия на покрива, а това от своя страна осигурява повече място за главите на пасажерите, заемащи място на втория ред седалки. Трябва да се отбележи, че мястото отпред в CX-30 също е осезаемо повече, отколкото в „тройката“.
Отличен обзор във всички посоки и впечатляваща ергономия
Седалките са със седем милиметра увеличена дълбочина спрямо тези на Mazda 3, като едновременно с това са с цели четири сантиметра по-високо разположени. Налице са широки възможности по отношение на регулирането във вертикална посока, а пространството нагоре осигурява голям диапазон, в който всеки може да избере подходяща позиция. От Mazda са особено горди с ергономията и стандартната функция за регулиране по наклон на задните облегалки, както и с изключително прецизната анатомична опора на таза. Вероятно има безброй начини да опишем начина, по който от Mazda са подходили към проектирането и обзавеждането не интериора, но най-важен е крайният резултат – в този автомобил човек седи удобно и се чувства наистина приятно.
На практика разликите с вътрешността на Mazda 3, с изключение на споменатата вече промяна във височината на седене, са по-скоро малобройни – изгледът към предната част е идентичен, кожените тапицерии са идентични с тези на „тройката“, екранът на инфо-развлекателната система е високо разположен, а самата инфо-развлекателна система се управлява посредством разположен на централната конзола въртящ и натискащ се регулатор. В това има сериозна доза смисъл и говори красноречиво за педантичността, с която от Mazda подхождат към ергономията. Товарното отделение от своя страна има номинален обем от 430 литра.
Отличен дизел и големи очаквания към новия Skyactiv G
Колегите от Honda и Toyota може и да анатемосват дизела, но Mazda си има свое мнение по въпроса и то не съвпада с тяхното. Конкретно изпробваният екземпляр се задвижва от 1,8-литров турбодизелов агрегат с променлива геометрия на турбокомпресора и мощност 116 конски сили. На оборудваната с шестстепенна автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент машина са й необходими 12,6 секунди, за да ускори автомобила до 100 километра в час. Автоматикът определено не кара CX-30 да изглежда тромав – турбокомпресорът реагира изключително бързо, а максималният въртящ момент от 270 Нм осигурява впечатляваща теглителна сила . Моторът е спокоен и подходящ за шофиране в ежедневието, а според данните по NEDC изразходва 5,0 л/100 км (4,4 с механична трансмисия).
Сменяме модела с такъв, задвижван от бензинов двигател – без турбопълнене и с мощност 122 к.с. Неособено висока стойност за базов мотор, но напълно в рамките на допустимото. Пъргавината не е сред основните му приоритети, дори когато достигне максималния си въртящ момент при неособено ниските (но типични за този вид агрегати) 4000 об./мин.
Дизелът се представя като извънредно подходящо решение за CX-30, а ако не държите непременно на автоматична трансмисия, можете и да си я спестите. Механичната създава удоволствие по свой автентичен начин – лостът за превключване има къс ход и заема позициите си с изключителна прецизност. Въобще може да се каже, че ритуалът по смяна на предавките създава невероятно удоволствие и е добре да помислите добре, преди да го елиминирате. Напълно очаквано, очакванията към версията, задвижвана от подробно описания в настоящия брой на списание auto motor und sport България Skyactiv X са изключително високи – очаква се авангардният двулитров агрегат със 180 к.с. да се превърне в един от сериозните козове на модела и при първа възможност поемаме ангажимента да ви запознаем в детайли с това как се представя той в Mazda CX-30.
CX-30 определено има потенциал и за по-мощни агрегати, защото от Mazda са компенсирали по особено ефективен начине по-високия център на тежестта посредством модифицирани настройки на на ходовата част, включващи по-масивни стабилизиращи щанги и по-стегнати пружини. Автомобилът следва безпогрешно командите на кормилното управление по забележително прецизен начин.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
CX-30 по забележителен начин съчетава чудесен комфорт при пътуване, динамична управляемост, хармоничен дизайн и чудесно изпълнен от ергономична гледна точка интериор. Това не е просто повдигната версия на Mazda 3 с допълнителни защитни облицовки, а един впечатляващ самостоен автомобил, който въпреки това изисква минимално доплащане. Несъмнено възможността моделът да бъде поръчан с революционния задвижващ агрегат Skyactiv X е още един сериозен коз в полза на CX-30.
Текст: Божан Бошнаков, Томас Хелманциг