Първи впечатления от второто издание на бестселъра на японската марка
Появилият се на пазара през 2012 г. CX-5 беше първият модел на Mazda, който ни накара да заговорим с понятия като KODO дизайн и SKYACTIV технологии. Оттогава насам този новаторски в много отношения автомобил е намерил над милион и половина купувачи в 120 страни и на него се падат около една четвърт от продажбите на японската марка. В унисон с нарастващото търсене на SUV модели на някои пазари той дори засенчва красивата и също много успешна Mazda 6.
В този ред на мисли смяната на един толкова добре продаващ се модел може да изглежда преждевременна, но тя отговаря на стремежа на стратезите на марката да се задържат възможно най-дълго на гребена на вълната, а това предполага постоянно осъвременяване, особено в областта на системите за подпомагане, където прогресът изпреварва обичайния цикъл на обновяване. Същевременно личи желание успешно наложилият се образ да не бъде нарушаван с прекалено дръзки промени. Новият CX-5 продължава да е лесно разпознаваем, но дизайнът му е станал с една нотка по-агресивен, без да се впуска в стилистичните експерименти на други японци, сякаш дошли от света на видеоигрите.
Новата мрежеста радиаторна решетка с голямо лого на Mazda в съчетание с присвитите LED светлини придава на автомобила малко по-хищно изражение, което е съпроводено и с подобрена аеродинамика. Отново най-впечатляващ е специалният червен лак, еволюция на досегашния Soul Red Metallic с увеличена яркост и дълбочина и название Soul Red Crystal. Всичко идва да подскаже, че и с дизайна на второто си поколение CX-5 е останал верен на принципа KODO – „Духът на движението”.
Интериорът ни изненадва приятно със значително по-добро качество на материалите, с по-меки пластмаси и седалки с по-добра опора за бедрата. В оборудването на тестовия автомобил е включен „истински” head-up дисплей, който прожектира информацията на челното стъкло, а не както досега върху плексигласово екранче. Облегалката на задната седалка вече е с променлив наклон, а капакът на багажника се отваря и затваря с електрически механизъм. По отношение на багажния обем практически няма промени – той е 506 л в нормално положение и до 1620 л със сгънати задни облегалки.
След стартирането на двигателя и първите километри впечатление прави значително по-добрата акустична изолация на CX-5. В това отношение предишният модел търпеше критики и още при първия фейслифт бяха внесени известни подобрения. Сега шумът от двигателя, гумите и вятъра се чува далеч по-слабо, каросерията се възприема като по-солидна и всичко това, в съчетание с подобреното качество в интериора, създава усещане за еволюция към по-висока класа.
Изобщо, когато говорим за новия CX-5, често си служим с понятието „еволюция” – което в крайна сметка е нормално, след като става дума за ново издание на един изключително успешен модел. Тук конструкторите и стратезите на Mazda са проявили необходимия здрав разум, а защо не и малко японска мъдрост, въздържайки се от самоцелни промени. Така например ходовата част е усъвършенствана внимателно и с усет, в резултат на което окачването поема неравностите и вози значително по-комфортно, а кормилната уредба работи все така прецизно и с добра обратна връзка. За добрия комфорт на движение допринася и системата G-Vectoring Control, серийна за всички нива. Когато завъртите волана, за да насочите автомобила в завой, системата леко намалява за момент количеството впръсквано гориво, а с това и предавания към предния мост въртящ момент. Така натискът върху моста се увеличава и колелата поемат по-стабилно в желаната посока. На практика тези намеси се възприемат като приятно плавно и точно управление, особено в поредици от завои.
При двигателите еволюцията е засегнала единствено 2,5-литровия атмосферен бензинов агрегат, чиято мощност сега е 194 к.с. От Mazda продължават да се придържат към идеята за бензинови мотори с висока степен на сгъстяване и без турбопълнене, но са взели мерки за намаляване на разхода, като са въвели система за изключване на два от цилиндрите. Впрочем на американския пазар политиката е друга – новата Mazda СХ-9 е с 2,5-литров турбомотор с 250 к.с., което в сравнение с предишния 3,7-литров атмосферен V6 агрегат си е чист даунсайзинг.
По-малкият, двулитров, бензинов мотор (165 к.с. с предно, 160 к.с. с двойно предаване) и двата 2,2-литрови дизела (150 и 175 к.с.) са останали непроменени, което в крайна сметка е добре. Познатите агрегати със самовъзпламеняване работят равномерно и тихо, теглят приятно, набират обороти охотно и са почти идеални за SUV модел с такива размери. Механичната предавателна кутия с къс ход на лоста също допринася за удоволствието от шофирането – толкова, че лично ние бихме си спестили трите или четирите хиляди лева за шестстепенния автоматик.
Всъщност последното невинаги е възможно. Политиката на Mazda е да комбинира определени функции и екстри с различните нива на оборудване, а свободно се поръчват само металикът (980 лв.), навигационната система (1380 лв.), панорамният люк (1680 лв.), алармената система, светлата кожа и стелките.
Новостите, засягащи главно сигурността, се предлагат от различни нива на оборудване. Например асистентът за аварийно спиране при скорост до 80 км/ч е налице от Challenge нагоре, асистентът за смяна на лентата, индикаторът за трафик зад автомобила при излизане от паркинг и задържането на спирачката до подаване на газ – от Revolution, новите матрични LED светлини с 12 сегмента за избягване на заслепяването и режим за магистрали, активният асистент за спазване на лентата и разпознаването на умора у водача – от Evolution, а адаптивният темпомат с регулиране на дистанцията и функция за движение в задръствания (в комбинация с автоматична трансмисия) – в Ultimate.
Освен това 2,5-литровата бензинова версия се предлага единствено с автоматична трансмисия, двойно предаване и най-високото ниво Ultimate – очевидно в Mazda гледат на нея като на модел за елитни купувачи. По сходен начин стоят нещата и при по-мощния от двата дизела – той може да се поръча също само с двойно предаване и с оборудване Ultimate (с механична или автоматична трансмисия) или Evolution (само с автоматик).
Тази политика в областта на цените и оборудването може да изглежда консервативна, но работата с пакети позволява на клиентите в Европа да получат един автомобил, произведен в далечна Япония при високи стандарти за качество, срещу сравнително умерена цена.
Действително, можем само да се радваме, че всички споменати подобрения и нововъведения във второто поколение на Mazda СХ-5 почти не са довели до поскъпване спрямо предишния модел. Това е още една добра страна на еволюцията – тя не предполага резки скокове, включително и при цените.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
CX-5 е придобил по-характерна физиономия, по-качествен интериор, станал е по-тих и по-комфортен. Същевременно е запазил добрата си управляемост, а системите за подпомагане на водача са на съвсем съвременно ниво.
Текст: Владимир Абазов