На Японското изложение за мобилност Mazda показва компактния спортен автомобил на бъдещето. Електрическият модел с ванкелов мотор за удължаване на пробега може да бъде следващият MX-5.
Mazda продължава да работи върху спортен автомобил с ванкелов двигател. Но той вероятно няма да бъде точно такъв, за какъвто феновете мечтаят. Концептуалният автомобил Iconic SP, представен на Японското изложение за мобилност, разчита на архитектура с електрическо задвижване, като използва ванкелов двигател само като удължител на пробега.
Щандът на Mazda на Japan Mobility Show е изцяло фокусиран върху легендарния роудстър MX-5 – с модели от всички поколения, миниатюрни варианти за каране и обновената актуална ND версия. В този контекст Iconic SP на практика се възприема като наследник на MX-5.
Две врати и увеличени размери
С фиксирания си покрив Mazda Iconic SP очевидно е купе. Вратите, които се отварят напред и нагоре, са ефектни. Само с няколко щриха обаче концептуалният модел може да бъде трансформирана в роудстър. Освен това Iconic SP не е напълно нов. Автомобилът с две врати вече прелетя като виртуална студия през шоупрограмата, съпътстваща представянето на бъдещата стратегия на Mazda през декември 2022 г. При актуалния шоукар, изглежда, не се е променило нищо с изключение на цвета. Но сега има някои конкретни ключови данни. С дължина 4,18 м, широчина 1,85 м и височина 1,15 м Mazda Iconic SP е с един клас над сегашния MX-5. По отношение на междуосието също отчетливо го превъзхожда с 2590 към 2310 милиметра. Същото се отнася и за теглото. Iconic SP тежи 1450 килограма; максималното тегло на сегашния MX-5 е малко под 1200 килограма. Mazda посочва разпределение на теглото в съотношение 50:50.
С мощност 272 кВт и ванкелова подкрепа
Под елегантно оформената каросерия с дълъг и нисък преден капак се крие концепция за електрическо задвижване, която вече познаваме от Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV. Там електромотор с мощност 125 кВт (170 к.с.) привежда в движение предните колела; в MX-5 откриваме електромотора на задния мост. Енергията се осигурява от батерия с капацитет 17,8 кВтч. За да се компенсира доста скромният енергиен запас, в действие влиза ванкеловият двигател. Еднороторният мотор, наречен 8C, е с обем на камерата 830 куб. см, мощност 75 к.с. и 117 Нм въртящ момент. Той задвижва единствено генератор, който на свой ред зарежда батерията. В MX-30 това е достатъчно за пробег до 680 км.
От Mazda подчертават, че това задвижване може да бъде мащабирано в широк диапазон. Така че има още потенциал за един спортен автомобил. Като пример може да се посочи, че показаният на изложението екземпляр е оборудван с двуроторна версия, разположена централно пред пътниците. Електрическият двигател на Iconic SP е с мощност 272 кВт, което се равнява на солидните 370 к.с. Освен това ванкеловият мотор може да работи с различни горива – включително водород или други климатично неутрални течни горива.
Снимки: Mazda