Mazda представя MX-30 като plug-in хибрид с много специална технология. Автомобилът е електрически, а ванкелов двигател доставя ток за удължаване на пробега.
Автомобилното изложение в Брюксел (14-22 януари 2023 г.) ще види дебюта на MX-30 R-EV, с който Mazda връща ванкеловия двигател (в САЩ и Европа) – макар и не по начина, по който феновете на роторните агрегати биха искали. Компактен роторен мотор е проектиран да осигури по-дълъг пробег на хибридната версия на електрическия кросоувър MX-30. Всъщност досега това беше основен повод за критика към компактния SUV без опция за задвижване на четирите колела, който е близък роднина на с CX-30.
Ванкелов мотор, проектиран изцяло наново
За MX-30 хората от Mazda разчитат на специално конструиран еднороторен ванкелов двигател. Машината е с обем на камерата 830 см3 и осигурява максимална мощност от 55 кВт/75 к.с. Компресията на новия мотор е със сравнително високо съотношение от 11,9:1, горивото се подава чрез директно впръскване на бензина. С рециркулация на отработилите газове, катализатор и филтър за частици агрегатът покрива най-строгия в момента стандарт за емисии на отработили газове – Euro 6d-ISC-FCM.
Две сърца: Електрическият мотор получава ванкелово другарче.
Интерес буди не само удължителят на пробега с екзотичната ванкелова технология, но и електрическата част. Изненадващо е например, че Mazda е дала на хибридния модел електромотор, доста по-мощен от използвания в изцяло електрическия MX-30 EV. Агрегатът има мощност от 125 кВт/170 к.с. – с 20 кВт повече от тяговата машина на MX 30. Максималният въртящ момент е 260 нютонметра. Максималната скорост е ограничена на 140 км/ч. SUV моделът ускорява от място до 100 км/ч за 9,1 секунди. За захранване на електрическия мотор е налична литиево-йонна батерия с капацитет 17,8 кВтч, което отговаря точно на половината от акумулатора на MX-30 EV.
При този размер на батерията Mazda заявява електрически пробег до 85 километра, което трябва да е напълно достатъчно за обичайните всекидневни маршрути и е в горния край на диапазона при съвременните plug-in хибриди. При чисто градско шофиране пробегът по WLTP е 110 км
Разходът на дълги разстояния не се споменава
Ако предприемете по-дълго пътуване, не е нужно да се притеснявате за заети бързозарядни станции или дълги паузи за зареждане – тогава ванкеловият двигател се задейства и захранва електрическия мотор с тягов ток. Резервоарът за бензин има капацитет 50 литра и според Mazda максималният пробег, комбиниран от електрическия мотор и двигателя с вътрешно горене, е "повече от 600 километра" – но за разлика от електрическия автомобил пътуването може да продължи след няколко минути на бензоколонката. Въпреки че Mazda не уточнява консумацията в бензинов режим, в теоретичния случай на идеалния пробег от 85 км с батерия разходът няма да е съвсем нисък, ако капацитетът на резервоара от 50 литра е достатъчен само за 515 километра с двигател с вътрешно горене.
При по-дълги пътувания двигателят с вътрешно горене премахва страха от късия пробег.
Ванкелът може да работи и с водород
Дори ако бензиностанциите изчезнат поради изоставяне на изкопаемите горива, това няма непременно да е краят за концепцията на Mazda. Защото японците смятат, че „двигателят с въртящи се бутала“, базиран на принципа на Ванкел, може да работи с различни видове гориво. Това означава, че освен бензин или дизел, може да изгаря пропан-бутан или природен газ – или пък чист водород. За разлика от конвенционалните четиритактови двигатели той няма части като например свободно висящи клапани, които биха могли да бъдат повредени от високите температури при изгарянето на водорода. Недостатъкът на мотора с въртящи се бутала, който възниква по време на изгарянето на течни горива поради мъртвите пространства в джобовете на горивната камера, също е без значение в случая на изключително бързото и цялостно изгаряне на водород.