Среща между две поколения на модела, възродил идеята за класически роудстър
Направо не е за вярване колко бързо лети времето – вече изминаха 30 години, откакто Mazda обогати света на класическите роудстъри – и оттогава марката остава вярна на традиционната рецепта. Едно пътуване с първото и второто поколение на модела.
Този материал задължително трябва да започне с поздравления към Mazda. Поздравяваме ги и им благодарим за грандиозната идея преди 30 години да възродят една автомобилна категория, която още тогава се смята за изчезнала. Истината е, че самата рецепта, състояща се от енергичен двигател, задно предаване и ниско тегло, е прекомерно гениална, за да потъне в забвение, но за съжаление, в края на 80-те модели като Triumph Spitfire, MGB или Lotus Elan – всички тези легенди, вече са част от миналото. И не щеш ли, на 10 февруари 1989 година Mazda представя в Щатите модела Miata. Само година по-късно роудстърът пристига в Европа под името MX-5. И да, малкият спортен автомобил с повдигащи се фарове отпред се превръща в сензация. Особено в САЩ, където кабриолетите традиционно се радват на голяма популярност. Но е факт, че автомобилът бързо се издига до култ и в европейските държави. И сякаш за да натрие носовете на конкурентите, показвайки им какво са пропускали през годините, Mazda продава общо 431 506 екземпляра от първото поколение на модела NA до 1998 година. Това е истинско възкресение на класическия роудстър – заслугата е изцяло на японската марка.
Жизнерадостен четирицилиндров двигател
На въпроса дали MX-5 – ако се абстрахираме от пазарните му успехи – има потенциал да бъде възприеман като класика в света на роудстърите, Матиас Рьозе от Битигхайм-Бисинген отговаря с искрен смях: „Но разбира се!“ Той ни предоставя възможност за пробно шофиране с неговия син MX-5, произведен през 1991 г. Въпросният господин оценява по достойнство факта, че NA се ограничава единствено до най-необходимото, поради което в кабината разполага всичко на всичко със скоростомер, оборотомер, три малки кръгли контролни прибора, лостчета зад волана и два регулатора за вентилацията и отоплението. И толкова. Покривът, съвсем естествено, се задвижва ръчно, като ако процедурата ви отнема повече от пет секунди, то определено това не е вашият автомобил.
Време е да покараме по шосе със завои – мястото, където тази машина буквално оживява. 1,6-литровият четирицилиндров двигател има приятен гърлен тембър, като мощността на издръжливия мотор с два разпределителни вала е 115 к.с. и се разгръща още веднага след празния ход почти толкова спонтанно, колкото, да речем, навремето го правеше MGB. Дясната ръка се пресяга към свръхкъсия скоростен лост, всяка следваща предавка се включва с фантастична точност и под съпровода на разкошно прищракване. Опитвате се да откриете скоростен лост с по-къс ход от този в MX-5? Търсенето ви ще бъде безкрайно дълго и трудно, гарантираме ви…
Завой след завой – вятърът свисти от всички ъгли на кокпита. Така трябва да се усеща един роудстър. По недобре поддържани пътища спортното окачване кара автомобила да подскача ведро, а човек бързо си припомня, че седи почти на земята – но затова пък в завоите MX-5 се държи по направо виртуозен начин. А и това невероятно директно управление – просто мечта! Достатъчно е просто да отведете малкия роудстър до точката, от която желаете да атакувате поредния завой – оттам насетне всичко се случва с почти магична точност. А за края на деня ви обещаваме, че дори няма да помните как отначало сте се смели пренебрежително на мощността от „само” 115 к.с.
Нека не забравяме, че собственото тегло на NA е всичко на всички 955 килограма, така че мощността му е напълно достатъчна за постигане на време от 8,8 секунди за спринта от място до 100 километра в час. Да, много други автомобили са по-мощни и по-бързи, но голямата част от тях никога не успяват дори да се доближат до въодушевлението, което предизвиква MX-5 при всяка смяна на посоката на движение. Друг модел, който да носи толкова радост от спортното шофиране срещу съпоставим бюджет? Матиас Рьозе не се сеща за такъв – ние също.
Повече комфорт, но и повече тегло.
Бадемовидни светлини на мястото на повдигащите се фарове – когато Mazda представи основно преработеното поколение на модела през 1998 година, феновете първоначално бяха леко резервирани по отношение на дизайна. Генерацията с индекс NB стана по-заоблена, а и по-практична от преди: обемът на багажника е увеличен с 20 литра, вместимостта на жабката пред пасажера е нараснала с два литра. Новост са също стъкленият заден прозорец с подгряване и опцията за поръчване на ветробран. Фейслифтът от 2000 година направи роудстъра още по-объл (индекс NB-FL), но истински важното се състои във факта, че в Mazda бяха достатъчно далновидни по никакъв начин да не пипат основната философия на модела. „Със задно предаване и ниско тегло MX-5 си остава автомобил за удоволствие“, казва Хергиз Абазай от Калв, говорейки за своя автомобил от 2005 година – в цвят mystic зелено и в специално изпълнение Impuls. На пръв поглед под предния капак всъщност се забелязва регрес: 1,6-литровият мотор на NB разполага със 110 к.с., тоест с пет конски сили по-малко от предшественика, а теглото е увеличено със 100 кг. Клиентите обаче могат да изберат и 1,9-литров двигател със 146 к.с. Интериорът вече предлага модерни глезотии, като климатик, фронтални въздушни възглавници и подгряване на седалките, но иначе подредбата на инструментите, ниската позиция на седене и суперкъсият скоростен лост са абсолютно непроменени. При поглед напред обаче се създава напълно ново усещане – от перспективата на водача лишената от повдигащи се фарове предна част изглежда значително по-зряло спрямо предшественика.
Все още див по характер
Отново излизаме на пътя. NB се справя значително по-умело с неравностите по настилката, праволинейното движение също се усеща значително по-стабилно при директно сравнение. Което изобщо не означава, че роудстърът е станал по някакъв начин мекушав. Моторът звучи все така жизнерадостно, вятър в косите никога не липсва, а в завоите машината продължава да показва характера на див бунтар, който именно я прави толкова ценна и неповторима.
Заключение
Направо ни се иска да кажем на Mazda: „Направили сте всичко точно както трябва – благодарим ви!“. С първото поколение NA светът отново получи класически роудстър на постижима цена, а с новото издание (NB) тази великолепна философия продължи да се експлоатира успешно чак до 2005 година. А най-хубавото е, че следващата генерация NC, а и актуалното поколение ND показват нагледно, че тази страхотна история все още е далеч от своя край.
Историята продължава: през 2006 година идва третото поколение
Естествено, в Mazda прекрасно разбират колко ценен жребец имат в своята конюшня: след 290 123 продадени бройки от генерацията NB през 2005 година идва време за появата на ново издание на обичания по цял свят роудстър. Със своите издути калници и широка следа NC изглежда още по-атлетично от своя предшественик, а за задвижването отговарят 1,6-литров мотор със 126 к.с. или двулитрова машина със 160 к.с. Според маркетинг специалиста на Motor Klassik Свен Дамсон именно въпросната топверсия най-добре съчетава пригоденост за всекидневна употреба с удоволствие на пътя. За десет години от третото поколение на MX-5 са продадени 214 050 екземпляра. А през 2016 година от конвейера слезе милионният MX-5. Шапки долу!
Текст: Михаел Шрьодер
Снимки: Артуро Ривас