Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Mazda MX-5 RF: Укротяване на опърничавия

13.10.2017 09:12

Зад волана на култовия роудстър с подвижен твърд покрив тип тарга

Mazda MX-5 в момента се радва на уникална сама по себе си позиция на пазара. Просто защото конкурентите му вече ги няма. Единственият автомобил, който е позициониран в неговата ценова категория и има практически почти идентична философия от технологична гледна точка, е... Fiat 124, който е технологичен близнак на малкия японски спортист. Оттам насетне всички останали роудстъри на пазара или са по-големи, или са по-скъпи, или са по-тежки, или и трите накуп. Или пък се продават под формата на комплект за самостоятелно сглобяване, съответно попадат в графата "екзотики за ентусиасти".

Явление в съвременното автомобилостроене

А Mazda MX-5 очевидно не възнамерява да се отказва от своята изконна философия: да бъде малка, лека, чевръста, директна, пъргава и най-важното - истински автомобил за шофиране. И ако някой си е мислел, че пускането в продажба на версия, която вместо суперлекия текстилен гюрук има твърд сгъваем покрив, ще превърне този класически роудстър с пуритански дух в разглезен автомобил за перчене по улиците, е тънел в дълбоко заблуждение. Всъщност тези опасения се разсеяха още при появата на подобен модел на базата на предишното поколение на MX-5, но RF още повече затвърждава тезата, че твърдият покрив не пречи на общата концепция на култовия модел.

Сега автомобилът вместо с традиционен електрически задвижван метален покрив разполага с твърде интересна конструкция, която го превръща по-скоро в тарга, отколкото в "нормален" роудстър. Специално в стилистично отношение това се оказва същински удар в десетката - както с отворен, така и със затворен покрив автомобилът изглежда изключително добре и се откроява с ексцентричност, която още повече го доближава до добрите стари британски роудстъри от близкото и недотам близкото минало. Специално погледнат в три четвърти отзад, моделът може да се похвали с осанка, на която биха завидели именити атлети с неколкократно по-висока цена. Друга добра новина е, че обемът на багажника от 127 литра остава непроменен при отваряне на покрива, а най-добрата идва от факта, че увеличаването на теглото спрямо текстилния гюрук се равнява на абсолютно пренебрежимите 40 килограма.

1100 кг, 160 к.с. и задно предаване - очаквано добра комбинация

Още преди да сте потеглили с този автомобил, вече сте наясно с две основни неща. Първото е, че ако смятате това да бъде ваш основен автомобил, идеята не е блестяща - багажното отделение е скромно, кокпитът е доста тесен, особено за хора с висок ръст или по-едро телосложение, а места за предмети в него почти напълно липсват. Второто е, че това е истинска машина за каране, която гарантирано ще ви носи радост с всеки изминат километър. Защото MX-5 е нагледно доказателство, че при наличие на подходяща за спортно шофиране компановка и достатъчно прецизна настройка на ходовата част и кормилната уредба, човек може да получи изключително удоволствие от шофирането дори "само" със 160 конски сили и 200 нютонметра, доставяни от 2,0-литров мотор с атмосферно пълнене. Директният, но не излишно "остър" волан буквално чете мислите на водача, а стегнатото окачване позволява изключително динамично поведение при всяка смяна на посоката на движение. За откровена изненада на автора на тези редове, дори шестстепенната трансмисия, с която беше оборудван тестовия екземпляр, подхожда изключително добре на първичната природа на MX-5 RF, прибавяйки солидна доза комфорт при шофиране в градски условия, без обаче да разводнява усещането от шофирането.

Фактът, че класическите похвати в автомобилостроенето все още са по-ефективни от изкуствено привнесените тенденции, продуктивани от политически решения със съмнителна далновидност, личи и от едно друго доста красноречиво обстоятелство - дори при откровено спортен стил на каране, разходът на гориво запазва стойности от малко над шест литра на сто километра. Без даунсайзинг, без хибридна система и т.н. Понякога старите рецепти си остават най-добрите - както по отношение на ефективността, така и що се отнася до удовлетворението, което носят на човек.

Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Mazda

Коментари
comments powered by Disqus