Тест на новото издание на култовия роудстър
Как си представяте материалното изражение на един тон собствено тегло, когато става дума за автомобил? Преди години подобна стойност не беше чужда за редица представители на автомобилостроенето – включително и за такива със съвсем не скромни размери. Днес обаче това е тегло, което сме свикнали да срещаме единствено при някои малки градски модели – при това предимно сред по-дребните и по-спартански обзаведените от тях. Както и при някои аскетични компактни спортни модели, при динамиката означава всичко, а комфортът – ако не съвсем нищо, то поне нищо наистина съществено.
Но да си дойдем на думата – когато Mazda MX-5 дойде при нас за подробни измервания на най-разнообразни показатели, резултатът от качването на автомобила на кантара първоначално ни изглеждаше почти невероятен. Оцветените в антрацитен цвят цифри на измервателната апаратура показаха кратко и ясно следната стойност: 1005 килограма. Трудно е за вярване, но е факт – и то при положение, че от Mazda не са прибягвали към употребата на свръхскъпи леки материали като карбон например, тъй като цената на една MX-5 трябва да се задържи в разумни граници – това правило важи в пълна сила и при най-новото, четвърто поред издание на модела.
Разумна цена, която си заслужава всяка стотинка
Цената на новия модел започва от около 40 000 лева, а тестовият екземпляр във версия Exclusive с някои допълнителни опции като например навигационна система струва малко над 50 000 лева. Което всъщност прави цена от малко над 50 лева на килограм собствено тегло. Направо скромна цена за истински спортен автомобил, която при товма MX-5 си заслужава до последната стотинка. Всъщност този роудстър се отблагодарява за цената си с всеки изминат метър и това не е ни най-малко преувеличено или украсено. Звучи ви като някакъв вид вълшебство? Всъщност не – просто една гениална с простотата си класическа рецепта за удоволствие на четири колела, талантливо и солидно изпълнена със средствата на модерните автомобилни технологии.
Да вземем например четирицилиндровият двигател с директно впръскване на горивото в цилиндрите, който сам по себе си представлява най-обикновен агрегат от едросерийното производство. Обикновен, но се съвсем, защото той може с лекота да достига до 7500 завъртания на коляновия вал в минута. Това е възможно благорадение на сериозните модификации по всмукателния и изпускателния колектор. 1,5-литровата машина реагира с готовност дори при най-леката промяна в положението на педала на газта, набира обороти с изключителна лекота, а над 5000 об./мин се усеща допълнителен подем. При достигане на около 7000 об./мин идва време да превключим на втора предавка. Боравенето със скоростния лост само по себе си е истинска наслада за водача – ходът му е съвсем къс, а прецизността при превключване е просто удивителна. Тъкмо минаваме на трета предавка и вече прекрачваме отметката от сто километра в час. Класическият спринт от място до 100 км/ч се изпълнява за 8,3 секунди – точно толкова, колкото обещават и заводските данни. Въобще това е една от най-силните качества на MX-5: тя по съвсем естествен начин доказва, че обещанията на нейните създатели не са напразни. Вярно, според данните на производителя моделът би трябвало да тежи 975 кг, само че тази стойност се отнася до най-базовия възможен вариант. Между другото, предшественикът с 1,8-литров мотор тежи точно 1121 кг.
От Mazda твърдят също така, че не е нужно човек да спира, за да отвори или затвори гюрука. Абсолютно вярно. Боравенето с мекия покрив е изключително просто – той може да бъде отворен или съответно затворен с едно съвсем просто движение. Когато е затворен обаче, в купето на високия едва 1,23 метра роудстър на Mazda обстановката става, нека така се изразим, малко интимна. Обективно погледнато, обсегът на регулиране на предните седалки е предостатъчно голям, поради което намирането на удобна позиция не е проблем за хора с всякакъв ръст – единствено на персони с ръст над 1,80 метра мястото във височина може да им се стори в определена степен ограничено. Налице е и една характерна особеност – воланът не може да се регулира в дълбочина, тъй като конструкторите на автомобила са сметнали, че наличието на подобно решение само излишно би увеличила теглото.
Много по-съществен от подобни подробности е талантът на Mazda да доставя такова удоволствие на водача и спътника му, че те за секунди забравят за неговите дребни практически недостатъци. Е, малкият роудстър може и да не се държи на пътя чак като Lotus Elise да речем, тъй като накланянето на каросерията не е силно, но все пак е осезаемо. В сравнение с почти всички останали възможни представители на компактните роудстъри обаче, МХ-5 се представя дори повече от добре със своята изключително пъргава водимост и жизнерадостното поведение на задницата, което е изключително тонизиращо, но не и опасно – първо защото автомобилът не е супермощен, за да бъде драматичен, и второ, понеже електронната система за стабилност се намесва ефективно и своевременно, преди нещата да са загрубели.
MX-5: усещане за свобода по японски маниер
При по-провокативен стил на шофиране МХ-5 дори е способен да се движи с контролирано занасяне на задната част по подобие на расовите спортни автомобили. Това може и да е типично за един лек и малък спортен модел със задно задвижване, само че моделите с подобна философия днес са толкова малко, че подобно поведение се усеща като глътка свежест в еднообразния пейзаж на съвременния автомобилен свят. Този автомобил веизменно се усеща по-бърз, отколкото е в действителност, и точно в това е част от чара му – при МХ-5 радостта от управлението започва още с излизането от подземния гараж. Автомобилът може и да не е супермощен, но заради ниското тегло двигателят реагира моментално и при най-лекото подаване на газ, ускорението създава автентично спортно усещане, а превключването на предавките е очарователен извор на удовлетворение. И, не на последно място, разходът на гориво в теста отчете едва 6,5 литра на сто километра. Впечатляващо!
МХ-5 е автомобил, който няма за цел да бъде съвършен във всичко – той е съвършен точно в това, за което е предназначен. Толкова много радост от шофирането на толкова ниска цена към момента не е в състояние да предложи никой друг. Респект, Mazda!
Текст: Йенс Драле, Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Mazda MX-5 Skyactiv-G 131
Моля? Един малък двуместен роудстър да получи максималната възможна оценка от пет звезди?! Да, при това абсолютно заслужено! МХ-5 заслужава това признание дори само заради факта, че се осмелява да бъде точно такъв, какъвто трябва да бъде. А също и защото е един необикновено чевръст, прекрасен за шофиране автомобил – при това е и икономичен. Един наистина забележителен автомобил, който доставя огромно удоволствие и на практика не си позволява никакви сериозни слабости.
Каросерия
+ Ниско собствено тегло
Спортно ниска позиция на седене
Достатъчно обемен багажник
Устойчива на усукване каросерия
Добър обзор от мястото на водача
Интуитивна ергономия
– Отчасти семпли материали в интериора
Воланът не се регулира в дълбочина
Комфорт
+ Добър комфорт на возене
Удобни седалки
Приятен за ухото звук от двигателя
Ефективна климатична инсталация
Двигател/силово предаване
+ Атмосферният двигател реагира спонтанно при подаване на газ и набира обороти с лекота
Чудесно превключване на предавките, къс ход на скоростния лост
Добри динамични показатели
Поведение на пътя
+ Пъргава водимост
Прецизно и директно кормилно управление с отлична обратна връзка
– Осезаемо накланяне на каросерията
Безопасност
+ Добри резултати от спирачните тестове
Прецизно дозиране на спирачното усилие
Отлично настроена система ESP
Екологичност
+ Нисък разход на гориво
Ниски емисии от СО2
Разходи
+ Ниска цена
Богато серийно оборудване
Ниска степен на обезценяване на вторичния пазар
Технически данни
Mazda MX-5 Skyactiv-G 131 | |
---|---|
Работен обем | 1496 cm³ |
Мощност | 131 к.с. (96 кВт) при 7000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
150 Нм при 4800 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,5 м |
Максимална скорост | 204 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,5 л |
Базова цена | 25 390 € |